بر اساس بررسیهای اتحادیه جهانی مخابرات و اتحادیه جهانی پست، دفاتر پست در بسیاری از کشورهای نوظهور از نقش سنتی نامهرسانی به مرکز ارایه اینترنت و خدمات در مکانهای دورافتاده تبدیل شدهاند.
به گزارش ایسنا، به گفته ویشنو موهان کالیندی، هماهنگکننده گروههای مطالعه توسعه در اتحادیه جهانی مخابرات (ITU)، با توجه به سطح سواد و رشد اقتصادی، اینترنت و برنامههای فنآوریهای ارتباطی توسط روستاییان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
بر اساس گزارش ITU، مراکز کیت سانگ (آگاهی) در 49 دفتر پستی در بوتسوانا دسترسی به اینترنت و همچنین خدماتی مانند دورنگار، فتوکپی، انتشار، چاپ و خدمات عکس دیجیتالی را فراهم میکنند. مراکز بوتسوانا که توسط اداره پست بوتسوانا و دولت این کشور ایجاد شدهاند، محتوای محلی مانند اطلاعات کشاورزی را نیز در کنار آموزش استفاده از رایانه ارایه میکنند.
ITU در بوتان به اتفاق اتحادیه جهانی پست و دولتهای بوتان و هند برروی پروژهای کار کرده که شامل ایجاد 38 کیوسک در دفاتر پست در سراسر بوتان به منظور فراهم کردن تسهیلات اطلاعاتی و ارتباطی به جوامع در مناطق روستایی و دورافتاده این کشور است.
اتصال مخابراتی برای این پروژه از سوی شبکههای VSAT خورشیدی متصل به یک ماهواره ارتباطی هندی فراهم شدهاند و در میان خدمات معرفی شده، پست الکترونیکی وجود دارد که نامههای روستاییان را اسکن کرده و آنها را به سرعت و با استفاده از اینترنت به دفاتر پستی مقصد ارسال میکند.
بوتان تلکام که یکی از سازمانهای مشارکتکننده در این پروژه است، اکنون در حال برنامهریزی برای افزایش ظرفیت شبکه VSAT و استفاده از آن بهعنوان یک شبکه زیرساخت به منظور فراهم کردن ارتباطات سیار برای روستاییان در مناطق ناهموار است.
به گفته کالیندی، تدارک این مقدمات برای عرضه ICT از طریق دفاتر پستی در جایی که دفاتر پستی تنها راه ارتباطی هستند که مناطق دورافتاده را همانند مناطق بوتان متصل میکنند، اهمیت یافته است.
بر اساس این گزارش، با اوجگیری رقابت و سایر اشکال ارتباطی، این استراتژی برای دفاتر پستی اغلب راهی برای افزایش درآمد بوده است.
استفاده از ICT عرضه شده در دفاتر پستی تا حد زیادی به وضعیت و سطح فعالیت اقتصادی در منطقه بستگی دارد. در ویتنام با سطح بالای سواد، بازرگانان محلی از این تسهیلات برای بازاریابی و دسترسی به اطلاعات بازار استفاده میکنند.
در بوتان دفاتر پست به دانشجویان امکان میدهند بهجای اینکه مجبور باشند راه طولانی تا تیمفو، پایتخت این کشور را طی کنند، به نتایج امتحان و محتوای آنلاین متنوعی دسترسی داشته باشند.
در برخی از موارد دفاتر پستی بهعنوان بازوی توسعهیافته دپارتمانهای دولتی برای توزیع و جمعآوری اسناد و فورمهای رسمی نیز فعالیت میکنند.
با این همه در مناطقی که سواد پایین است و اقتصاد چندان پیشرفتی نداشته، استفاده از ICT معمولا به ارتباطات ابتدایی و ارسال پول محدود مانده است.
سطح سواد و موجود بودن محتوای آنلاین به زبانهای بومی نیز برروی نحوه استفاده روستاییان از اتصال اینترنت و خدمات دیگر عرضه شده از سوی دفاتر پستی تاثیر میگذارد. سواد یا نبود آن مهمترین عامل در دسترسی به تسهیلات ICT است. توسعه محتوا در بسیاری از مواقع به دلیل سطح سواد ضعیفتر با مانع مواجه میشود.
طبق اعلام ITU، بیش از 50 درصد از محتوا در اینترنت به چند زبان معدود است.