خبرگزاری ایسنا - معاون صدا در گفتوگویی با ایسنا شرکت کرد و به پرسشهایی دربارهی ارزیابی برنامههای رادیویی، معیارهای معرفی برنامههای ویژهی رادیویی، حضور گویندگان رادیو در تلویزیون و لزوم کوتاه شدن برنامهها در رادیو و اهمیت حفظ منبع خبر در رسانهی ملی پاسخ داد.
تشکیل کمیته ارزیابی برنامهیی
محمد حسین صوفی از تشکیل کمیتهای خبر داد که با یک نگاه علمی، رادیو را ارزیابی و برترینهای رادیو را معرفی میکند و گفت: این کمیته با حضور اساتید دانشگاه و کارشناسان رسانهیی همه خروجیهای آنتن رادیو را بررسی میکند.
معاون صدا به این پرسش ایسنا که آیا تفکر برنامهریزی شده در رادیو نهادینه شده است؟ پاسخ مثبت داد و گفت: تفکر برنامهریزی شده در رادیو نهادینه شده است؛ رمز ماندگاری بستگی به حرکت بر مدار برنامه دارد. اگر رادیو بخواهد ماندگار و سرآمد شود، باید افق و برنامهریزی داشته باشد.
وی عنوان کرد: چهار محور دین، اخلاق، امید و آگاهی بر بستر خانواده و روابط اجتماعی توسط رییس سازمان صدا و سیما به رادیو نیز ابلاغ شد. ما با توجه به این محورها از 19 شبکهی رادیویی خواستهایم برنامهسازی کنند. برنامهها در زمان مقرر نوشته و توضیح داده شد. بر این اساس 70 هزار ساعت برنامه در ساختارها و موضوعات مختلف برای اقشار و شبکههای مختلف، تولید و پخش میکنیم. اقدام بعدی ما ارزیابی عملکرد است تا ببینیم این برنامهها تا چه حد محقق شدهاند.
سرمایهگذاری روی برنامههای شاخص
محمد حسین صوفی با اشاره به این که رادیو روزانه 350 ساعت برنامه از 19 کانال رادیویی پخش میکند، خاطرنشان کرد: همه این برنامهها، جذاب نیستند. برنامههایی که جذابیت بیشتری دارند و مخاطب بیشتری را جذب کرده و تاثیرگذاری بیشتری داشتهاند را «برنامههای ویژه» نامیدهایم. روی این برنامهها سرمایهگذاری بیشتری انجام خواهیم داد. این برنامهها از این لحاظ شاخص و ویژه نامیده شدهاند که نسبت به سایر برنامهها جذابیت بیشتری دارند نه اینکه خط مشی سایر برنامهها ویژه نباشد.
مخالفت با حضور گویندگان رادیو در تلویزیون
معاون صدا در ادامه اعلام کرد: من کاملا با حضور گویندگان و گزارشگران رادیو در تلویزیون مخالف هستم. حضور گویندگان و مجریان رادیو در تلویزیون ممنوع شده است و تا زمانی که با کمبود گوینده در رادیو مواجه هستیم، این قانون ادامه پیدا خواهد کرد.
وی با اشاره به برنامههایی مثل «رادیو هفت» که از تلویزیون پخش میشود، گفت: هر برنامهای که باعث معرفی رادیو، دستاندرکاران رادیو و تواناییهای این رسانه شود، برای رادیو مفید است.
برنامههای رادیو باید کوتاه باشد
محمد حسین صوفی در پاسخ به پرسش ایسنا دربارهی لزوم کوتاه شدن برنامههای رادیویی، یادآور شد: برنامههای رادیو باید بیش از پیش با مخاطب ارتباط برقرار کند. مخاطب پذیرش شنیدن نمایش 30 دقیقهای را ندارد و برنامههای سه دقیقهای و کوتاه را مطالبه میکند.
معاون صدا عنوان کرد: ظرف دو سال گذشته، رادیو از لحاظ کیفی توسعهی زیادی پیدا کرده است، یعنی انتقادات به رادیو کاهش پیدا کرده و گزارشات ما در مرکز نظارت رادیو نشان میدهد ایرادات رادیو بسیار کمتر از گذشته شده است.
بیان منبع؛ شأن حرفهیی رسانه
معاون صدا در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنیبر این تا چه حد برای ذکر منبع در ارائهی خبرهای رادیو اهمیت قائل هستید؟ گفت: یکی از شئون حرفهیی رسانه، بیان منبع خبر است. ما باید به درجهای از رشد و بالندگی و فهم و پویایی برسیم که در جهت افزایش اعتماد و تفاهم متقابل وقتی از گزارش یا خبر یا تحلیل رسانهی دیگری استفاده میکنیم، منبعش را ذکر کنیم. برنامهسازان رادیو باید این اصل حرفهای را رعایت کنند.