وبلاگ گافهای رسانهیی با هدف معرفی و شرح اشتباههای معمول رسانهها راهاندازی شد.
به گزارش ایسنا، وبلاگ «گاف پرس ایران» به نشانی http://gaffpress.blogfa.com با هدف کشف، معرفی و شرح اشتباهها و گافهای معمول رسانهیی جامعه نظیر اشتباههای تایپی و مفهومی راهاندازی شده و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
نویسنده یا نویسندگان این وبلاگ که گافهای رسانهیی را واقعیت تلخ میدانند که امروز به یک اتفاق معمول در جامعه تبدیل شده است، معتقدند: در سالهای اخیر و با تعدد رسانهیی که برخی کارشناسان از آن بهعنوان هرج و مرج رسانهیی، برخی بهعنوان تکثر و برخی هم بهعنوان هزینه لازمه مسیر توسعه رسانهیی در کشور از آن یاد کردهاند، تعداد گاف کردنهای رسانهیی بیش از پیش شده است.
گفتنی است؛ از زمان راهاندازی این وبلاگ، تعدادی از خبرگزاریها، سایتهای خبری، هفتهنامهها و شبکههای تلویزیونی در دام معرفی این گافها افتادهاند.
براساس معرفی نویسندگان این وبلاگ، وبلاگ "گاف پرس ایران" فعلا بهصورت آزمایشی و توسط گروهی از اهالی رسانه تاسیس شده است تا واقعیتهایمان را جایی تجمیع کند و به رخ بکشاند. این گافها شامل اشتباه تایپی و حرفی، خبرهای دارای گافهای مفهومی اساسی و نیز خبرهای گافداری که تعمدا در جامعه منتشر میشوند، هستند.
در معرفی این وبلاگ آمده است: "میگویند واژه «گاف» واژهای انگلیسی است (Gaffe) یعنی خیط کردن یا دسته گل به آب دادن. امروزه بیشتر خطای فردی یا اشتباه لفظی یک مقام رسمی در سطح جامعه و یا در مقیاس دیپلماتیک را گاف میگویند. اما چندی است که در فضای توسعهی رسانهیی، گاف رسانهیی هم افزون شده است و این عبارت، بیشتر به گوش میرسد.
اساسا بررسی اسناد تاریخ معاصر نشان میدهد که همزمان با تجدد، اشتباههای معمول هم از طریق رسانهها در سطح جامعه توسعه یافتهاند که هرچند ممکن است در ابتدای امر بهعنوان یک گاف بهشمار رفته باشند، اما در کمال تعجب، بعدا به سندی بر متجدد بودن تبدیل شدهاند. از همین رو دور از انصاف نیست اگر رسانهها را در اصلاح خطاهای گذشته خود مسوول بدانیم؛ یا شاید غیر از این اندیشیدن، بیانصافی باشد.
حال بگذریم که در بررسی تاریخ رسانههای معاصر همچنین کم نیستند خبرهای نادرست یا توام با خطاهای مفهومی که گاه برای سنجش حساستسنجی جوامع یا با اهداف اقتصادی و سیاسی خاصی منتشر شدهاند و درواقع، از پتانسیل میزان وجود خطای استاندارد در هر رسانه، به نفع مطامع فرد یا گروه و جریانی خاص استفاده سوء کردهاند.
همانطور که گفتیم، در سالهای اخیر و با تعدد رسانهیی که برخی کارشناسان از آن بهعنوان هرج و مرج رسانهیی، برخی بهعنوان تکثر و برخی هم بهعنوان هزینه لازمه مسیر توسعه رسانهیی در کشور از آن یاد کردهاند، تعداد گاف کردنهای رسانهیی بیش از پیش شده است و وقتی به همان رفتار تاریخی رسانهها که اشاره کردیم افزوده شده، انگار این واقعیت تلخ، به نوعی اتفاق معمول تبدیل شده که خیلی وقتها کک کسی را هم نمیگزاند!"