تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دسترسی به اینترنت

تاریخ ارسال: جمعه، 21 اسفندماه 1388  

 

جنگ فن‌آوری‌های نسل چهارم بی‌سیم درمی‌گیرد؟

 
 

وایمکس و LTE دو فن‌آوری نسل چهارمی هستند که بسیار در موردشان صحبت شده اما الگوی توسعه آن‌ها متفاوت بوده و ممکن است به استفاده‌های متفاوتی منتهی شوند. 

 
 

خبرگزاری ایسنا - وایمکس و LTE دو فن‌آوری نسل چهارمی هستند که بسیار در موردشان صحبت شده اما الگوی توسعه آن‌ها متفاوت بوده و ممکن است به استفاده‌های متفاوتی منتهی شوند.

در حالیکه تلفن‌های هوشمند پیشرفته اکنون از شبکه‌های بی‌سیم نسل سوم استفاده می‌کنند، اپراتورها به شبکه‌های نسل چهارم چشم دوخته‌اند که انتقال اطلاعات را به شکل سریع‌تر در دستگاه‌های قابل حمل ممکن می‌سازند.

بیش‌تر اپراتورهای بی‌سیم بزرگ‌ آمریکایی به فراگیر بودن شبکه‌های بی‌سیم نسل سوم مباهات می‌کنند اما همزمان در حال برنامه‌ریزی برای آینده بوده و به سمت توسعه شبکه‌های نسل چهارم گام برداشته و امیدوارند تا چند سال‌ آینده همه از آن‌ها استفاده کنند.

معروف‌ترین فن‌آوری‌های نسل چهارم وایمکس و LTE هستند. با این همه این دو فن‌آوری‌ متفاوت ممکن است در توسعه‌شان مسیرهای مختلفی را پیش بگیرند و حتی برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند.

اگرچه وایمکس در حال حاضر به‌کار گرفته شده و LTE به مرحله راه‌اندازی تجاری رسیده، شاید LTE فرصت بهتری برای پیروز شدن به عنوان فن‌آوری منتخب برای تلفن‌های همراه داشته باشد و از سوی دیگر وایمکس بیش‌تر به عنوان یک شبکه پهنای باند بی‌سیم مورد استفاده قرار بگیرد.

جزئیات فنی وایمکس

دو نوع فن‌آوری وایمکس وجود دارد؛ ثابت و سیار. وایمکس ثابت بر مبنای استاندارد 2004-802.16 است که به 802.16d نیز معروف است و تنها برای شبکه‌های بی‌سیم ثابت به کار گرفته می‌شود و وایمکس موبایل بر مبنای استاندارد 802.16e-2005 است که به 802.16e نیز معروف است.

وایمکس می‌تواند برای آنچه که اپراتورها "آخرین مایل دسترسی به پهنای باند" - نقطه نهایی اتصال از اپراتورها به مصرف‌کننده - می‌خوانند، برای فراهم کردن گزینه بی‌سیم به جای کابل و DSL به کار گرفته شود.

این فن‌آوری در موقعیت‌های امدادرسانی در بلایای طبیعی نیز به‌کار گرفته می‌شود. اینتل پس از ویران شدن لوئیزیانا بر اثر طوفان کاترینا در سال 2005 تجهیزات بی‌سیم وایمکس را برای امدادگران در این ایالت فراهم کرد.

بخش حمل و نقل کالیفرنیا نیز به اتفاق یک سازمان دیگر در مسیر 99 ایالت کالیفرنیا در سن خواکین‌والی، سیستم وایمکس را به کار گرفته تا برای کاهش تاثیر مناطق مه‌آلود، اطلاعات لحظه‌ای در مورد دید و سرعت را برای رانندگان فراهم کند.

جزئیات فنی LTE

LTE مجموعه افزوده‌ها به سیستم مخابرات جهانی سیار (UMTS) است که توسط پروژه شراکت نسل سوم (3GPP) انجام شده است.

3GPP گروهی از سازمان‌های استاندارد مخابراتی است که وظیفه آن حفظ و توسعه فنی استانداردهای فنی برای GSM شامل فن آوری‌های دسترسی رادیویی متحول شده مانند سرویس بسته رادیویی عمومی (GPRS) و EDGE است.

GSM مخفف سیستم جهانی برای ارتباطات سیار است که گسترده‌ترین استاندارد ارتباطی تلفن سلولاری مورد استفاده در حال حاضر به شمار می‌رود.

فن‌آوری LTE از اتصال بی‌سیم در شبکه‌های موجود که همه آن‌ها مورد استفاده هستند، پشتیبانی می‌کند. این فن‌آوری از حداکثر سرعت دانلود 326.4 مگابیت بر ثانیه در هر طول موج 20 مگاهرتز و سرعت بارگذاری 86.4 مگابیت بر ثانیه در هر طول موج 20 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

وضعیت وایمکس

به گفته مدیر پژوهش موسسه IDC، وایمکس اکنون به کار گرفته شده است؛ با این همه کاربرد اصلی آن در پهنای باند در حال توسعه در خدمات بی‌سیم در کشورهای نوظهور است زیرا در کشورهای در حال توسعه بکار گرفتن یک سیستم مبتنی بر وایمکس بسیار مقرون به صرفه‌تر از کندن زمین و کشیدن سیم‌های مسی است.

در آمریکا که سرویس‌های نسل سوم متداول هستند، وایمکس ممکن است به گزینه‌ای به جای DSL تبدیل شود. در حال حاضر اسپرینت چند شبکه وایمکس در شهرهای مختلف آمریکا دارد. شرکت Clerwire نیز قصد دارد با توسعه خدمات خود 80 شهر و 120 میلیون نفر را در آمریکا تا پایان سال 2010 تحت پوشش وایمکس قرار ‌دهد.

تصویر جهانی

در حال حاضر 600 شبکه وایمکس 620 میلیون نفر را در 147 کشور جهان تحت پوشش قرار داده‌اند و انتظارمی‌رود تا پایان سال 2010 تا 800 میلیون نفر در جهان تحت پوشش وایمکس قرار بگیرند.

اما بر اساس گزارشی که به تازگی از سوی انجمن وایکمس انتشار یافته، این فن‌آوری نسل چهارم از پیش‌بینی‌های تحت پوشش قرار دادن 800 میلیون نفر فراتر رفته و تا پایان سال 2011 بیش از یک میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت پوشش قرار می‌دهد.

اکثر پوشش وایمکس مربوط به آسیا اقیانوسیه است که در این منطقه 237 میلیون نفر تحت پوشش صد شبکه قرار دارند و در آمریکای لاتین با 109 شبکه 113 میلیون نفر از این خدمات استفاده می‌کنند، در حالیکه در اروپا با 153 شبکه، 115 میلیون کاربر وجود دارد و در آفریقا و خاورمیانه با 142 شبکه 108 میلیون نفر تحت پوشش قرار دارند و در آمریکای شمالی با به‌کارگیری 51 شبکه، پوشش به 47 میلیون نفر افزایش یافته است.

عامل اصلی رشد وایمکس در سال 2010 به افزایش محصولات مصرف‌کننده در بازار از جمله تلفن‌های هوشمند سه بانده و تلفن‌های دارای امکان رومینگ جهانی نسبت داده شده است.

وضعیت LTE

LTE عقب‌تر از وایمکس است اما طبق اطلاعات انجمن تجاری GSA، انتظار می‌رود تا 17 شبکه LTE تا پایان سال 2010 در آمریکا، کانادا، ژاپن، نروژ، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، سوئد، ارمنستان و فنلاند فعالیت کنند.

نخستین سرویس شبکه نسل چهارم یا LTE تجاری جهان در ماه دسامبر گذشته توسط اپراتور تلفن همراه تلیا سونرا در سوئد و نروژ راه‌اندازی شد.

اپراتورهای تلفن همراه در سراسر جهان در تدارک برای راه‌اندازی این خدمات پهنای باند بی‌سیم نسل جدید هستند. غول مخابراتی آمریکایی AT&T نیز به تازگی آلکاتل لوسنت و اریکسون را به عنوان تامین کننده تجهیزات شبکه LTE خود که قرار است از آغاز سال آینده شروع به فعالیت کند، انتخاب کرده در حالیکه وریزون وایرلس قصد دارد در سال جاری میلادی سرویس‌های LTE را برای دستگاه‌های قابل حمل بسازد.

موتورولا نیز قراردادی را با زین عربستان سعودی امضا کرده تا نخستین شبکه LTE را در این پادشاهی پیاده کند. به علاوه ان تی تی دو کومو در ژاپن و چایناتلکام در چین بدنبال راه‌اندازی این خدمات تا پایان سال 2010 هستند.

در کنگره جهانی موبایل 2010 که بین 15 تا 18 ماه فوریه در بارسلون اسپانیا برگزار شد، با نمایش فن‌آوری‌های پیشرفته و راهکارهای جدید از سوی سازندگان تجهیزات، دستگاه و تراشه به اپراتورها، LTE موضوع برتر این نمایشگاه بود.

با در راه بودن سرویس‌های تجاری LTE، امسال سال حیاتی برای این فن‌آوری به شمار می‌رود. طبق پیش‌بینی موسسه پژوهش بازار اینفورما تلکام اند مدیا، مشترکان LTE تا پایان سال 2011 به 3.1 میلیون نفر خواهند رسید.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed