تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دسترسی به اینترنت

تاریخ ارسال: دوشنبه، 3 خردادماه 1389  

 

۱۰ مگابیت در ثانیه، میانگین سرعت اینترنت خانگی در مالزی

 
 

وزیر فرهنگ و فناوری ارتباطات و اطلاعات مالزی اعلام کرده است که در حال حاضر سرعت دسترسی به اینترنت در منازل و مراکز تجاری استان "کلانگ ولی " که شهرهای کوالالامپور، پتالینگ جایا و کلانگ در آن واقع شده‌اند، 10 مگابیت در ثانیه است.  

 
 

وزیر فرهنگ و فناوری ارتباطات و اطلاعات مالزی اعلام کرده است که در حال حاضر سرعت دسترسی به اینترنت در منازل و مراکز تجاری استان "کلانگ ولی " که شهرهای کوالالامپور، پتالینگ جایا و کلانگ در آن واقع شده‌اند، 10 مگابیت در ثانیه است.

به گزارش فارس، مالزی کشوری مسلمان واقع در منطقه آسیای جنوب شرقی به مرکزیت کوالالامپور است که کمتر از 30 میلیون نفر جمعیت دارد و با وجود آنکه کشور در حال توسعه محسوب می‌شود، ظرف سال‌های اخیر توانسته است به یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای آسیایی تبدیل شود و موفقیت‌های فراوانی را در زمینه اقتصاد و فناوری به‌دست آورد. مالزی یکی از کم هزینه‌ترین سیستم‌های حمل بار و خطوط هوایی را در آسیا و البته در دنیا ارایه می‌دهد و همین مسئله در رشد اقتصادی آن بسیار تاثیرگذار بوده است.

خدمات مخابراتی درون شهری شبه‌جزیره مالزی عمدتا از طریق پست رادیویی "مایکرو ویو " فراهم می‌شود و مخابرات بین‌المللی آن نیز به وسیله کابل‌های زیردریایی و ماهواره انجام می‌گیرد. یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌های مخابراتی مالزی "تلکام مالژیا برهاد "(TM) است که تولیدات و خدماتی را برای خطوط ثابت، تلفن‌همراه و نیز خدمات دسترسی شماره‌گیری و پهنای باند اینترنتی ارائه می‌کند. در حال حاضر شرکت‌های سلکام(Celcom)، ماکسیس(Maxis) و دی‌جی(DiGi) بیشترین سهم در ارایه خدمات تلفن همراه این کشور را دارند که البته تمامی آن‌ها خدمات اینترنتی را نیز ارایه می‌دهند.

در دسامبر 2004 "لیم کینگ یایک " وزیر انرژی، آب و مخابرات مالزی گزارش داد که کمتر از یک درصد یا حدود 218 هزار نفر از مردم مالزی از خدمات اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند که این رقم در آن زمان بسیار ناچیز بود. دولت مالزی بر اساس سیاست‌گذاری‌های خود موفق شد تا سال 2006 میلادی تعداد کاربرانی که از خطوط باند پهن اینترنتی استفاده می‌کنند را به 5 درصد و تا سال 2008 تعداد آن‌ها را به 8 درصد برساند. مهم‌ترین برنامه‌های که دولت مالزی هم‌اکنون برای گسترش خطوط پرسرعت اینترنتی دنبال می‌کند، کاهش هزینه استفاده از این خدمات است تا تمامی مردم حتی ساکنان مناطق روستایی با سطح درآمد پایین نیز بتوانند مشترک این خدمات شوند.

اگرچه مالزی برای گذر از وضعیت در حال توسعه به وضعیت توسعه‌یافته اولویت‌های فراوانی را پیش‌روی خود می‌بیند، اما همچنان بیشترین سرمایه‌گذاری را در بخش فناوری و ارتقا بخش‌های مختلف آن انجام می‌‌دهد تا موقعیت خود به عنوان یکی از قطب‌های اصلی فناوری در قاره آسیا را حفظ کند. این کشور هم‌اکنون طرحی را با عنوان Multimedia Super Corridor دنبال می‌کند که بر مبنای آن نقش شرکت‌های فناوری در جریان خدمت‌رسانی به مردم و افزایش دسترسی کاربران به خطوط پرسرعت اینترنتی افزایش میابد.

بر خلاف سرمایه‌گذاری‌های فراوان دولت مالزی در جریان افزایش دسترسی مردم به خطوط پرسرعت اینترنتی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که علاقمندی مردم این کشور به استفاده از خدمات مذکور چندان قابل ملاحظه نیست. طبق آمار رسمی منتشر شده از سوی دولت مالزی، نرخ نفوذ خطوط پهن‌باند اینترنتی بین مردم این کشور تا پایان سال 2009 میلادی حدود 9 درصد بوده است. این جریان در حالی بوده است که دولت مالزی "طرح ملی خطوط پهن‌باند " به صورت گسترده در دستور کار خود قرار داده است و بر اساس آن می‌کوشد تا پایان سال 2010 میلادی دسترسی 15 درصد مردم خود به اینترنت پرسرعت را ممکن کند. یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت مالزی در جریان گسترش خدمات اینترنت پرسرعت به مردم خود، ارایه سرویس اینترنت بی‌سیم مبتنی بر شبکه Wi-Fi بوده است. علاوه بر این، مردم مالزی هم‌اکنون به اینترنت پرسرعت وایمکس نیز دسترسی دارند که می‌توانند با پرداخت هزینه‌های ماهانه اندک آن را در اختیار بگیرند.

تلاش دولت مالزی برای افزایش دسترسی مردم به خطوط پرسرعت اینترنتی در مقایسه با دیگر کشورهای آسیایی نظیر سنگاپور، هند، چین، ژاپن و ... عادی به نظر می‌رسد. اما برای کاربران خانگی ایرانی که هنوز اینترنت پرسرعت به معنای واقعی را تجربه نکرده‌اند، جالب توجه است. در کشور ایران مطابق بخشنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 128 کیلوبایتی در ثانیه نهایت سرعتی کاربران خانگی می‌توانند با آن به اینترنت متصل شوند. مطابق آمار رسمی منتشر شده، در سال 2007 تنها 465 هزار و 100 نفر معادل ٧ دهم درصد از کاربران خانگی ایرانی به اینترنت به‌اصطلاح پرسرعت 128 کیلوبایتی دسترسی داشته‌اند که البته قرار بوده این رقم در سال مذکور به 900 هزار پورت فعال برسد.

همچنین براساس برنامه چهارم توسعه قرار بود تا پایان سال ٨٨ که سال پایانی این برنامه بود، تعداد پورت‌های فعال ADSL به در ایران 5/1 میلیون عدد باشد که این رقم نیز حاصل نشد و البته در صورت دست یافتن به آن نیز ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت در ایران فقط 01/0 درصد می‌بود.

در حالی که دولت ایران استفاده از اینترنت خانگی با سرعت بیش از 128 کیلوبایت در ثانیه را برای مردم خود مضر می‌داند، دکتر "رئیس یاتیم " وزیر فرهنگ و فناوری ارتباطات و اطلاعات مالزی اعلام کرده است که هیچ محدودیتی در جریان سرعت و دسترسی به محتوای اینترنتی برای کاربران خانگی و غیرخانگی خود لحاظ نمی‌کند و تنها در شرایطی که محتوای سایت‌های اینترنتی "قانون ارتباطات و اطلاعات چندرسانه‌ای سال 1998 " را زیر پا بگذارد، دسترسی به آن‌ها غیرممکن می شود. او اعلام کرد که در حال حاضر سرعت دسترسی به اینترنت در منازل و مراکز تجاری استان "کلانگ ولی " که شهرهای کوالالامپور، پتالینگ جایا و کلانگ در آن واقع شده‌اند، 10 مگابیت در ثانیه است و این مسئله نشان می‌دهد که مردم برای استفاده از اینترنت پرسرعت هیچ محدودیتی را پیش‌روی خود نمی‌بینند.

هم‌اکنون یکی از شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت در مالزی اعلام کرده است که با دریافت ماهانه 58/1 دلار امکان استفاده از اینترنت پرسرعت 224 مگابیت در ثانیه‌ای را برای مردم فراهم می‌کند که بر این اساس می‌توان گفت هر مالزی برای استفاده از اینترنت با سرعت 224 مگابیت در ثانیه حدود 1500 تومان در ماه می‌پردازد. این شرکت ارتباطی برای ارایه این سرویس، پروژه‌ای را با نام BPL و با هزینه‌ای بالغ بر 14 میلیون دلار در دست دارد که قرار است بر مبنای آن 400 هزار مسجد و تمام مردم مالزی به شبکه اینترنت با سرعت مذکور مجهز کند. با اجرای این طرح مالزی اولین کشوری خواهد بود که به بیشترین تعداد کاربر این خدمات را عرضه می کند. در حال حاضر شرکت گوگل در ایالت تگزاس آمریکا به حدود دو میلیون کاربر پهنای باند با این سرعت را ارایه می‌دهد.

برای آنکه بتوانیم سرعت و قیمت اینترنت پرسرعت ارایه شده در مالزی را با ایران مقایسه کنیم، با یک محاسبه ساده سرعت مگابیتی سرویس پهن‌باند اینترنتی این کشور را به کیلوبایت تبدیل می‌کنیم. در حال حاضر هر شهروند مالزیایی با سرعت 224 مگابیت در ثانیه به اینترنت متصل می‌شود که ضرب این عدد در 1024، سرعت آن را به کیلوبایت تبدیل می‌کند و به عبارت دیگر، هر شهروند مالزیایی با سرعت 229 هزار و 376 کیوبایت در ثانیه از خدمات اینترنتی بهره می‌برد و در مقابل، هر کاربر ایرانی به اینترنت با سرعت 128 کیلوبایت دسترسی دارد. تقسیم عدد 229 هزار و 376 بر 128 نشان می‌دهد که سرعت دسترسی ساکنان کشور مالزی به اینترنت 1792 برابر ایران است.

نکته دیگری که در این زمینه می‌شود مقایسه کرد، مربوط به هزینه استفاده از اینترنت پرسرعت در دو کشور ایران و مالزی است. در ایران هر کاربر مجبور است تا برای دسترسی به اینترنت 128 کیلوبایتی به‌طور متوسط ماهانه 15 هزار تومان پرداخت کند. در مقابل، هر کاربر مالزیایی برای استفاده از اینترنت با سرعت 229 هزار و 376 کیلوبایت در ثانیه حدود 1500 تومان پرداخت می‌کند و بر این اساس، هر مالزیایی حدود 9 ریال در هر 128 کیلوبیت در ثانیه می‌پردازد و بر این اساس می‌توان گفت که هر کاربر ایرانی برای دسترسی به اینترنت با سرعت 224 مگابیت در ثانیه باید 16 هزار برابر یک کاربر مالزیایی هزینه پرداخت کند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed