تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: شبکه‌های ماهواره‌ای

تاریخ ارسال: دوشنبه، 3 خردادماه 1389  

 

صادق زیباکلام: وی.او.ای و بی.‌بی.‌سی امروز نان بی‌همتی ما را در داخل می‌خورند

 
 

صادق زیباکلام معتقد است؛ ما باید نگاه تاریخی خود را که ناشی از یک نگاه ایدئولوژیک و سیاست‌زده است، عوض کنیم. او می‌گوید: شبکه‌هایی مانند وی یو ای و بی‌بی‌سی امروز نان بی‌همتی ما را در داخل می‌خورند. آنها به این دلیل مخاطب دارند که پای بسیاری از رسانه‌ها در ایران بسته است.  

 
 

در نشست بررسی و عملکرد شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان که با تاکید بر عملکرد شبکه بی‌بی‌سی صبح امروز (3 خرداد) در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز به‌کار کرد، نگاه دولتمردان به ماهواره مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صادق زیباکلام (استاد دانشگاه و کارشناس رسانه) در این نشست گفت: در موضوع شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان مشکل از آنجایی آغاز می‌شود که ما آنها را رسانه بیگانه خطاب می‌کنیم و این لقب ناشی از یک نگاه تاریخی، سیاسی و ایدئولوژیک است و از همان تئوری احمقانه توهم توطئه نشات می‌گیرد درحالی‌که باید از خود بپرسیم که بی‌بی‌سی و وی یو ای به دنبال آن هستند که اتفاقات و حوادث را صادقانه بیان کنند یا اینکه خودشان اتفاقات و حوادث را به وجود می‌آورند.

زیباکلام با ذکر خاطره‌ای از آخرین سفیر انگلیس قبل از انقلاب در رابطه با دیدگاه شاه نسبت به ‌بی‌بی‌سی فارسی گفت: آخرین سفیر انگلیس در خاطرات خود آورده است که محمدرضا پهلوی در دیدارهای خود اصرار داشت بگوید که نقش رادیوی بی‌بی‌سی در تحولات انقلاب بسیار مهم است و این نگاه وی ناشی از یک دیدگاه ایدئولوژیک‌زده و سیاست‌زده به رسانه‌های گروهی است. این دیدگاه معتقد است که رسانه‌ها هستند که به مردم می‌گویند چه کارهایی را انجام دهند.

وی ادامه داد: نگاه سیاسی به شبکه‌های ماهواره‌ای و توجه به اغراض سیاسی آنها باعث شده است تا مباحث دیگر این شبکه‌ها و موضوعات اجتماعی ‍ـ فرهنگی مغفول بماند و به تاثیرات فرهنگی آنها کمتر توجه شود این نگاه در صدا و سیما هم وجود دارد و بیشتر برنامه‌های صدا و سیما که علیه شبکه‌های ماهواره‌ای تولید می‌شود فقط در راستای افشاگری سیاسی آنهاست.

وی ادامه داد: ما امروز از منظر نگاه و تاکتیک دربرابر ماهواره‌ها شکست خورده‌ایم.
زیباکلام با تاکید بر وضعیت شبکه وی یو ای گفت: هرچند من بعداز 22 خرداد تصمیم گرفتم که با شبکه وی یو ای و بی‌بی‌سی فارسی همکاری نکنم اما آنها باوجود آنکه می‌دانستند من طرفدار جمهوری اسلامی هستم و حفظ نظام برای من مهم است اصرار بسیاری بر حضور من در برنامه‌های خود داشتند.

زیباکلام افزود: زمانی که علت این اصرار را جویا شدم مدیر شبکه وی یو ای گفت: اصرار ما برای حضور شما به این دلیل است که مخاطبان شبکه در زمان حضور شما افزایش پیدا می‌کنند این مطلب مدیر وی یو ای این سئوال را ایجاد می‌کند که آیا نباید در زمانی که شبکه‌ای مانند وی یو ای بزرگترین دغدغه‌اش مخاطب است، از این سلاح علیه خود آنها استفاده کنیم و آیا مسئولان تاکنون به این فکر کرده‌اند که چگونه می‌توان مخاطبین این شبکه را کم کرد. به‌نظر من هرگز این سئوال را مطرح نکردند چون فقط نگاه سیاسی به شبکه‌های ماهواره‌ای دارند.

وی ادامه داد: مخاطب باید وی یو ای را به همان صورتی که است ببیند زیرا در بلندمدت خود وی یو ای مخاطب را دربرابر خود مقاوم می‌کند.

زیباکلام با اشاره به بعضی دیدگاه‌ها درباره شبکه بی‌بی‌سی فارسی گفت: عده‌ای معتقدند که یکی از اهداف شبکه بی‌بی‌سی فارسی ازبین بردن زبان فارسی است. اگر چنین باشد این شبکه شاخه‌ای را می‌برد که خود روی آن نشسته است.

زیباکلام افزود: به نظر من شبکه‌هایی مانند وی یو ای و بی‌بی‌سی امروز نان بی‌همتی ما را در داخل می‌خورند آنها به این دلیل مخاطب دارند که پای بسیاری از رسانه‌ها در ایران بسته است و درحالی‌که شبکه وی یو ‌ای در ایران مخاطب دارد اما به نظر من اصلا از بعد اطلاع‌رسانی، خبر و کار رسانه‌ای موفق نیست.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed