تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: تازه‌های نشر

تاریخ ارسال: شنبه، 30 مردادماه 1389  

 

دفتر مطالعات رسانه کتاب‌های جدید در حوزه ارتباطات منتشر می‌کند

 
 

دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها بزودی ۹ عنوان کتاب جدید در حوزه علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری منتشر می‌کند.  

 
 

دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها بزودی ۹ عنوان کتاب جدید در حوزه علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری منتشر می‌کند.

روابط‌ عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها اعلام کرد، ۹ عنوان از کتاب‌های تخصصی در دست انتشار این دفتر به نوبت چاپ اول اختصاص دارد که عناوین وموضوعات آن به شرح زیر است:

۱- آشنایی با اقتصاد رسانه
مترجمان: محمد نعمتی و روح‌الله کهن هوش‌نژاد

این کتاب به معرفی برخی از مفاهیم اصلی و مسائل اقتصادی تأثیرگذار بر رسانه می‌پردازد و برای خوانندگانی نگاشته شده که با علم اقتصاد به صورت تخصصی آشنایی ندارند، اما مایلند ابزارهای مورد نیاز برای بررسی برخی از جنبه‌های اقتصادی جذاب و سؤالات مهم مربوط به بنگاه‌ها و بازارهای رسانه را به دست آورند.

ساختار کتاب به‌گونه‌ای است که به تدریج و به صورت تصاعدی به طرح و بررسی یک سری از موضوعات و سؤالات اقتصادی مرتبط با رسانه می‌پردازد و در فصل آخر نقش اقتصاد رسانه در اطلاع‌رسانی مسائل سیاست عمومی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۲- اقتصاد و رسانه
مؤلف: علی سعیدی

اقتصاد رسانه‌ها، شاخه جدید علمی است که با استفاده از تئوری اقتصادی، فعالیت صنایع و بنگاه‌های رسانه‌ای را توضیح می‌دهد. محققان در این حوزه تلاش دارند با استفاده از ابزارهای تحلیل اقتصادی، رسانه‌ها را به عنوان یک صنعت یا یک بنگاه اقتصادی، تحلیل کرده و منافع و زیان‌های حاصل از فعالیت آنان را شناسایی کنند و در نهایت سیاست‌ها و راه‌کارهایی برای مدیریت کارآتر و استفاده بهینه‌تر از منابع ارائه دهند.

موضوع اصلی اقتصاد رسانه‌ها این است که گردانندگان رسانه‌ها با بهره‌گیری از منابع موجود چگونه خواسته‌ها و نیازهای اطلاعاتی وتفریحی مخاطبان را برآورده می‌کنند.

۳- پرسش رسانه، پاسخ مسئولانه
مؤلف: دکتر فریبا شایگان

مصاحبه یکی از شیوه‌های دستیابی به اطلاعات است که برای کسب اخبار و اطلاعات در سطح وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد و جزء پرخواننده‌ترین گونه‌های خبری است که بخش عمده‌ای از مطالب جراید و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی را به خود اختصاص می‌دهد.

در این شیوه، آموختن روش‌های انتقال پیام به نحوی که بیشترین تأثیر و پذیرش را در مخاطب ایجاد نماید، از ضروری‌ترین مهارتها است ودر کارآمدی و حصول نتیجه تأثیر زیادی دارد. کسب این مهارت هم برای خبرنگاران و هم برای مسئولانی که به میزان زیادی با رسانه‌ها در ارتباط هستند بسیار اهمیت دارد.

کتاب حاضر با توجه به اهمیت نقش مصاحبه‌گر و مصاحبه‌شونده در انجام مصاحبه و ایجاد تعامل صحیح بین خبرنگار و مسئولان نگاشته شده و تلاش دارد از یک سو خبرنگاران رسانه‌ها را هنگام مصاحبه با مسئولان و مدیران با تکنیک‌ها و شیوه‌های صحیح انجام مصاحبه آشنا سازد و از سوی دیگر تدابیر لازم را برای مدیران جهت پاسخگویی مسئولانه به سؤالات خبرنگاران آموزش دهد.

۴- اطلاعات و انتخاب عمومی؛ از بازارهای رسانه‌ای تا سیاستگذاری‌ها
گردآورنده: رومین اسلام
مترجم: علی بختیاری‌زاده

کسانی که می‌خواهند تأثیر رسانه‌ها بر مسائل سیاسی و اقتصادی را مورد ارزیابی قرار دهند باید عملکرد رسانه‌ها را از نقطه‌نظر بازدهی اقتصادی و تأثیر بر بازارهای دیگر تحلیل کنند.

این مجموعه، به بررسی عوامل تأثیرگذار بر محتوا و پوشش رسانه‌ای و چگونگی تأثیرگذاری رسانه‌ها بر سیاستگذاری‌ها و تصمیمات دولتی می‌پردازد و نشان می‌دهد رسانه و قدرت رابطه‌ای دوسویه دارند و بر هم تأثیر می‌گذارند.

کتاب «اطلاعات و انتخاب عمومی» راهنمایی ارزشمند برای آنهایی است که خواهان شناخت بهتر رابطه میان بازار رسانه‌ها و نهادهای قدرت و تفاوت نحوه مدیریت رسانه در جهان توسعه‌یافته و جهان در حال توسعه هستند.

۵- فتوژورنالیسم (جلد دوم)
مؤلف: کنت کوپر
ترجمه و تدوین: اسماعیل عباسی

فتوژورنالیسم شکلی از روزنامه‌نگاری است که در آن به جای نوشته، عکس عهده‌دار روایت است. فتوژورنالیست‌ها همچون روزنامه‌نگاران، گزارشگرانی هستند که به جای قلم از دوربین استفاده می‌کنند. عکس آگاهی‌دهنده است و فتوژورنالیست آنچه را که در صحنه روی می‌دهد بی‌کم و کاست به بیننده منتقل می‌کند تا او روایتی کامل از حادثه به دست آورد.

کتاب فتوژورنالیسم ترجمه‌ای است از کتاب اصلی: «فتوژورنالیسم: رویکرد حرفه‌ای‌ها»
(Photojournalism: the Professionals' Approach). نخستین جلد این کتاب در سال 1387 منتشر شد و به دلیل حجم زیاد مطالب، ترجمه بخش‌های دیگر آن به جلد دوم اختصاص یافت.

همانطور که در پیشگفتار جلد نخست کتاب فتوژورنالیسم اشاره شده بود، در انتشار این کتاب صرفاً به ترجمه اصلی کتاب اکتفا نشده و بر حسب موارد، مطالب و عکس‌های دیگری نیز از منابع دیگر به مطالب کتاب اصلی افزوده شده است.

انتشار این کتاب به دلیل کمبود منابع تخصصی در این حوزه می‌تواند به عنوان منبعی مفید وروزآمد مورد استفاده دانشجویان، اصحاب مطبوعات و علاقه‌مندان به این رشته قرار گیرد.

۶- مدیریت پوشش خبری بحران در رسانه‌های حرفه‌ای
مؤلف: دکتر نصراللهی

رسانه‌ها به دلیل توانایی در جهت‌دهی به افکار عمومی، نقش اساسی در مراحل مختلف بحران ایفا می‌کنند. بحران‌ها همواره با درجه‌ای از «ابهام» و «اهمیت» همراه هستند و ضمن آنکه عامل اضطراب و تشویش روانی جامعه می‌شوند، زمینه‌ای مناسب برای شکل‌گیری شایعات نیز به حساب می‌آیند.

رسانه‌ها در شرایط بحران، باید هم بحران‌های بیرونی را مدیریت کنند و هم با عملکرد صحیح و به موقع، به نیازهای مخاطبان پاسخ دهند تا خود به بحران تبدیل نشوند. اداره بحران به وسیله رسانه به علت نقش بسیار مهم رسانه‌ها در ایجاد بحران، مهار بحران و گسترش آن از اهمیت بسزایی برخوردار و موضوع این کتاب است که می‌تواند طیف گستره‌ای از مخاطبان، همچون مدیران و کارکنان رسانه‌ها، دانشجویان رشته ارتباطات و مسئولان را پوشش دهد.

۷- «ارتباطات بین‌المللی» (جلد 1 و 2)
مؤلف: دکتر کاظم معتمدنژاد

کتاب مورد اشاره مجموعه‌ای از مطالعات، تحقیقات، گزارش‌ها و منابعی است که نویسنده در باب ارتباطات بین‌المللی تهیه و در یک مجموعه دو جلدی به رشته تحریر درآورده است.

جلد اول کتاب در چهارفصل به بررسی«دیدگاه های جغرافیایی،تاریخی،اقتصادی درباب ارتباطات بین المللی،وسایل وامکانات انتقال وانتشار اطلاعات،جهان سوم دربرابر سلطه ارتباطی وجهان سوم ونظم نوین جهانی اطلاعات وارتباطات» می پردازد.

بررسی برنامه های یونسکو با تفکیک موضوعات آن نیز مطالب جلد دوم وفصول پنجم تا هشتم کتاب را شامل می شود.

۸- جامعه‌شناسی معرفتی، ادبیات و ارتباطات
مؤلف: دکترابراهیم فیاض

جامعه‌شناسی معرفتی به دنبال یافتن معرفت تولید شده توسط ساختار اجتماعی است و پایه‌های فرهنگی دارد. امروزه از معرفت به عنوان فرهنگ نام می‌برند. حوزه‌های این نوع معرفت فرهنگی شامل فلسفه، علم، ادبیات، هنر، دین و فرهنگ عامه است. این چند حوزه و چگونگی ارتباط این‌ها، تشکیل‌دهنده فرهنگ و معرفی هر جامعه یا کشور است.

با بررسی جامعه‌شناسی معرفتی ادبیات و به کمک وسایل ارتباط‌جمعی می‌توان به توسعه معرفتی فرهنگی رسید ، به بررسی تمدن‌ها و طبقه‌بندی آنها دست پیدا کرد و فراز و فرود و تولد آنها را بدست آورد.

نویسنده در کتاب حاضر تلاش دارد با بحث جامعه‌شناسی معرفتی ادبیات، ارتباطات و حوزه‌های مطالعاتی این موضوع ، فرآیند پیچیده ارتباطات میان فرهنگی را نشان دهد.

۹- حقوق مطبوعات در جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا
مؤلف: محمد سرشار

اثر حاضر، حاصل پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد نویسنده با عنوان: «سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران در حوزه مطبوعات با مطالعه تطبیقی در حقوق آمریکا» است که تحت این عنوان منتشر می‌شود.

هدف از این تحقیق، بررسی حوزه نشریات در جمهوری اسلامی ایران و تطبیق آن با حقوق نشریات در ایالات متحده آمریکاست. از این منظر مطالعه تجربیات آمریکا به عنوان ابرقدرت جهان رسانه می‌تواند راه‌های میان‌بر برای شناخت نقاط قوت و ضعف نگاه غربی به این حوزه و رسیدن سریع‌تر به نظام حقوقی مطلوب نشریات در ایران را نشان دهد.

نویسنده در این بررسی به مطالعه تطبیقی آزادی‌ها، امتیازات، محدودیت‌ها، جرائم، کیفرها و نظام دادرسی دو کشور ایران و آمریکا می پردازد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed