تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دنیای اینترنت

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 27 مردادماه 1389  

 

دنیای وب؛ منبع شگفت‌انگیز فرصت‌های جدید برای توسعه زبان

 
 

اینترنت تغییرات مهمی را در سبک زندگی روزمره کاربران ایجاد کرده است اما به نظر می رسد این تغییرات نه تنها وارد زندگی کاربران شبکه شده و نوع نگاه آنها به پدیده ارتباطات را اصلاح کرده بلکه به نظر می رسد که تغییراتی را هم در زبان آنها به وجود آورده است.  

 
 

اینترنت تغییرات مهمی را در سبک زندگی روزمره کاربران ایجاد کرده است اما به نظر می رسد این تغییرات نه تنها وارد زندگی کاربران شبکه شده و نوع نگاه آنها به پدیده ارتباطات را اصلاح کرده بلکه به نظر می رسد که تغییراتی را هم در زبان آنها به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، امروزه اصطلاحاتی چون " To google" (جستجو کردن بر روی یک موتور جستجو)، " Apps" (برنامه های جانبی قابل بارگذاری و قابل نصب بر روی تلفنهای همراه هوشمند) و Social Networking (فعالیت کسانی که شبکه ها و اتصالات اجتماعی را از طریق وب ایجاد می کنند) رواج بسیاری یافته اند و اینها تنها بخشی از اصطلاحاتی هستند که در شبکه اینترنت شکل گرفته و دیگر برای کاربران دنیا به صورت واژگانی شناخته شده قابل استفاده اند.

از سویی دیگر، در هر بخشی از دنیا اصطلاحاتی که در روی شبکه شکل می گیرند می توانند بومی باشند. برای مثال در اکراین کاربران از سیستمهای عاملهای "مک" و لینوکس" استفاده می کنند و بنابراین از اصطلاحات ویژه ای استفاده می کنند که با اصطلاحات کاربرانی که سیستم عاملهای ویندوز مایکروسافت را ترجیح می دهند متفاوتند. برخی از سایتهای اینترنتی وجود دارند که بازیهای زبانی نوآورانه را طراحی و اختراع می کنند. برای مثال " Leetspeak" به زبانی گفته می شود که در آن اعدادی که از کدها و زبانهای برنامه نویسی رایانه ای مشتق شده اند جایگزین برخی از حروف می شوند. به این ترتیب واژگان تنها برای کسانی که با این کدها آشنایی دارند قابل درک خواهند بود.

سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا این تغییرات و بازیهای زبانی خواهند توانست در طول زمان مقاومت کنند یا خیر.

دیوید کریستال استاد دانشگاه بنگور در پاسخ به این سئوال به "بی. بی. سی" توضیح داد: "هنوز بسیار زود است که بخواهیم تاثیرات فناوری بر روی زبان را مورد ارزیابی قرار دهیم. کافی است به خاطر آوریم که بعضی از بخشهای اجتماع که از لغات خاصی استفاده می کردند پس از آنکه در سایر طبقات اجتماعی نیز شروع به استفاده از آن واژگان شد دست از استفاده از آنها برداشتند و به این ترتیب آن لغات کلا ناپدید شدند. این یک خصوصیت بارز برای اصطلاحات محاوره ای است که همچنین می تواند در زبان اینترنت نیز اتفاق بیفتد. اینترنت منبع شگفت انگیز فرصتهای جدید برای زبان است."

جامعه شناسان و زبانشناسان در این خصوص معتقدند: "به طور حتم یک سری از تغییراتی که از آنها صحبت می شود بی اهمیت نیستند، اما از سویی دیگر می توانیم تصور کنیم که این تغییرات همزمان با موقعیتهای اقتصادی و یا وابسته به یک مد ایجاد شوند. بنابراین در این حالت تثبیت و پایداری آنها بسیار دشوار است. باوجود این، نیاز است که همواره به این مسئله توجه کنیم که دنیای شبکه، مرکز تولید کننده بسیاری از تغییرات زبانی جوانان است."

این تغییرات تا جایی می تواند پیش رود که حتی وارد فرهنگ لغات معتبر زبان انگلیسی آکسفورد نیز بشوند.

"فیونا مک فرسون" سردبیر تحریریه بررسی نو- واژگان دیکشنری آکسفورد در خصوص روند بررسی و ورود واژگان جدید به فرهنگ لغات آکسفورد به "بی. بی. سی" توضیح داد: "پیش از هر چیز بسامد استفاده از یک اصطلاح جدید را در یک دوره زمانی حداقل 5 سال مورد ارزیابی قرار می دهیم. در صورتیکه تائید شد که واژه جدید از سطح کاربرد بالایی برخوردار بوده و در طول زمان از بسامد استفاده از آن کاسته نشده است وارد فرهنگ لغات انگلیسی آکسفورد می شود."

دیوید کریستال نیز در این خصوص افزود: "فرایندهای تغییر زبانها به طور کلی بسیار آهسته اند، اما وب تا حد قابل توجهی به این پدیده شتاب بخشیده است به طوری که بسیاری از واژگان می توانند در کوتاه مدت همه گیر شوند. امروزه دنیای آنلاین استعداد و خلاقیت خود را در دستکاری زبان نشان داده است."

زبان دیگری که امروزه به یک واقعیت انکارناپذیر تبدیل شده است زبان "اس. ام. اس" است که از ترکیبی از کوته- واژگان و حروف اختصاری ساخته شده است.

دیوید کریستال در این باره اظهار داشت: "زبان اس. ام. اس انکارناپذیر است اما با نگاهی دقیق می توان فهمید که برخلاف آنچه که تصور می شود تنها 10 درصد از لغاتی که در متنهای پیامهای کوتاه استفاده می شوند به صورت کامل نوشته نمی شوند. بنابراین برخلاف عقیده شیفتگان مختصرنویسی در اس. ام. اس، به نظر می رسد که کوته- واژگان موجب ناراحتی بسیاری از مردم می شوند."

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed