تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دسترسی به اینترنت

تاریخ ارسال: یکشنبه، 6 تیرماه 1389  

 

۲۱۴ میلیون کاربر پرسرعت آن‌سوی دیوار چین

 
 

تا پایان دسامبر سال 2009 میلادی تعداد کاربران آنلاین چین 384 میلیون نفر بوده که تا آن زمان 214 میلیون کاربر اینترنتی این کشور به خطوط پهن‌باند دسترسی داشته‌اند.  

 
 

تا پایان دسامبر سال 2009 میلادی تعداد کاربران آنلاین چین 384 میلیون نفر بوده که تا آن زمان 214 میلیون کاربر اینترنتی این کشور به خطوط پهن‌باند دسترسی داشته‌اند.

به گزارش فارس، جمهوری خلق چین کشوری در شرق آسیا است که پرجمعیت‌ترین و یکی از گسترده‌ترین کشورهای جهان است. این کشور که 5/9 میلیون کیلومتر مربع وسعت و حدود 4/1 میلیارد نفر جمعیت دارد، شهر پکن را پایتخت خود قرار داده و شانگهای مهم‌ترین شهر و بندر اصلی آن محسوب می شود.

نام چین از نام خاندان سین گرفته شده ‌است که در گذشته‌های دور بر این کشور فرمان می‌راندند. این کشور که از اواسط دهه 1970 سیاست آزادسازی اقتصاد را در پیش گرفت و از شرایط بسته اقتصادهای سوسیالیستی به‌تدریج دور شد، طی دو دهه گذشته تلاش‌های بسیاری را در راستای اصلاح ساختار اقتصادی به عمل آورد و بسیاری از موانع تجارت خارجی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی را از سر راه برداشت و در همین حال تقاضای عضویت در "موافقت‌نامه عمومی تعرفه و تجارت " و سپس در "سازمان جهانی تجارت " را دنبال کرد.

متوسط نرخ رشد اقتصادی چین طی دو دهه گذشته ۹‌ درصد بود و این سیاست را دنبال می‌کرد که ظرف بیست سال درآمد سرانه خود را 4 برابر کند. این هدف موجب شد چین از یک کشور فقیر به کشوری در حال توسعه با درآمد سرانه پایین تبدیل شد. تعداد کسانی که زیر خط فقر قرار داشتند از 250 ‌میلیون نفر به کمتر از 50 میلیون نفر کاهش یافت، ظرف بیست سال نرخ امید به زندگی نیز از 64 به 70 سال رسید، تولید ناخالص داخلی چین که در سال 1988 نصف روسیه بود، پس از گذشت 10 سال دو برابر روسیه شد، در اوایل دهه هشتاد میلادی درآمد سرانه هند و چین برابر بود، اما در اواخر قرن بیستم درآمد سرانه چین تا دو برابر هند افزایش یافت. طبق آمار موجود، در سال 2000 تولید ناخالص داخلی چین بیشتر از مجموع همه کشورهای درحال گذار بود و هم‌اکنون پیش‌بینی شده است که در سال 2015 اقتصاد چین از حیث عدد مطلق تولید ناخالص داخلی خواهد توانست از آمریکا پیشی بگیرد.

در این صورت چین به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد و عظمت تاریخی خود را که در اواسط قرن نوزدهم از دست داد، مجددا کسب خواهد کرد.

یکی از بخش‌های داخلی دولت چین که طی چند سال اخیر در راستای توسعه اقتصادی ارتقا یافت، توسعه زیرساخت‌های فناوری بود که به دنبال آن میزان دسترسی مردم به اینترنت بین سال‌های 2000 تا 2009 میلادی تا چند برابر افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌های موجود، نخستین ارتباط اینترنتی چین در 20 سپتامبر 1987 بین مرکز ICA Beijing در شهر پکن و دانشگاه Karlsruhe آلمان برگزار شد که مدیریت پروژه برقراری این ارتباط اینترنتی را پروفسور "وارنر زون " و پروفسور "وانگ یانفنگ " برعهده داشتند. از آن زمان تاکنون خدمات اینترنتی در کشور چین بسیار گسترش یافت؛ تا آنکه چین طی سال‌های اخیر عنوان بزرگترین کشور دنیا از نظر تعداد کاربران آنلاین را به خود اختصاص داده است.

گفته می‌شود که نخستین پست الکترونیکی موفق چین در 14 سپتامبر 1987 با محتوای زیر ارسال شد: "از داخل دیوار بزرگ چین می‌توانیم به تمام نقاط جهان دسترسی پیدا کنیم ". اینترنت در کشور طی یک دهه گذشته به بخشی از فرهنگ این کشور تبدیل شد و توانست از این حیث با کشورهای غربی برابری کند.

کشور چین تا پایان دسامبر 2009 بیش از 384 میلیون کاربر اینترنتی داشت. طبق آمار بین‌المللی منتشر شده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات(ITU)، برترین کشورهای اینترنتی در سال 2007 به‌ترتیب چین، ایالت متحده آمریکا، ژاپن و آلمان بوده‌اند که بخش اعظم کاربران اینترنتی چین به خطوط پرسرعت DSL از طریق دو شرکت China Telecom و China Netcom دسترسی داشته‌اند.

خطوط پهن‌باند اینترنتی به عنوان شاهراه اصلی اتصال این کشور به دنیای آنلاین محسوب می‌شود و بر اساس آمار موجود‌، تا پایان سال گذشته 214 میلیون کاربر اینترنتی این کشور به خطوط پهن‌باند دسترسی داشته‌اند. هزینه پایین استفاده از خطوط پهن‌باند اینترنتی در چین از مهم‌ترین مسایلی بوده که افزایش تعداد کاربران اینترنتی این کشور در سال‌های اخیر را به دنبال داشته است.

در حال حاضر ساکنان کلیه شهرهای بزرگ چین می‌توانند با پرداخت حداقل هزینه به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کنند. گسترش خدمات اینترنت بی‌سیم نیز از دیگر موارد افزایش تعداد کاربران آنلاین چین محسوب می‌شود. در حال حاضر 05/73 میلیون کاربر اینترنتی چین که 9/28 درصد جمعیت اینترنتی این کشور را تشکیل می‌دهند، از خدمات اینترنت بی‌سیم استفاده می‌کنند. طبق آمار منتشر شده از سوی "وزارت صنعت و اطلاعات چین " تا پایان سال 2009 میلادی تعداد سایت‌های اینترنتی ثبت شده در این کشور به 23/3 میلیون عدد رسید که این رقم با رشد سالانه 3/12 درصد در حال افزایش است.

زیرساخت‌های اینترنتی

چهار شرکت مخابراتی اصلی چین که عامل اصلی عرضه کننده خدمات اینترنتی در این کشور محسوب می‌شوند CSTNet، ChinaNet، CERNet و CHINAGBN نام دارند که ترافیک اصلی اینترنت چین توسط شبکه این چهار شرکت کنترل می‌شود. این شرکت‌ها علاوه بر آنکه از طریق زیرمجموعه‌های فراوان خدمات اینترنتی را به دست کاربران می‌رسانند، به صورت مستقیم نیز کاربران چینی را تحت پوشش خدمات اینترنتی خود قرار می‌دهند.

خدمات اینترنتی چین معمولاً از طریق شرکت‌های مخابراتی این کشور ارایه می‌شود. آن دسته از شرکت‌های خارجی مانند Information Highway که در کشور چین خدمات اینترنتی ارایه می‌دهند، توانایی رقابت با شرکت‌های داخلی این کشور را ندارند و گستردگی خدمات اینترنتی توسط شرکت‌های داخلی موجب شده است تا مراکز خارجی نتوانند موفقیت چندانی در این بازار به‌دست آورند.

شرکت‌های خارجی معمولاً خدمات خود را به صورت مستقیم در اختیار کاربران چینی نمی‌گذارند و سرویس‌های مربوطه را از طریق شبکه‌های داخلی این کشور ارایه می‌دهند.

کاربران اینترنتی

در تاریخ ژوئن 2007 "مرکز شبکه اطلاعاتی اینترنتی چین " گزارش داد که 9/54 درصد کاربران آنلاین این کشور را آقایان تشکیل می‌دهند، از کل کاربران اینترنتی چین 9/57 درصد مجرد هستند و 2/51 درصد آن‌ها کمتر از 25 سال دارند. بخش اعظم کاربران اینترنتی چین دست‌کم مدرک دیپلم دارند و از بین تمامی آن‌ها 7/36 درصد دانشجو و 3/25 درصد کارمند سازمان‌های دولتی و خصوصی هستند.

همچنین گفته شده است که 9/33 درصد کاربران آنلاین این کشور ماهانه بیش از 1500 یوان درآمد دارند و اگر دانشجویان را از این گروه حذف کنیم، این رقم تا 6/53 درصد افزایش می‌یابد. بخش اعظم سایت‌های اینترنتی چین با بخش‌های داخلی این کشور در ارتباط هستند.

تا پایان دسامبر سال 2009 میلادی تعداد کاربران آنلاین چین 384 میلیون نفر بوده و بر این اساس ضریب نفوذ اینترنت در این کشور 9/28 درصد بوده است.

محتوای اینترنتی

بیشتر کاربران آنلاین چین در این دنیای مجازی به خواندن اخبار، جست‌وجوی اطلاعات و ارسال پست الکترونیکی مشغول هستند. این افراد همچنین به بارگذاری فایل‌های صوتی-تصویری و به‌روزرسانی وبلاگ علاقه دارند.

پورتال‌های اطلاعاتی اینترنتی چین از جمله Sina.com، Sohu و 163.com بین مردم این کشور بسیار محبوب هستند. به عنوان مثال، پورتال Sina ادعا می‌کند که 8/94 میلیون مشترک چینی فعال دارد و بیش از 10 میلیون مشترک از خدمات پولی آن استفاده می‌کنند. دیگر ارایه دهندگان سرویس‌های اینترنتی چین شامل سایت‌های Alibaba.com می‌شوند.

محبوب‌ترین موتور جست‌وجوی اینترنتی بین کاربران چین baidu.com است که بیشتر پورتال‌های اینترنتی این کشور با آن در ارتباط هستند. جست‌وجوگر اینترنتی دیگری که در چین محبوبیت فراوان دارد، بخش چینی سایت گوگل است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed