کمیسیون تجاری فدرال آمریکا در حال بررسی راههایی برای پشتیبانی از احیای مجدد ژورنالیسم است.
به گزارش ایسنا، تدابیر احتمالی برای کمک به کسب و کار خبر آشفته آمریکا از جمله یارانههای دولتی، کمکهای مالی و حفاظت از کپیرایت قویتر در گزارشی که ماه گذشته منتشر شد و قرار است در نشستی به بحث گذاشته شوند، مورد تاکید قرار گرفتند.
اما سیاستگذاران آمریکایی پیش از انجام هر تصمیمی مایلند گزارش دیگری را بخوانند که قرار است از سوی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OCED) منتشر شود.
این گزارش به بررسی وضعیت کسب و کار خبر در 31 کشور عضو OCED و انواع کمکهای دولتی در جریان و کمکهای مورد بحث پرداخته است.
یکی از مواردی که به شکل واضح در این گزارش مطرح شده این است که تا چه اندازه فروش روزنامهها در آمریکا نسبت به کشورهای عضو OCED بدتر است.
درآمد صنعت روزنامه در آمریکا از سال 2007 تا 2009 تا 30 درصد کاهش یافت و دومین کاهش بزرگ درآمد روزنامهها پس از این کشور، مربوط به انگلیس با 21 درصد بود.
کشورهایی مانند آلمان (با 10 درصد کاهش)، کره جنوبی (شش درصد)، استرالیا (سه درصد) و اتریش (حدود دو درصد) وضعیت بهتری داشتند؛ فرانسه نیز با سه درصد کاهش وضعیت مشابهی داشت.
در ضمن کمتر از نیمی از بزرگسالان در آمریکا در مقایسه با 96 درصد در ایسلند در سال 2008 بهطور مرتب روزنامه میخواندند.
یک تفاوت آشکار نشان داده شده در بررسی OCED اتکای فوقالعاده بالای روزنامههای آمریکا به تبلیغات بهجای فروش نسخه های اشتراکی است.
تبلیغات در سال 2008 در 87 درصد درآمد روزنامهها در آمریکا سهم داشت، در حالی که این میزان برای روزنامههای آلمانی 53 درصد، در انگلیس 50 درصد و در ژاپن 35 درصد بود.