تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: مخاطرات روزنامه‌نگاری

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 26 آبانماه 1389  

 

سال دشوار برای خبرنگاران در آمریکا

 
 

در ماه‌های اخیر، برخی گزارشگران، تحلیل‌گران و مفسران شبکه‌های خبری آمریکا به دلیل اظهارنظر و بیان علنی باورهای سیاسی‌شان از کار برکنار شده‌اند. 

 
 

وب‌سایت مردمک، گلی رضایی - در ماه‌های اخیر، برخی گزارشگران، تحلیل‌گران و مفسران شبکه‌های خبری آمریکا به دلیل اظهارنظر و بیان علنی باورهای سیاسی‌شان از کار برکنار شده‌اند.

خوان ویلیامز، تحلیل‌گر و مفسر سیاسی رادیو ان.پی.آر، پس از بیان سخنانی درباره مسلمانان در تلویزیون فاکس‌نیوز، اخراج شد.

آقای ویلیامز 28 مهر در یک برنامه شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت: اگر سوار هواپیما شوم و ببینم که شخصی لباس‌ اسلامی پوشیده و خود را مسلمان معرفی می‌کند، دچار اضطراب و نگرانی می‌شوم.

با وجود اینکه او در ادامه برنامه گفت که تمام مسلمانان را نباید به دلیل کارهای برخی از «تندروها» سرزنش کرد، اما ان.پی.آر اعلام کرد که اظهارات آقای ویلیامز با «استانداردها و مقررات» این شبکه هم‌خوانی ندارد.

زنجیره اخراج‌ها

ریک سنچز، مجری خبر تلویزیون سی.ان.ان، نیز در ماه اکتبر پس از آن که در یک مصاحبه رادیویی اعلام کرد که رسانه‌های بزرگ توسط یهودیانی اداره می‌شود که افرادی مانند سنچز را نادیده می‌گیرند، اخراج شد.

هلن توماس، قدیمی‌ترین خبرنگار کاخ سفید، پس از گفتن سخنانی درمورد اسرائیل بازنشسته شد. خانم توماس در مصاحبه‌ای گفت که «سرزمین فلسطینی‌ها اشغال شده است؛ اسرائیلی‌ها باید از فلسطین گم شوند و به میهن خود آلمان، لهستان و آمریکا بروند.»

شبکه تلویزیون سی‌.ان‌.ان «اکتاویا نصر» ، سردبیر بخش خاورمیانه، خود را به خاطر ابراز تاسف از درگذشت سید محمد حسین فضل‌الله مرجع شیعیان لبنان در صفحه توئیتر خود اخراج کرد.

خانم نصر، خبرنگار لبنانی‌تبار مسیحی، گفت که برای علامه فضل‌الله احترام زیادی قائل است و از مرگ او متاسف شده است.

در این شرایط که هر اظهارنظر شخصی خبرنگاران با دقت و موشکافی ضبط و ردیابی می‌شود اعتماد مردم به رسانه‌ها نیز بیش از پیش کم می‌شود.

بر اساس بررسی که «مرکز تحقیقات پیو» در سال 2009 انجام داد 74 درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که سازمان‌های خبری آمریکا در گزارش موضوعات سیاسی و اجتماعی از یک گروه خاص جانبداری می‌کنند. در همین نظرسنجی نیز اکثریت گفته‌اند که رسانه‌ها تحت نفوذ افراد قدرتمند هستند.

برخی خبرنگاران نیز گفته‌اند که رسانه‌ها به دلیل «جانبداری و عدم استقلال»، خبرنگاران و تحلیلگران را به‌سرعت و بدون تامل اخراج کرده‌اند.

ریک سنچز 24 ساعت پس از سخنان خود، برکنار شد و خوان ویلیامز پس از سخنان خود 14 ساعت بیشتر در کار خود دوام نیاورد و اخراج شد.

دیو ویگل، خبرنگار پیشین واشینگتن پست، واکنش سریع رسانه‌ها در اخراج خبرنگاران را «تراژدی» نامیده است.

این خبرنگار می‌گوید که واکنش‌ها علیه اقدام ان.پی.آر به دلیل اخراج خوان ویلیامز شدت گرفته و برخی منتقدان از کنگره خواسته‌اند بودجه دولتی این شبکه را قطع کند زیرا اخراج یک تحلیلگر به دلیل بیان عقیده شخصی خود را «سانسور» می‌دانند.

ویگل معتقد است که مردم منتظر حمله به یک موضوع هستند. بنابراین رسانه‌ها باید تصمیم بگیرند که چه میزان اعتبار برای منتقدان خود قائل‌اند.

برخی منتقدان، اخراج خبرنگاران و تحلیلگران از رسانه‌ها را نقض «نخستین متمم قانون اساسی آمریکا» می‌دانند که در آن «آزادی بیان» مورد تاکید قرار گرفته است.

واکنش خبرنگاران برکنار شده

خوان ویلیامز، تحلیلگر سیاسی و خبرنگار آمریکایی که به‌ دلیل بیان سخنانی درمورد مسلمانان از شبکه خبری ان.پی.آر برکنار شد، گفته است که سخنانش «صادقانه» بوده است.

این تحلیلگر سیاسی روز سه‌شنبه 10 نوامبر در واکنش به اخراج خود خطاب به گروهی از دانشجویان در یکی از شهرهای ایالت پنسیلوانیا گفت: اگر نتوانیم به‌راحتی درمورد احساسات خود حرف بزنیم پس چگونه می‌توانیم مشکلات خود را حل کنیم. این کار ان.پی.آر نشان داد که احساسات من قابل تحمل نیست و مرا اخراج کردند.

آقای ویلیامز تاکید کرد که چنین اقدامی ازسوی ان.پی.آر «تاتیر منفی» روی افکار عمومی دارد و ابراز امیدواری کرد که دانشجویان از ابراز عقایدشان ترسی نداشته باشند.

خوان ویلیامز گفت: اگر قرار است اهل خرد باشیم باید بتوانیم آزادانه افکار خود را بیان کنیم.

سخنان آقای ویلیامز درمورد مسلمانان که از شبکه فاکس نیوز پخش شد، واکنش‌ها و انتقادهایی را درپی داشت.

برخی از سازمان‌های اسلامی ازجمله «شورای روابط اسلامی، آمریکایی» گفتند که اظهارات خوان ویلیامز «توهین‌آمیز» و «تحریک‌کننده» جهان اسلام است و نباید در رسانه‌ها و مطبوعات آمریکا گزارش شود بلکه باید سانسور شود.

شورای روابط اسلامی، آمریکایی تاکید کرد که خودسانسوری در رسانه‌ها ضروت دارد زیرا بدون آن، «اسلام هراسی» بیشتر خواهد شد.

«قانون شریعت، قانون واقعی آمریکا»

برخی از تحلیلگران آمریکایی واکنش دیگری نشان دادند و گفتند اگر قرار باشد مطبوعات و رسانه‌ها دست به خودسانسوری بزنند و اظهاراتی مانند خوان ویلیامز را گزارش ندهند ‌آنگاه این مطبوعات براساس قانون شریعت عمل کرده‌اند «گویی که قانون شریعت، قانون واقعی آمریکا است.»

بریژیت گابریل و گای روجرز، تحلیلگران تروریسم، با لحنی کنایه‌آمیز گفتند: ان.پی.آر با اخراج خوان ویلیامز این پیام بسیار آشکار را به اسلام‌گرایان سراسر جهان رساند که اگرچه قانون شریعت، قانون رسمی ایالات متحده آمریکا نیست اما نخسین متمم قانون اساسی است.

سرنوشت مشابه

ریک سنچز، مجری سابق سی.ان.ان روز اول اکتبر (نهم مهر) در یک مصاحبه رادیویی، جان استوارت، مجری سرشناس شبکه کمدی سنترال را به خاطر تقلید صدای وی «خشک مغز» نامید و گفت که یهودیانی مانند استوارت با تبعیض روبه‌رو نمی‌شوند. او در ادامه گفت «یهودیان رسانه‌های بزرگ را اداره می‌کند.»

ساعاتی پس از سخنان ریک سنچز، شبکه سی.ان.ان اعلام کرد که او را از کار برکنار کرده است.

جان استوارت چند روز بعد در برنامه لری کینگ، مجری سرشناس و باسابقه سی.ان.ان گفت که شخصا از اظهارات سنچز رنجیده خاطر نشده است و افزود: اخراج یک نفر به دلیل اظهاراتش «دیوانگی محض» است.

خبرنگارانی که در این مدت از رسانه‌های آمریکا اخراج شده‌اند چند روز بعد عذرخواهی کرده و منظور خود را شفاف‌تر بیان کرده‌اند اما این عذرخواهی در استخدام دوباره آن‌ها تاثیری نداشته است.

خوان ویلیامز می‌گوید که تنها «احساسات» خود را بیان کرده است؛ ریک سنچز در برنامه «صبح به‌خیر آمریکا» سخنان خود را پس می‌گیرد؛ هلن توماس عذرخواهی می‌کند و اکتاویا نصر می‌گوید که احترام به علامه فضل‌الله به معنی تائید زندگی این روحانی شیعه نیست.

مسئولیت رسانه‌ها در دفاع از خبرنگار خود، یکی از موضوعاتی است که با اخراج این روزنامه‌نگاران آغازگر بحثی در میان آنها شده است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed