تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: زندگی دیجیتال

تاریخ ارسال: سه شنبه، 12 مردادماه 1389  

 

اینترنت، افسردگی و اعتیاد

 
 

دانشمندان استرالیایی در آخرین تحقیقات خود تاثیر استفاده بیش از حد از اینترنت و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی مانند افسردگی و ناامیدی را بررسی کردند. 

 
 

خبرآنلاین - دانشمندان استرالیایی در آخرین تحقیقات خود تاثیر استفاده بیش از حد از اینترنت و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی مانند افسردگی و ناامیدی را بررسی کردند.

محققان متوجه شدند از دهه 1990 که استفاده از اینترنت روبه افزایش گذاشته است استفاده غیر منطقی و کنترل نشده از این تکنولوژی علائمی مشابه با انواع اعتیادها از خود نشان می‌دهد. تحقیقات گسترده‌ای که تا کنون در این زمینه انجام شده است نشان می‌دهد استفاده از اینترنت حتی باعث بروز مشکلات خانوادگی، تنش در روابط، مشکلات مرتبط با سلامت، خشونت رفتاری و دیگر علائم روانی ‌شود.

لارنس تی لام از مدرسه پزشکی واقع در سیدنی و دانشگاه نترودیم در استرالیا در این باره گفت: والدین باید در مورد رفتار آنلاین کودکان خود هشیار باشند. نگرانی‌ها در مورد استفاده بیش از حد از اینترنت و بروز مشکلات رفتاری مرتبط با آن افزایش یافته است و هر روز گزارش‌های جدیدی در مورد افرادی منتشر می‌شود که به واسطه عدم رعایت توازن در استفاده از این تکنولوژی به مشکل برخورده‌اند.

در این تحقیقات ما متوجه شدیم حتی نوجوانان سالم ممکن است بعد از استفاده طولانی‌مدت از اینترنت به افسردگی مبتلا شوند که در برخی موارد شدت آن بسیار بالاست.

به این ترتیب مشخص است عواقب بد استفاده کنترل نشده از این تکنولوژی می‌تواند روی افرادی که قبلا سابقه ابتلا به بیماری‌های روانی دارند بسیار بیش‌تر و خطرنا‌ک‌تر باشد.
نتایج این تحقیقات در نشریه آنلاین طب کودکان و نوجوانان در تاریخ دوم آگوست به چاپ رسیده است.

برای انجام این تحقیقات، لام و همکارانش در دانشگاه‌های چین مطالعه‌ای را روی 1000 و 41 نوجوان چینی بین 13 تا 18 سال انجام دادند.

این کودکان از لحاظ ابتلا به ناامیدی، افسردگی و دیگر بیماری‌های روانی مورد معاینات روانشناسی قرار گرفتند و میزان استفاده از اینترنت و اعتیاد احتمالی آن‌ها در استفاده از این تکنولوژی نیز مد نظر قرار داده شد.

این مطالعات نشان داد که 6.2 درصد از نوجوانان دچار مشکلات روانی خفیف به واسطه استفاده از اینترنت هستند و 0.2 درصد نیز به طور جدی در معرض خطر قرار دارند.
9 ماه بعد این کودکان از لحاظ ابتلا به افسردگی و ناامیدی دوباره معاینه شدند. محققان متوجه شدند 0.2 درصد از این افراد علائمی از ناامیدی از خود نشان دادند و 8.4 درصد نیز افسرده شده‌اند.

به این ترتیب باید گفت معتادان به استفاده از اینترنت 2.5 برابر دیگر نوجوانان در خطر افسردگی قرار دارند. اگرچه ارتباط بین اینترنت و افسردگی چندان شدید نیست.
لام در این باره گفت: این تحقیقات نشان می‌دهد که اندیشیدن به تمهیداتی برای پیشگیری از اعتیاد و بیماری‌های روانی در بین نوجوانان و جوانان بسیار ضروری به نظر می‌رسد. افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند با احتمال بسیار بالاتری نسبت به دیگران در خطر ابتلا به افسردگی هستند. یکی از موثرترین راه‌ها برای مبارزه با این معضل پیشگیری در بین گروه‌هایی هستند که در معرض خطر قرار دارند.


میزان شیوع این بیماری‌ها طوری در حال افزایش است که شاید انجام برنامه‌های نظارت و پیشگیری در مدارس ضروری به نظر برسد. به این ترتیب می‌توان افرادی که در معرض خطر قرار دارند را زودتر شناسایی کرد.

تاثیر اینترنت بر روابط خانوادگی

در مطالعه دیگری که روی کودکان دبیرستانی انجام شده بود مشخص شد، این تکنولوژی بر روابط بین کودکان و نوجوانان و والدین آن‌ها تاثیر زیادی دارد به طوری که کودکانی که کم‌ترین استفاده از اینترنت را دارند بهترین روابط را با مادر و دوستان خود داشتند.
در یک مطالعه، به تعدادی از خانواده‌ها که به طور تصادفی انتخاب شده بودند کامپیوتر داده شد. بعد از یک تا دو سال دانشمندان متوجه شدند افزایش استفاده از اینترنت به کاهش ارتباطات خانوادگی و کوچک شدن حلقه ارتباطات اجتماعی آن‌ها می‌انجامد. محققان معتقدند افزایش احساس تنهایی و انزوا در میان نوجوانان بیش‌ترین اثر را در مقایسه با دیگر گروه‌های سنی دارد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed