تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: وبلاگ

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 10 شهریورماه 1389  

 

روز وبلاگ؛ ۱۶ سالگی رسانه‌ای تعاملی

 
 

در سال ۱۹۹۴ نخستین رسانه تعاملی جهان مجازی متولد شد. وبلاگ و وبلاگ‌نویسی چنان تاثیری بر دنیای ارتباطات آنلاین داشت که روزی به نام آن در تقویم‌های جهانی ثبت شد. ۳۱ آگوست امسال، پنجمین سالگرد انتخاب “روز وبلاگ” است.  

 
 

دویچه‌وله، احسان نوروزی - در سال ۱۹۹۴ نخستین رسانه تعاملی جهان مجازی متولد شد. وبلاگ و وبلاگ‌نویسی چنان تاثیری بر دنیای ارتباطات آنلاین داشت که روزی به نام آن در تقویم‌های جهانی ثبت شد. ۳۱ آگوست امسال، پنجمین سالگرد انتخاب “روز وبلاگ” است.

۱۶ سال از تولد وبلاگ، و نزدیک به یک دهه از تولد وبلاگستان فارسی می‌گذرد. رسانه‌ای که در بحبوحه‌ انقلاب عظیم اینترنت متولد شد، اولین تجربه‌های “تعاملی” فضای مجازی را رقم زد، با شتابی کم‌نظیر به اوج رسید و اکنون با ظهور امکانات نوین ارتباطی، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های شهروندی، برخی می‌گویند ستاره‌اش رو به افول نهاده و بعضی آن را رسانه‌ای رو به زوال می‌دانند.

بسیاری از متخصصان فناوری اطلاعات، وبلاگ را بزرگ‌ترین گام جهان مجازی به سوی دموکراتیزاسیون اطلاعات می‌دانند. شاید بتوان وبلاگ را به‌ نوعی نیای رسانه‌های نوین کنونی دانست. وبلاگ نخستین رسانه اجتماعی بود که به همه کاربران وب، فرصتی برابر برای ابراز و انعکاس نظر و جذب مخاطب در جهان داد.

با برآمدن و گسترش وبلاگ و وبلاگ‌نویسی بود که کاربران معنی ارتباط تعاملی در فضای مجازی را درک کردند. صداهای جهانی در قالب وبلاگ با رنگ‌ها و طرح‌های مختلف آراسته شدند، تا شکل نوینی از ارتباطات اجتماعی در فضای مجازی تجربه شود؛ به‌خصوص در کشورهایی که سانسور و نقض گسترده و سیستماتیک آزادی بیان و اندیشه، امکان ابراز عقیده در سپهر عمومی جامعه را سلب می‌کرد و می‌کند.

روزی برای اتحاد وبلاگ‌نویسان جهان

از سال ۲۰۰۵ سی‌ویکمین روز هشتمین ماه میلادی (آگوست) هر سال، به‌عنوان روز جهانی وبلاگ انتخاب شد. فلسفه خاصی در پس انتخاب این روز خاص نمی‌توان یافت. با افزایش گرایش به وبلاگ‌ها و سیر صعودی تعداد وبلاگ‌نویسان در جهان، انتخاب روزی خاص برای ثبت وبلاگ‌نویسی در تقویم‌های جهانی امری بود که توافقی عمومی بر سر آن حاصل شده بود و این که شکل ظاهری 3108 (۳۱ اوت) تداعی‌کننده کلمه “بلاگ” (Blog) است، دلیل ساده اما خلاقانه انتخاب این روز از سال بود.

وبلاگ‌نویسان دنیا علاوه بر برگزاری مراسمی برای دیدار در نقاط گوناگون جهان، نوشته‌های ویژه‌ای برای گرامی‌داشت این روز در وبلاگ‌های خود منتشر می‌کنند. وبلاگستان فارسی نیز در آستانه روز جهانی وبلاگ به جنب و جوش افتاده و هم‌سو با این جریان جهانی، تصمیم به انتشار پست‌های ویژه‌ای به مناسبت این روز گرفته است. وبلاگستان در این روزها دوباره به تکاپو افتاده و به روزهای اوج خود بازگشته است.

با فراخوان “بلاگ‌نوشت” که برگرفته از وب‌سایت رسمی “Blog Day“ است، قرار است وبلاگ‌نویسان ایرانی نیز در پست‌های ویژه این روز، ۵ وبلاگ محبوب خود را معرفی کنند، با قرار دادن لینک، توضیح کوتاهی در مورد آن وبلاگ‌ها بنویسند و به نویسندگان آن وبلاگ‌ها خبر بدهند که قرار است وبلاگ‌شان در پست ویژه روز جهانی وبلاگ معرفی شود. این پست‌ها با برچسب BlogDay2010 منتشر می‌شود و از طریق سایت “تکنوراتی” که از مشهورترین موتورهای جستجوی وبلاگ است، در دسترس همه کاربران جهان قرار خواهد گرفت.

متن کامل مقاله را در دویچه‌وله بخوانید

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed