تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

تاریخ ارسال: جمعه، 21 اسفندماه 1388  

 

وزیر ارتباطات: ۸۰ درصد خدمات بانکداری باید الکترونیکی شود

 
 

وزیر ارتباطات بر این عقیده است که کل برنامه شبکه ملی اینترنت دست این وزارتخانه نیست و در حال حاضر به مذاکره با اپراتوها نیازمند است و ما با احتیاط گفتیم که این شبکه قبل از پایان برنامه پنجم عملیاتی می‌شود اما به اعتقاد من باید تا پایان سال سوم برنامه پنجم توسعه یعنی تا پایان سال 91 همه این خدمات را در کل کشور داشته باشیم. 

 
 

وزیر ارتباطات بر این عقیده است که کل برنامه شبکه ملی اینترنت دست این وزارتخانه نیست و در حال حاضر به مذاکره با اپراتوها نیازمند است و ما با احتیاط گفتیم که این شبکه قبل از پایان برنامه پنجم عملیاتی می‌شود اما به اعتقاد من باید تا پایان سال سوم برنامه پنجم توسعه یعنی تا پایان سال 91 همه این خدمات را در کل کشور داشته باشیم.

مهندس رضا تقی‌پور - وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات - در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا‌، درباره آخرین وضعیت بحث اینترنت ملی و راه‌اندازی نهایی آن گفت: ما از این پدیده به اسم شبکه ملی اینترنت اسم می‌بریم زیرا پایه این موضوع اینترنت بوده و پروتکل اینترنت را رعایت می‌کند و همه خدمات می‌توانند با استفاده از این بستر که پهنای باند زیادی دارد ارائه شوند.

سرنوشت شورای عالی فن‌آوری اطلاعات

وی درباره سرنوشت شورای عالی فن‌آوری اطلاعات و اینکه چرا فعالیت این شورا مسکوت مانده است گفت: دبیرخانه این شورا فعال است و وظایفی که به‌عهده شورا بوده، به‌صورت جدی دنبال می‌شود اما درباره جلسات شورا هم باید گفت که مثل گذشته وقتی دستور کار مشخصی درخواست می‌شد، تشکیل جلسه داده می‌شد.

او تصریح کرد: علت این که این جلسات محدود است یا مدتی است که تشکیل نشده این است که شاید دستور کاری که الزاما باید در دستور شورای عالی IT باشد، درخواست نشده یا وجود نداشته است البته این به این معنی نیست که ما موضوعات مربوط به فن‌آوری اطلاعات در کشور نداریم بلکه خوشبختانه سعی شده بسیاری از مسائل در قالب قوانین و مقررات موجود حل شود و نیاز به تشکیل شورا و کسب مجوزهای جدید نباشد.

وی ادامه داد: مقرراتی که در برنامه چهارم توسعه بوده این امکان را ما می‌داد که زیاد به این شورا مراجعه نداشته باشیم و از طرفی سعی کردیم که به ویژه در دولت دهم با تشکیل کارگروه مدیریت IT در دولت که چرخه تصمیم‌گیری راجع به مسائل این حوزه را کوتاه می‌کند، از این که حتما لازم باشد برای گرفتن مجوزهای جدید مسیر طولانی شورا طی شود پرهیز کنیم یعنی با ساده‌سازی که در این مسیر تقریبا نیاز به تصمیم‌گیری‌های شورای عالی IT را به حداقل رسانده‌ایم.

تمرکز برروی ارتباطات یا فن‌آوری؟

او درباره این که شواهد نشان می‌دهد تمرکز این وزارتخانه برروی مباحث ارتباطات بوده و بحث فن‌آوری اطلاعات و مسایل مرتبط تا حدودی مسکوت مانده‌اند و چرا آنطور که باید نیست، گفت: مفهوم ارتباطات به معنی اتصال صوتی، تصویری یا دیتا به یک شبکه مشخص است و این هم ماموریت وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در گذشته بوده که خوشبختانه با توجه به اینکه در شاخص‌های ارتباطات در دولت نهم جهش داشتیم و امروز بیش‌تر از نظر شاخص‌ها و ضریب نفوذ تلفن ثابت و همراه و از نظر زیرساخت‌ها و ظرفیت فیبر نوری شاخص‌های خوبی در منطقه داریم.

وزارت ICT فقط زیرساخت آماده می‌کند

وی با بیان این که فن‌آوری اطلاعات برخلاف ارتباطات یک لایه بوده و درواقع یک بخش نیست که بگوییم فقط یک وزارتخانه می‌تواند در توسعه آن دخیل باشد تصریح کرد:‌ به تعبیری در این مورد وزارت ارتباطات و فن‌اوری اطلاعات فقط می‌تواند زیر ساخت‌ها را آماده کند؛ یعنی این‌ که ما بتوانیم پهنای باند مورد نیاز را در اختیار همه قرار دهیم، امنیت را تضمین کنیم و کمک کنیم که زیر ساخت‌های نرم افزاری کار آماده شود.

در مورد ارائه گزارش عملکرد کم لطفی شد

او ادامه داد: در این زمینه فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و شاید یک مقدار توقعات بالاست یا در مورد ارائه گزارش عملکرد کم لطفی شده و شاید این که این موضوع به دستگاه‌های زیادی مرتبط است، باعث شده اطلاع‌رسانی کامل صورت نگرفته باشد.

تقی‌پور با اشاره به بحث بانکداری الکترونیکی به عنوان یکی از موضوعات مهم در توسعه فن‌آوری اطلاعات خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر شاهدیم که درصد پیشرفتمان در زمینه ارائه خدمات به صورت الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی افزایش یافته که این موضوع شامل اعتمادسازی و فرهنگ‌سازی در این زمینه است که باعث یا مانع ارائه یک خدمت الکترونیکی می‌شود.

۸۰ درصد خدمات بانکداری باید الکترونیکی شود

به اعتقاد او در طول چهار سال گذشته در زمینه بانکداری الکترونیکی پیشرفت خوبی داشتیم و اکنون به صورت مشخص در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی کردیم که 80 درصد خدمات بانکداری باید الکترونیکی شود و 20 درصد با مراجعه به بانک صورت گیرد و در انتهای برنامه پنجم به این عدد خواهیم رسید.

همه شهروندان صاحب کارت هوشمند ملی

تقی‌پور اظهار کرد: در سایر زمینه‌ها هم زیرساخت‌ها آماده شده به‌عنوان مثال ما کارت‌ هوشمند ملی را کلید زدیم و تا پایان سال 89 همه شهروندان استان قم (بالای 90 درصد) کارت هوشمند ملی را خواهند داشت که البته موضوع مهم در این زمینه استقبال مردم و علاقه و مراجعه آن‌هاست. تا پایان برنامه پنجم توسعه هم پیش‌بینی شده که همه شهروندان ایرانی بتوانند این کارت‌ها را داشته باشند.

او ادامه داد: این کار‌ها به تعبیری زیرساخت‌ محسوب می‌شود و در مورد سایر زیرساخت‌ها پیش‌بینی کردیم که بتوانیم پهنای باند زیادی را برای ارائه امور به صورت الکترونیکی در کل کشور فراهم کنیم که در ابتدا قم و بعد کرمان را در برنامه داریم که این موضوع در طول برنامه پنجم به 30 استان کشور توسعه پیدا خواهد کرد.

وزیر ارتباطات شعار دولت دهم را "نخستین دولت الکترونیکی" عنوان و اظهار کرد: امیدواریم با تحقق این شعار، چابک‌سازی دولت عدالت محور با محوریت توسعه این فن‌آوری، محقق شود.

او تصریح کرد: برای ترغیب مردم به استفاده از فن‌آوری اطلاعات، خود دولت باید پیشگام شده و خدماتی را که می‌توان به صورت الکترونیکی به مردم ارائه شود به آن‌ها عرضه کند که بر همین اساس، پروژه مترو اترنت استان قم که یک بستر اطلاعاتی پرحجم و سریع برای پاسخگویی به نیازهای دولت الکترونیکی است، مهیا شده است.

اجرای شبکه مترو اترنت در دو استان

وی با اشاره به شبکه مترو اترنت گفت: این پروژه در قم افتتاح شده و در کرمان هم در دست اجراست و در طول برنامه پنجم و قبل از انتهای آن، به همه کشور توسعه پیدا می‌کند و پهنای باند زیادی را در همه شهرها خواهیم داشت و این بستری است که همه خدمات الکترونیکی که شامل بانکداری، سلامت و یا موضوعات فرهنگی را می‌توان از طریق آن ارائه داد.

تمام خدمات اینترنت برروی مترو اترنت

او با بیان این که این شبکه‌ به گونه‌ای طراحی شده که تمام خدماتی که برروی شبکه‌ی اینترنت متصور است، روی آن هم قابل اجرا باشد تصریح کرد: همچنین خدمات پیشرفته‌ی ارتباطی مثل پخش کانال‌های تلویزیونی با کیفیت خوب، با همکاری صدا و سیما برروی آن قابل پخش است.از دیگر خدمات قابل ارائه برروی این شبکه تلفن اینترنتی یا ویپ، شبکه‌های اختصاصی VPN است و مسیرهایش به صورت تمام مشبک است که در هر کدام از مسیرها، 10 گیگابیت بر ثانیه را حمل می‌کند و تمام مراکز مخابراتی استان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی شده که شبکه‌ی علمی در سطح استان قم برروی این شبکه پیاده شود و به شبکه‌ی علمی کشور که هسته‌ی اصلی‌اش در تهران است، متصل شود و خدماتی هم به مراکز علمی و پژوهشی ارائه دهد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed