ماموریت تبلیغات اسلامی استمرار رسالت انبیاء الهی برای حرکت انسان ها و رفتار فردی و اجتماعی آدمیان در مسیر تکامل و سعادت آن ها تعریف می شود.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی امروز 4 شنبه یکم اردیبهشت جاری در ششمین همایش تبلیغات گفت: تبلیغات باید در بستر عقلانیت شکل بگیرد و از بهره برداری های افراطی از قوای "وهم"، "خیال" و "نفسانیت" پرهیز شود.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی، "محمد علی رامین" معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش ششمین همایش مدیران، کارشناسان و کانون های تبلیغاتی سراسر کشور با تاکید بر این مطلب افزود: تبلیغات غربی در راستای اراده ابلیس برای اغوای انسان ها و ایجاد انحراف در میسر انسانیت و عبودیت شکل می گیرد و زندگی فرد و جامعه را از ضرورت های فطرت جدا کرده و در جهت انحطـاط و سقوط ارزش های کریمانه انسان قرار می دهد.
"رامین" گفت: ماموریت تبلیغات اسلامی استمرار رسالت انبیاء الهی برای حرکت انسان ها و رفتار فردی و اجتماعی آدمیان در مسیر تکامل و سعادت آن ها تعریف می شود.
وی هم چنین اظهار داشت: تبلیغات اصیل که یک ضرورت جامعه اسلامی است بر مبنای عقلانیت و در راستای تقویت عبودیت انسان شکل می گیرد و برای فرد و جامعه تکامل بخش و تعالی آفرین خواهد بود.
بر همین اساس، اگر در فرهنگ تبلیغاتی غرب ترویج اسراف، تبذیر و تجمل گرایی همراه با ایجاد نیازهای کاذب ذهنی یک اصل رایج و عمومی است، در فرهنگ اسلامی تبلیغات، این امور ممنوع و به جای آن تبلیغ و ترویج قناعت، ساده زیستی، ایثار و کمک به نیازمندان جزء ارزش ها و مفاهیم عبادی تلقی می شود.
"رامین" در همین زمینه تاکید کرد: در تبلیغات ما باید از تحریک به حرص ورزی و تشویق و ترغیب به زیاده خواهی و تهییج برای مصرف زدگی پرهیز شود. بنابر این، اصلاح الگوی مصرف توسط کانون های تبلیغاتی میسر است و با تدوین منشور اخلاقی تبلیغات، جامعه ما از اغواگری و فریبندگی کاذب رها خواهد شد. به علاوه، هویت اسلامی کانون های تبلیغاتی در اولویت سیاست گزاری های معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی می باشد.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی در همین راستا تاکید کرد: برای تحقق منش و روش تبلیغات اسلامی و تنظیم رویکرد ها و راهبرد های تبلیغاتی در جامعه اسلامی، تنظیم منشور اخلاق تبلیغاتی بر اساس آموزه های دینی یک ضرورت قطعی است که امیدواریم با هم فکری افراد متعهد، آگاه و دلسوز در کانون های تبلیغاتی بتوانیم در سال" همت مضاعف - کار مضاعف" در تحقق آن موفق بشویم.
"رامین" افزود: " قوای 4 گانه انسان بستر حرکت اوست و گسترده ترین این قوا "وهم" است که هر مفهومی در گستره وهم آدمی قابل القــاء و تصور است. قوه "خیال" در مرتبــه محدودتر از آن قرار دارد و بسیاری از مفاهیــم را نیز در این قوه می توان با القاء و توصیف بر آن هموار کرد. قوای "نفسانی" در مرحله محدود تر از دو مرحــله قبل قرار دارد که مجموعه ای از نیاز های فطری در آن وجود دارد و استفاده صحیح از قوای نفسانی می تواند موجب حرکت تکاملی شود، اما اگر واقعیات و ضرورت های حقیقی که نفس آدمی را به کمال می رساند وارونه شوند و برخی از قوای نفسانی مورد سوء استفاده قرار گرفته با تحریک و تهییج به افراط کشیده شوند، آدمی را در مسیر سقوط و انحطاط سوق خواهند داد.
بنا بر همین گزارش "رامین" اضافه کرد: به رغم سود آوری زیاد، کالاهای نامناسب نباید در قالب زیبا و با به کارگیری نماد ها و عناصر موجه و قابل پذیرش تبلیغ شوند، چرا که زیان بزرگی برای سلامت روحی و جسمی افراد و اقتصاد جامعه در پی خواهد داشت که شاید به سادگی قابل جبران نباشد.