کتاب «بررسی پیامهای ارتباطی» نوشته مشترک حسین رستمی و حمید ضیاییپرور همزمان با برگزاری پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک منتشر میشود.
به گزارش ایسنا، این اثر به تشریح تکنیکهای تحلیل محتوای رسانههای مکتوب، صوتی، تصویری و اینترنتی پرداخته است.
تعاریف و مفاهیم تحلیل محتوا، مراحل تحلیل محتوای رسانههای مکتوب، مراحل تحلیل محتوای رسانههای شنیداری، مراحل تحلیل محتوای دیداری و تحلیل محتوای وبسایتهای اینترنتی پنج فصل این کتاب را تشکیل میدهند.
در مقدمه این کتاب آمده است: تحلیل محتوا یکی از مهمترین روشهای تحقیق در علوم انسانی و اجتماعی است و کاربرد فراوانی در پژوهشهای اجتماعی و بخصوص ارتباطات و رسانهها دارد. رسانههای مختلف از جمله روزنامهها و مجلات، رادیو و تلویزیون، وبسایتها و وبلاگهای اینترنتی بیشترین حجم اطلاعات و محتوا را منتشر میکنند و بررسی عینی و منظم این محتواها میتواند نتایج قابل توجهی برای محققان و پژوهشگران داشته باشد. آنطور که صاحبنظران علوم ارتباطات اجتماعی گفتهاند، «تحلیل محتوایی، روشی پژوهشی است برای شرح و طبقهبندی نظامیافته محتوای ارتباطات بر حسب مقولههایی که به طور معمول از پیش تعیین شدهاند». از نظرگاهی دیگر، تحلیل محتوا عبارت است از «روش پژوهشی برای توصیف عینی، منظم و کمی محتوای عیان ارتباطات برای استنباط آن».
کتاب یادشده تکنیکهای عملی تحلیل محتوای رسانههای مختلف مکتوب، صوتی، تصویری و اینترنتی را با شیوهای ساده و با تمرینهای عملی و کاربردی آموزش میدهد. این کتاب حاصل سالها تجربه علمی و عملی مؤلفان در زمینه تدریس تکنیکهای تحلیل محتوای رسانهها و انجام پژوهشهای مبتنی بر تحلیل محتوا در رسانههای اینترنتی و بخصومص وبلاگها و وبسایتها برای مراکز تحقیقاتی متعدد کشور است.
کتاب «بررسی پیامهای ارتباطی» در 94 صفحه با قیمت 2800 تومان و در شمارگان دوهزار نسخه توسط انتشارات سیمای شرق منتشر میشود.
پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک 28 اردیبهشتماه و یک روز پس از روز ارتباطات و روابط عمومی در تقویم رسمی کشور در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.