دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، اولویتهای پژوهشی سال 1389 خود را اعلام کرد.
روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، بر اساس سیاستگذاری شورای طرح و برنامه و تأیید معاونت پژوهشی دفتر مطالعات، اولویتهای پژوهشی این دفتر در سال 89 را اعلام کرد.
در بخش مطالعات نظری، نظریهپردازی در حوزه مطبوعات و رسانههای ارتباطات جمعی (با تمرکز بر بومیگرایی)، جنگ نرم (نقش شاخصهای فرهنگ ایرانی - اسلامی در مقابله با جنگ نرم)، بررسی الزامات رسانهای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، بازنمایی و عینیت عدالت در رسانهها (عدالت رسانهیی)، نقش و کارکرد رسانهها در گفتمانسازی دهه عدالت و پیشرفت، بررسی وضعیت آموزش رشته ارتباطات در ایران (آسیبشناسی با رویکرد بومی) از جمله محورهایی که مورد پژوهش قرار میگیرد.
در بخش مطالعات کاربردی: طراحی مدل ارزیابی مطبوعات کشور، نحوه بهینه توزیع مطبوعات، بررسی مقایسهای تاثیرات (سیاسی، فرهنگی، اجتماعی) تکنولوژی های نوین ارتباطی، سنجش سواد رسانهیی مخاطبان رسانههای کشور، بررسی وضعیت رسانههای منطقه، بررسی موانع (حقوقی، اقتصادی، اداری، فرهنگی و...) جهانی یا بینالمللی شدن رسانه های ایران و ارائه راهکار در این زمینه و لوازم آن از جمله مواردی است که جزء اولویتها اعلام شده است.
همچنین شناسایی و معرفی دستاوردهای جدید در حوزه روزنامهنگاری و مطبوعات، برآورد قدرت رسانهیی جهان اسلام آسیبشناسی مصرف رسانهیی و طراحی الگوی اصلاح مصرف رسانهیی، راهکارهای مصونیت بخشی (واکسیناسیون) عمومی در جنگ نرم، آسیبشناسی فرهنگی فضای سایبر فارسی، تدوین شاخصها و بررسی عملکرد خبرنگاران داخلی و خارجی در ایران از دیگر اولویتهای اعلام شده در این بخش است.
دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها از عموم استادان، پژوهشگران و علاقهمندان به پژوهش در این حوزه دعوت کرده است تا به منظور گسترش همکاری در این زمینه مشخصات طرحهای پژوهشی خود را حول محورهای موضوعی یاد شده به این دفتر ارسال کنند.