صنعت بازی ویدیویی با کمک بازیهایی که کاربران برای اجرای آنها نیازی به پرداخت پول ندارند، موفق شد بهتر از بیشتر صنایع، رکود اقتصادی را تحمل کند.
به گزارش ایسنا، افراد بیشتری از جمله زنان و سالمندان به بازیهای رایگانی مانند "جزیره گنج" در سایتهای شبکه اجتماعی مانند فیسبوک و دانلود بازیهای رایگان برروی دستگاههایی مانند آیپد و آیفون یا بازیهای آنلاین چند نفره میپردازند.
یافتههای پژوهش جدید شرکت ردگیری بازی ویدیویی "نیوزو" حاکیست هر پلتفرم بازی ویدیویی در دستگاههای تلفن همراه گرفته یا کنسولها دارای مخاطبانی است که حداقل 30 درصد آنان برای بازی پول پرداخت نمیکنند.
به گفته مدیر کل و بنیانگذار "نیوزو"، پلتفرمهایی مانند بازی آنلاین چندنفره MMO که گزینههای انجام رایگان بازی را عرضه میکنند و پورتالهای بازیهای موبایل و بازیهای ساده موفق میشوند بازیکنان را به مشترکان پولی تبدیل کنند.
وبسایت PopCap.com که یکی از سازندگان بازی برتر در صنعت بازیهای ساده سه میلیارد دلاری به شمار میرود، نسخه رایگان بازیهایی مانند Bejeweled Blitz را در فیس بوک و همچنین سایت خود عرضه میکند.
بر اساس گزارش بازار بازیهای نیوزو، یک سوم از 25.3 میلیارد دلاری که بازیکنان آمریکایی در سال 2009 برروی بازیهای ویدیویی هزینه کردند، به درآمدهای آنلاین و توزیع دیجیتالی بازیهای کنسول و رایانهیی مربوط بود.
آمریکا در حال حاضر در درآمدهای بازیهای آنلاین در جهان پیشتازی میکند اما به باور تحلیلگران، اروپا و مناطق دیگر با ادامه رشد در درآمد بازی، در این زمینه پیشرفت میکنند.
طبق گزارش موسسه Interpret، گزینههای رایگان جذابیت بازیهای ویدیویی را در میان گروههای سالمندان و زنان و مصرفکنندگانی که خود را کاربر بازی نمیدانند، افزایش میدهند و بدون پورتال بازیهای ساده بسیاری از بازیکنان زن سالمند هرگز برای محتوای بازی پول پرداخت نمیکردند.
طبق یافتههای این موسسه، 21 درصد از جمعیت آمریکا یا بیش از 46.1 میلیون نفر بازیهای شبکه اجتماعی را انجام و بیش از 11 میلیون آمریکایی تنها بازیهای شبکه اجتماعی را انجام میدهند. میانگین سن بازیکنان در این سایتها 38.8 سال در مقابل متوسط سنی 30.9 سال برای بازیکنان کنسولها است.