سرویسهای گوگل در یکچهارم از کشورهایی که در آنها فعالیت میکند، به درجات مختلف مسدود یا سانسور شدهاند.
به گزارش ایسنا، به گفته ریچل وت استون، معاون ارتباطات جهانی و روابط عمومی گوگل در وبلاگ خط مشی عمومی اروپایی این شرکت، چین پولاریزهترین نمونه است، اما تنها نیست.
محصولات گوگل از جستوجو و بلاگر گرفته تا یوتیوب و گوگل داکس در 25 کشور از صد کشوری که گوگل سرویس ارائه میکند، مسدود شدهاند.
به علاوه این شرکت مکررا درخواستهای دولتی را برای محدود کردن یا حذف محتوا از سرویسهایش دریافت میکند و هنگامی که معتقد است چنین تقاضاهایی کاملا زیادهروی است، برای محدود کردن آنها گفتوگو میکند.
گوگل اوایل امسال هنگامی که مدیرانش اعلام کردند که قصد دارند نسخه سانسور شده موتور جستوجوی خود را که برای بازار چین فراهم کردهاند، تعطیل کنند، خبرساز شد.
این شرکت پس از این که موفق نشد بر سر سانسور با دولت چین سازش کند، موتور جستوجوی سانسور شدهاش را در ماه مارس تعطیل و ترافیک آن را به سایت سانسور نشدهاش در هنگکنگ هدایت کرد.
چین یکی از پیشرفته های برنامه های طراحی شده برای کنترل دسترسی کاربران بومی به اینترنت را دارد. قوانین چینی شرکتهای اینترنتی خارجی فعالیت کننده در این کشور را ملزم می کنند محتوای مشکل دار را مسدود یا حذف کنند که شامل مطالب مستهجن و اطلاعات مربوط به حقوق بشر و موضوعات دیگر می شود.
اما چین تنها کشوری نیست که بهدنبال مدیریت محتوای اینترنتی است. بهعنوان مثال استرالیا نیز پس از آزمایشهایی که نشان داد مسدود کردن دسترسی به سایتهای موجود در لیست سیاه، سرعت دسترسی به اینترنت را کند نمیکند، طرحهایی را برای مسدود کردن دسترسی به سایتهای اینترنتی دارنده محتوای سوءاستفاده جنسی از کودکان و اطلاعات مورد استفاده برای ارتکاب جنایت در پیش گرفته است.