تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دنیای اینترنت

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 1 اردیبهشتماه 1389  

 

چشم‌انداز فضای مجازی در دهه آتی

 
 

نسل نوین فناوری‌هایی که ما هم‌اکنون آنها را ‌غیرممکن یا دور از دسترس می‌بینیم، طی 5 تا 10 سال آینده در دنیای اینترنت رخ خواهد داد و بزرگترین آن‌ها عرضه خدمات سه‌بعدی به کاربران در فضای مجازی خواهد بود.  

 
 

نسل نوین فناوری‌هایی که ما هم‌اکنون آنها را ‌غیرممکن یا دور از دسترس می‌بینیم، طی 5 تا 10 سال آینده در دنیای اینترنت رخ خواهد داد و بزرگترین آن‌ها عرضه خدمات سه‌بعدی به کاربران در فضای مجازی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فارس از پی‌سی‌ورلد، مرکز تحقیقاتی Pingdom با پایان یافتن سال 2009 میلادی گزارش آماری جامعی از وضعیت اینترنت در دنیا منتشر کرد که مورد توجه عموم کاربران قرار گرفت. در گزارش این مرکز تحقیقاتی به نتایج حاصل از مطالعات دیگر شرکت‌ها از جمله Netcraft، Verisign، Webhosting.info، Internet World Stats، McAfee و نیز استناد شد تا اعتبار آمار منتشر شده در آن تایید شود.

طبق این گزارش، در سال 2009 میلادی بیش از 90 تریلیون پست الکترونیکی در دنیا رد و بدل شد و میانگین نامه‌‌های فرستاده شده در هر روز به بیش از 247 میلیارد عدد رسید. در سال 2009 میلادی بیش از 4/1 میلیارد کاربر به صورت مرتب پست الکترونیکی ارسال کردند که تعداد آن‌ها نسبت به سال قبل 100 میلیون نفر افزایش یافت.

در این سال میزان انتشار هرزنامه‌های الکترونیکی نیز 81 درصد بیشتر شد و این نامه‌های ناخواسته 92 درصد از کل پست‌های الکترونیکی ارسال شده را از آن خود کردند. در سال 2009 در هر روز 200 میلیارد هرزنامه منتشر شد و میزان انتشار آن‌ها نسبت به سال قبل 24 درصد افزایش یافت.

تا دسامبر 2009 بیش از 234 میلیون سایت در اینترنت مورد سرشماری قرار گرفتند و به گفته محققان، در این سال بیش از 47 میلیون سایت اینترنتی جدید راه‌اندازی شد. تا پایان سال گذشته میلادی 8/81 درصد از کل سایت‌ها با پسوند .com فعالیت کردند، 3/12 درصد با پسوند .net موجود بودند و 8/7 درصد از آن‌ها نیز با پسوند .org خدمات خود را در اختیار کاربران گذاشتند.

به گفته کارشناسان مرکز تحقیقاتی Pingdom، تعداد کاربران آنلاین جهان تا پایان سال 2009 میلادی با رشد 18 درصدی نسبت به سال قبل، 73/1 میلیارد نفر بوده است که از این تعداد 738 میلیون نفر در آسیا، 418 میلیون نفر در اروپا، 252 میلیون نفر در آمریکای شمالی، 179 میلیون نفر در آمریکای لاتین، 67 میلیون نفر در آفریقا، 57 میلیون نفر در خاورمیانه و 20 میلیون نفر در منطقه استرالیا و اقیانوسیه حضور داشتند.

همچنین گفته شده که 7/62 درصد از این کاربران از طریق مرورگر اینترنتی Internet Explorer مایکروسافت وارد سایت‌های اینترنتی شدند و به‌ترتیب پس از 6/24 درصد توسط فایرفاکس موزیلا، 6/4 درصد توسط Chrome گوگل، 5/4 درصد توسط Safari اپل، 4/2 درصد توسط اپرا و 2/1 درصد توسط دیگر مرورگرها در اینترنت گشت‌وگذار کردند.

توجه به آمار فوق نشان می‌دهد که اینترنت این روزها به رکن اصلی و اساسی زندگی مردم تبدیل شده است که البته ضمن افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ روی آن، هکرها و سوءاستفاده‌گران اینترنتی نیز تلاش خود را در این حوزه مضاعف کرده‌اند تا بتوانند با گل‌آلود کردن این آب ماهی بیشتری صید کنند.

یکی از کارشناسان شرکت تراشه‌سازی اینتل پیش‌بینی کرده است بین 5 تا 10 سال آینده اینترنت به طور کلی با آنچه که ما هم‌اکنون در اختیار داریم متفاوت خواهد شد و در آن زمان بیشتر خدمات اینترنتی به صورت سه‌بعدی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.
"سین کوئل "(Sean Koehl) از کارشناسان ارشد آزمایشگاه اینتل اظهار داشت که نسل نوین فناوری در حال پدیدار شدن است و آنچه که ما هم‌اکنون غیرممکن یا دور از دسترس می‌بینیم، طی 5 تا 10 سال آینده در دنیای اینترنت رخ خواهد داد. این عرصه تحولات گسترده‌ای را پیش‌رو خواهد داشت که بزرگترین آن‌ها عرضه خدمات سه‌بعدی به کاربران خواهد بود.

وی توضیح داد: من فکر می‌کنم که زندگی ما طی 5 سال آتی کاملا متفاوت خواهد شد. نگاهی اجمالی به یک یا دو دهه گذشته بیاندازید. در آن زمان حتی رایانه‌های شخصی نیز هنوز به صورت گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گرفتند. اما پس از آنکه رایانه‌ها به ابزاری معمول بین کاربران تبدیل شدند، اتفاقات بزرگی در زندگی روزمره ما رخ داد. ما هم‌اکنون ابزارهای هوشمند فراوانی را در اختیار داریم که بسیاری از فعالیت‌های روزانه خود را به کمک آن‌ها انجام می‌دهیم. یکی از قابلیت‌های نوینی که هم‌اکنون در نخستین روزهای تولد به سر می‌برد، فناوری سه‌بعدی است که امکان تماشای تصاویر به صورت حجم‌دار و برجسته را برای ما فراهم می‌کند.

اگرچه تماشای تصاویر سه‌بعدی در گیرنده‌های تلویزیون هنوز گسترده نشده است، اما تا پنج سال آتی می‌توانیم شاهد رشد همه‌گیر تلویزیون‌ها و موبایل‌های سه‌بعدی بین کاربران باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم نگاهی به یک دهه آتی داشته باشیم، درخواهیم یافت که تمام فناوری‌های دور از دسترس امروزی در آن زمان در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت. این فناوری‌های جدید می‌توانند بزرگترین تحول را در زندگی روزمره ما ایجاد کنند.

از مهم‌ترین فناوری‌های نوینی که آزمایشگاه شرکت اینتل در حال توسعه آن است، می‌تواند به نسل نوین فناوری‌های سه‌بعدی برای ارایه خدمات اینترنتی اشاره کرد که نحوه تعامل انسان با فناوری را متحول می‌کند.

کوئل اظهار داشته است که اینتل از هم‌اکنون سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در این زمینه انجام داده است تا بتواند در آینده اینترنت سه‌بعدی در اختیار کاربران بگذارد. اگرچه این فرآیند با کندی پیش می‌رود و نمی‌توان شاهد ارایه آن در آینده نزدیک بود، اما این کارشناسان پیش‌بینی کرده است که بین 5 تا 10 سال آتی کاربران به طور حتم خدمات اینترنتی را به صورت سه‌بعدی در اختیار خواهند گرفت.

کوئل گفت: ممکن است که اینترنت هیچ وقت به طور کامل سه‌بعدی نشود، اما تا 5 سال آینده فضای سه‌بعدی عمومی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت تا در صورت تمایل، خدمات اینترنتی مورد نظر خود را سه‌بعدی دریافت کنند. من فکر می‌کنم که طی یک دهه آتی بخش قابل ملاحظه‌ای از کاربران موجود خواهند بود که برای برقراری تعامل با اینترنت فضای دوبعدی مانند متن‌ها را ترجیح خواهند داد.

آنچه که قرار است ما در فضای سه‌بعدی اینترنت انجام دهیم، مواردی است که این روزها نمی‌توانیم به آن فکر کنیم و هم‌اکنون کاملا غیرممکن و دور ازدسترس به نظر می‌رسد.

البته پیش‌بینی آینده اینترنت فقط به اظهارات این کارشناسان شرکت اینتل ختم نمی‌شود. چندی پیش صدها کارشناس و متخصص اینترنت و شبکه با بررسی‌های روی 742 هزار نفر از کشورهای مختلف،‌ سعی کردند تاثیر اینترنت را در زندگی اجتماعی،‌ اقتصادی و سیاسی جوامع در سال 2020 پیش‌بینی کنند.

به گفته این افراد، بسیاری از مردم معتقدند که تا پایان دهه دوم از هزاره سوم میلادی به راحتی می‌توان با پرداخت هزینه‌ای بسیار اندک از خطوط پرسرعت اینترنت استفاده کرد. این ابزار به همه کمک خواهد کرد تا رقابت‌های بین‌المللی خود را با موفقیت به پایان برسانند و بتوانند با ایجاد فرصت‌های فراوان برای خود، سود اقتصادی بیشتری را به‌دست آورند.

بسیاری از شرکت‌کنندگان در این بررسی معتقدند که تا سال 2020 میلادی کنترل فناوری همچنان در دستان توانمند انسان‌ها باقی خواهد ماند. در این میان برخی نگران آن هستند که پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی ممکن است منجر به ساخت ماشین‌هایی شود که دیگر انسان نتواند آن‌ها را کنترل کند. در این میان برخی افراد هم می‌گویند، کسانی که کنترل و هدایت فناوری را به عهده دارند ممکن است این کار را به صورت نادرست انجام دهند و باعث بروز خسارات فراوانی شوند.

از بین شرکت‌کنندگان در این بررسی، 46 درصد اعلام کردند که شفاف‌سازی اطلاعات از سوی مردم، سازمان‌ها و مراکز مسئول می‌تواند نتایج بهتری را برای ارتقای سطح کیفی زندگی تا سال 2020 برجای بگذارد که البته 49 درصد هم با این گفته مخالف بودند. تا سال 2020 همچنان بخش زیادی از مردم به شبکه جهانی اینترنت دسترسی نخواهند داشت که مهم‌ترین عامل به‌وجود آورنده این امر مشکلات اقتصادی است. گفته می‌شود،‌ وجود تفاوت‌های فرهنگی، عدم تطابق برخی جوامع با ساختارهای مدرن زندگی و ادامه یافتن جرم و جنایت در بعضی کشورهای دنیا باعث می‌شود تا همه مردم نتوانند به اینترنت دسترسی داشته باشند.

در حالی که بسیاری از مردم براین باورند که اینترنت و فضاهای مجازی موجبات جنایات و خشونت‌ها را بیشتر می‌کند،‌ برخی دیگر می‌گویند که اختلافات بین مذهب‌ها، مشکلات اقتصادی و سیاسی مهم‌ترین عواملی هستند که درگیری‌ها و نزاع‌های سال 2020 را باعث می‌شوند. بسیاری از کسانی که امکان اتصال به اینترنت برای آن‌ها وجود دارد، تا سال 2020 زمان بیشتری را به استفاده از اینترنت اختصاص می‌دهند تا از این طریق بتوانند به کسب مهارت و حرفه به‌خصوصی بپردازند. این امر که علاوه بر افزایش ارتباطات میان‌فردی میزان تولید محصولات مختلف را بالا می‌برد، باعث خواهد شد معتادان اینترنتی هم به‌وجود آیند و مشکلات فراوانی را ایجاد کنند.

از آنجایی که ورود به هزاره سوم میزان دسترسی مردم به اینترنت را تا چند برابر افزایش داده و بر این اساس پیش‌بینی می‌کنند که تعداد کاربران اینترنتی در سال 2020 تا چندین برابر نسبت به آمارهای کنونی افزایش میابد، کارشناسان از هم‌اکنون نگران مشکلی به نام اعتیاد اینترنتی هستند. این اختلال که هم‌اکنون خود را در حجم کوچک‌تری نمایان کرده، تا آن زمان می‌تواند نتایج زیان‌بار فراوانی را به‌دنبال داشته باشد. شانه‌های اعتیاد به اینترنت ممکن است همیشه در اولین مصاحبه درمانی خود را بروز ندهند. از این رو مهم است که درمان‌کنندگان به‌طور مستمر برای تشخیص اعتیاد به اینترنت افراد را معاینه کنند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed