یک گروه مدافع حریم خصوصی برجسته از رگولاتورهای آمریکایی درخواست کرد سرویس شبکه اجتماعی جدید Google Buzz را که یک هفته بیشتر از راهاندازی شدن آن نمیگذرد، مورد تحقیق قرار دهند.
به گزارش ایسنا، مرکز اطلاعات حریم خصوصی الکترونیک (اپیک) به کمیسیون تجارت فدرال آمریکا شکایت برده و مدعی شده Google Buzz که بخشی از سرویس جیمیل است، فریبآمیز بوده و قانون حمایت از مصرفکننده را نقض میکند.
این غول اینترنتی به تازگی تغییراتی را در این سرویس صورت داده تا اعتراض کاربرانی را که نسبت به حریم خصوصی نگرانیهایی داشتند، آرام کند. از سوی دیگر مقامات کانادایی نیز در حال بررسی احتمال نقض قوانین حریم خصوصی در سرویس Buzz هستند.
این سرویس بهصورت خودکار برای 176 میلیون کاربر جیمیل عرضه شد اما کمیسیون تجارت فدرال از گوگل درخواست کرد گزینه موافقت کاربران برای پیوستن به این سرویس را الزامی کند.
گوگل از زمان راهاندازی Buzz بهعنوان بخشی از جیمیل با موجی از انتقادها درخصوص حریم خصوصی مواجه شده است. ویژگی که هدف بیشترین انتقادها قرار گرفت هوادار خودکار بود که به کاربران امکان میدهد برمبنای متداولترین ایمیلهای ارسالی و تماسهای چت انجام گرفته در جیمیل، دایره آمادهای از دوستان باشند.
به گفته مدافعان حریم خصوصی، این به این معنی است که همه میتوانند فهرست تماسها را مشاهده کنند و این مساله میتواند وضعیت جدی برای خبرنگاران، تاجران یا افرادی داشته باشد که در امور غیرقانونی فعالیت میکنند.
با اینکه مهندسان گوگل ویژگی هوادار خودکار را با گزینه پیشنهاد برای اضافه کردن دوستان تغییر دادهاند اما اپیک میگوید این ویژگی عمل حذف هواداران ناخواسته را به دوش کاربر میاندازد.
این سازمان همچنین خواهان ممنوع کردن استفاده از آدرسهای تماس جیمیل برای گوگل بهمنظور ایجاد فهرستهای شبکه اجتماعی شده است. گوگل ضمن عذرخواهی از کاربران وعده داده برای پاسخگویی به نگرانیها از جمله معرفی یک گزینه جدید به سرعت عمل کند.