تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: خبرگزاری

تاریخ ارسال: سه شنبه، 14 دیماه 1389  

 

«کپی برابر اصل» اطلاعیه‌ها در خبرگزاری‌های ایران

 
 

یکی از منابع خبری در خبرگزاری‌های ایران، اطلاعیه‌هایی است که از سوی روابط عمومی دستگاه‌های عمومی یا دولتی منتشر می‌شود و یا به طور اختصاصی به خبرگزاری‌ها ارسال می‌گردد. 

 
 

نیوزبان، محمدرضا نسب عبداللهی - یکی از منابع خبری در خبرگزاری‌های ایران، اطلاعیه‌هایی است که از سوی روابط عمومی دستگاه‌های عمومی یا دولتی منتشر می‌شود و یا به طور اختصاصی به خبرگزاری‌ها ارسال می‌گردد.

برخی از این اطلاعیه، چیزی بیش‌تر از «بیلان کاری» یا «تبلیغ» نیستند اما برخی دیگر واقعاً سوژه‌های خبری ناب و جذابی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد.

اما با این حال بنا بر یک رسم و رویه معمول، کمتر پیش می آید که دروازه‌بانان خبر در خبرگزاری‌ها به اطلاعیه روابط عمومی‌ها «نه» بگویند و عمدتاً آ‌ن‌ها را منتشر می‌کنند، بی‌آنکه بررسی کنند آیا اطلاعیه‌ها دارای ارزش خبری هستند یا نه.

این موضوع هنگامی جالب‌تر می‌شود که نویسندگان خبر، اطلاعیه‌ها را به طور کامل و با افزودن چند عبارت خبری آماده انتشار می‌کنند.

در یکی از تازه‌ترین نمونه‌ها، هفته گذشته دادستانی تهران اطلاعیه‌ای درباره «اعدام علی صارمی وعلی‌اکبر سیادت» در سایت‌رسمی‌اش منتشر کرد. هر پنج خبرگزاری اصلی ایران یعنی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، خبرگزاری مهر و خبرگزاری فارس بدون هیچ زحمتی این اطلاعیه ۹۵۵ کلمه‌ای را عیناً منتشر کردند و به خود زحمت ندادند تا این اطلاعیه را بر اساس اصول خبرنویسی و توجه به همه جوانب خبر، بازنویسی کنند.

اطلاعیه دادستانی که قرار نیست بر اساس اصول «خبرنویسی» نوشته شود. از نامش مشخص است که «اطلاعیه» است و نه «خبر».

این خبرگزاری‌ها هستند که باید بتوانند آموخته‌های روزنامه‌نگاری را در چنین مواقعی به کار گیرند و از درون این اطلاعیه‌ها و بازنویسی آن، به مخاطب «خبر» تحویل دهند نه آنکه همان اطلاعیه را فقط با یک واسطه از دادستانی یا هر نهاد دیگری دریافت کنند و مانند یک تابلوی تبلیغاتی آن را منتشر کنند.

آیا نباید بین خبرگزاری‌ها و آنچه که توسط روابط عمومی‌ها منتشر می‌شود، تفاوتی باشد؟

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed