تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: note

تاریخ ارسال: پنجشنبه، 2 اردیبهشتماه 1389  

 

سایت «فردانیوز» از دیروز تا امروز

 
 

نگاهی به تاریخچه و سابقه‌ی فعالیت‌های سایت «فردانیوز» 

 
 

هفته‌نامه‌ی پنجره، رضا مهدوی - دو سردار، پس از نبرد در جبهه‎های خاکی، لباس رزم را از تن درآورده و وارد میدان جنگ نوینی شدند که این روز‎ها از آن به‎عنوان «جنگ نرم» یاد می‎شود. فرمانده‎های سابق سپاه کل کشور و لشکر پنج نصر خراسان، هر دو در سومین دهه انقلاب اسلامی با منطقه عملیاتی جدیدی آشنا شدند که به سرعت نیز خاک‎ریز زدن در آن را آغاز کردند. منطقه عملیاتی برادر محسن و برادر باقر فضای اطلاع‎رسانی و خبری در جبهه اصول‎گرایانی بود که تمایلاتی اصلاح‎طلبانه نیز داشتند. محور عملیاتی هم محوری بود که این اردوگاه در آن تا آن زمان گردان و لشگری اعزام نکرده بود. در واقع پیش از آن اصلا خبری از محور سایت‎های خبری در فضای وب نبود. در حالی‎که مردان سیاست جبهه‎های خودی در اردوگاه اصلاح‎طلبان بیشتر به فکر تأسیس و بالا بردن تیراژ رسانه‎های مکتوب و مطبوعاتی خود بودند و بیشتر پیاده نظام آن‎ها در عرصه وبلاگ‎نویسی مشغول شده بود، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و شهردار امروز تهران تأسیس و یا حمایت از برخی سایت‎های خبری اینترنتی را عملیاتی کردند. البته تاکتیک دو سردار در چینش و فرماندهی نیروهای رسانه‎ای در این محور یکی نبود. رضایی که در این جبهه پیشگام شده بود، تمام فعالیت اصلی خود را معطوف به «بازتاب» و «تابناک» امروز کرد. هرچند این ارتباط هیچ گاه به صراحت اعلام نشد، اما انتساب این دو سایت به تیم رسانه‎ای رضایی بین مخاطبان اینترنتی از مشهورات است. باقر قالیباف هم نیروهای رسانه‎ای سایبر خود را پخش و چندین سایت راه‎اندازی کرد که سایت فردا شاخص‎ترین آن‎ها به‎شمار می‎رود.

جام‎جمی‎های امروز، فردایی‎های دیروز!

«فردا نیوز» و یا همان «پایگاه خبری - تحلیلی فردا»، پیش از آن‎که با نام قالیباف و نیروهای او شناخته شود، نام دو فعال رسانه‎ای دیگر را در پرونده سابق خود به همراه دارد.

محسن ماندگاری سردبیر فعلی روزنامه جام جم و علی شکوهی معاون فرهنگی مؤسسه جام جم دو چهره اصول‎گرایی‎اند که فردانیوز از سال 1384 حدود دو سالی با آن‎ها رشد کرد.

ارتباط دقیق این دو فعال رسانه‎ای با یکدیگر و نحوه و میزان تأثیرگذاری آن‎ها در سایت، کاملا برای مخاطب فردا مشخص نشد، اما در این دو سال شکوهی، چهره شناخته شده‎تری در فردا نیوز بود و گویا این سایت بیشتر با شکوهی شناخته می‎شد.

علی شکوهی به‎عنوان مدیر فردانیوز، با خبر جنجالی بازداشت شدنش، در رسانه‎ها شهرت بیشتری هم پیدا کرد. او پس از درج خبری در سایت فردا که با شکایت یکی از ارگان‎های نظامی مواجه شده بود، در اسفند سال 1384 بازداشت شد که پس از مدتی کوتاه با سپردن وثیقه 25 میلیون تومانی آزاد شد. پس از آن هم جمعی از فعالان سیاسی اصول‎گرا، در نامه ای به رییس قوه قضاییه وقت، خواستار برخورد مناسب با وی شدند.

از نکات قابل‎توجه در مثلث فردانیوز، شکوهی و قالیباف، نامه علی شکوهی در تاریخ 28/2/84 به شورای نگهبان و درخواست از آن نهاد برای رد صلاحیت محمدباقرقالیباف است. وی در آن نامه که برخی سایت های خبری منتشر شد، شرط رجل سیاسی بودن را مانع از تأیید شدن صلاحیت قالیباف برای انتخابات ریاست‎جمهوری ذکر کرده بود.

در آن زمان شکوهی هنوز فعالیت خود را در فردا آغاز نکرده بود و با سایت بازتاب همکاری داشت و در آن‎جا مقاله می‎نوشت.

به هر حال پس از دو سال شکوهی سایت فردا را به تیم رسانه‎ای مردی سپرد که روزگاری از منظر وی «رجل سیاسی» هم نبود.

طلایی، رفیعی و دوره دوم فردا

فردانیوز در خرداد 1386 به‎طور رسمی به گروه رسانه‎ای قالیباف پیوست و مجید رفیعی دانشجوی دانشگاه امام صادق، سردبیری این سایت را به عهده گرفت که تاکنون نیز ارتباط او با سایت ادامه دارد. رفیعی ابتدا مانند شکوهی در خانه خود سایت را اداره می‎کرد.

فردای جدید در ابتدا با دو سه نفر نیروی پاره‎وقت، فعالیت خود را آغاز کرد. اما رفته رفته با رشد آماری سایت و افزایش مخاطب، تیم رسانه‎ای قالیباف تصمیم گرفت تا برای فردا بیشتر مایه بگذارد. نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و احتمال حضور دوباره قالیباف در عرصه رقابت از مهمترین دلایل سردار سابق و شهردار فعلی، برای پر رنگ کردن فعالیت فردا بود. پس از آن برای اولین‎بار در آن سال برای فردا دفتر کاری تهیه شد و نیروهایی در آن به‎طور رسمی مشغول به کار شدند. در این بین، حضور یک مدیرمسئول شناخته شده نیز احساس می‎شد تا هم ارتباط فردا با قالیباف به‎طور مشخص‎تر معلوم و ملموس شود و هم این رسانه آسیب‎پذیر که هر لحظه و از هر سویی ممکن بود مورد شکایت و یا برخورد سیاسی، قانونی و یا حتی غیرقانونی! واقع شود، از جمیع بلایا محفوظ بماند. با توجه به همین نکات از حلقه یاران شهردارقالیباف، سردارطلایی به‎عنوان مدیرمسئول سایت فردا انتخاب شد. طلایی در دوران مدیرمسئولی سایت، نقش ایجابی به‎معنای خط‎دهی خاص سیاسی در سایت نداشت. او ارتباط اصلی خود را با فردا در دو محور تعریف می‎کرد.

نوشتن یادداشت‎ها و مقالات مختلفی که الزاما نه در چهارچوب بحث‎های جنجالی سیاسی بود و نه به بحث‎های مربوط به شورای شهری که طلایی در آن‎جا مشغول بود، مربوط می‎شود.

یادداشت‎های طلایی در فردا بیشتر از آن‎که فلشی به‎سوی افکار و سیاست‎های طیف قالیباف باشد، تنها نشان‎دهنده حضور طلایی در سایت فردا بود. محور دوم فعالیت مدیر مسئول طلایی، رتق و فتق کردن شکایت‎های رسمی و غیرسمی‎ای بود که در فعالیت این نوع سایت‎های خبری از آن گریزی نیست. مرتضی طلایی برخلاف فردی مانند احمد توکلی مدیرمسئول سایت «الف»، نقش خط‎دهی کلان در این سایت نداشت و حداکثر دخالت‎های او مربوط به جلوگیری کردن از رفتن سایت به‎سوی برخی سوژه‎های جنجالی‎ای بود که طلایی از آن‎ها گریزان بود. یادداشت اخلاق رسانه‎ای طلایی که در آن می‎نویسد: «ما به هیچ وجه نباید در بداخلاقی‎های سیاسی، خود و دیگران را غرق کنیم. ما حق نداریم به هر قیمتی به اهداف خود دست یابیم. ما مجاز نیستیم به بهای سنگین بردن آبروی دیگران یا اهانت و تخریب آنان، به منظور خود دست یابیم.» نمونه‎ای از برخورد انتقادی طلایی با تیم فردا نیوز بود که بالاخره با یادداشت آخر و خداحافظی او از این سایت به پایان رسید.

در آخرین یادداشت طلایی در سایت فردا در مهرماه سال 1388، وی از احتمال راه‎اندازی یک سایت دیگر خبر داده بود که نشان دهنده علاقه طلایی با فضای خبری بود. این احتمال امروز به هدایت سایت «آتی نیوز» توسط مرتضی طلایی محقق شده است.

رفیعی مدت کوتاهی هر دو مسئولیت، مدیرمسئولی و سردبیری را به‎عهده گرفت و پس از آن عبدالمطهر محمدخانی را به‎عنوان سردبیر انتخاب کرد که این چینش هنوز ادامه دارد.

نما و چهارچوب ساختمان گرافیک فردانیوز

اگر سایت بازتاب را سلف بیشتر سایت‎های خبری اینترنتی ایرانی بدانیم، باید اذعان کرد که هنوز هم اکثر سایت‎های خبری با سلایق مختلف سیاسی، چهارچوب و استیل گرافیکی آن سایت را برای خود انتخاب می‎کنند که معروف به سه ستونی است. فردا نیوز هم در این بین مستثنی نبود و تا چند ماه پیش نیز چینش اخبار و قالب ظاهری این سایت به شیوه بازتابی و یا سه ستونی بود.

در این شیوه که مخاطب ایرانی با آن همراه شده و به آن عادت پیدا کرده است، اخبار اصلی در ستون وسط، اخبار بازنشری رسانه‎های دیگر در ستون سمت چپ و در آخر در ستون سمت راست یادداشت، مقالات و گزارش‎ها قرار داده می‎شود. ولی چند ماهی است که مدیریت فردانیوز چینش جدیدی را که به طراحی سایت‎های خبری خارجی شباهت دارد، انتخاب کرده است که به نظر می‎رسد با توجه به نظرسنجی سایت فردا در همین خصوص با استقبال مخاطبان هم همراه نبوده است. «امروز فردا را می‎سازیم» هم شعاری است که تقریبا یک سالی است در بنر و بالای سایت دیده می‎شود.

اخباری که در خاطره مخاطبان فرداست!

بخش مهمی از هویت یک رسانه خبری، مربوط می‎شود به تولیدات اخباری که می‎تواند به تنهایی موج‎ساز باشند و یا در یک موج خبری نقش مهمتری را ایفاء کنند. در همین خصوص به چند نمونه از موج‎سازی‎ها و یا موج‎سواری های فردا نیوز در ذیل اشاره می‎شود:
1- فرح پهلوی مرد!
این خبر که ابتدا ۱۵ مهر ۱۳۸۶ در سایت فردانیوز و به نقل از یک منبع احتمالا ناآگاه! منتشر شده بود به‎سرعت به یک بمب خبری تبدیل شد. اما پس از تنها چندساعت، این‎گونه اصلاح شد: «اخبار ضد و نقیض از مرگ فرح پهلوی».
در سایت‎های خبری که سرعت و اخبار ویژه حرف اول را می‎زند، این‎گونه اشتباهات و یا گاف‎های خبری اجتناب‎ناپذیر است.
2- ماجرای بنتون
همزمان با زمزمه‎های راه‎اندازی «بنتون» در مهر سال 1386 در تهران، شایعه صهیونیستی بودن این فروشگاه لباس نقش شهرداری در این افتتاح مطرح شد و متعاقب آن دعوای جناحی - رسانه‎ای در این‎باره شکل گرفته است.
در این بازه زمانی سایت فردا به‎خاطر وابستگی سیاسی به شهردار تهران، به‎خوبی اخبار این حوزه را پوشش داد.
3- بخش منتشر نشده‎ای از اظهارات رییس‎جمهوری
احمدی‎نژاد در سفر استانی خود به استان خراسان جنوبی (شانزدهم آبان سال 1386) در جمع مردم بیرجند، در سخنانی که بخشی از آن توسط خبرگزاری‎های رسمی منتشر نشد، به‎شدت از کسانی که با روشنفکری، شیوه‎های مردمی دولت و رییس‎جمهوری را تمسخر می‎کنند انتقاد کرد.
این بخشی از خبر جنجالی فردا در آن مقطع بود که به‎خاطر انتخاب و بازنشر عبارت خاص رییس‎جمهوری در آن خبر با موج گسترده رسانه‎ای، سیاسی مواجه شد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed