تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: سخت‌افزار

تاریخ ارسال: سه شنبه، 20 بهمنماه 1388  

 

ورود صنعت دیجیتال به دنیای سه بعدی

 
 

خاطرات ما خیلی زود گرد کهنگی به خود می‌گیرند و بایگانی می‌شوند. شاید از سال‌هایی که رفتن به شهربازی رویا و انگیزه هر کدام از ما برای تعطیلات تابستان بود و سینما 2000 با آن تصاویر سه بعدی جالب و خیره‌کننده‌اش به یک تجربه جدید اما دوست داشتنی برایمان تبدیل شده بود، زمان چندان زیادی نمی‌گذرد. 

 
 

روزنامه دنیای اقتصاد، ندا لهردی - خاطرات ما خیلی زود گرد کهنگی به خود می‌گیرند و بایگانی می‌شوند. شاید از سال‌هایی که رفتن به شهربازی رویا و انگیزه هر کدام از ما برای تعطیلات تابستان بود و سینما 2000 با آن تصاویر سه بعدی جالب و خیره‌کننده‌اش به یک تجربه جدید اما دوست داشتنی برایمان تبدیل شده بود، زمان چندان زیادی نمی‌گذرد.

با این حال اما حالا دیگر از آن شهربازی و سینمای جالبش چیزی باقی نمانده است؛ هر چه هست همان خاطرات قدیمی هستند. تکنولوژی اما انگار تنها ابزاری است که می‌تواند روح خاطرات را زنده نگه دارد و به همه چیز رنگ تازگی بزند. همین تکنولوژی بود که در آن سال‌ها ما را به سینما 2000 می‌کشاند تا اولین تجربه‌های ما از تصاویر سه بعدی را رقم بزند. امروز اما تکنولوژی تصاویر سه بعدی دنیای جدیدی را پیش روی ما گذاشته‌اند و قرار است به تدریج این تصاویر و ابزارهای تماشای آنها به زندگی روزمره ما هم وارد شوند.

انقلاب سه بعدی

مفهوم تصاویر سه بعدی اگرچه جدید نیست، اما حالا قرار است محصولات دیجیتال جدیدی مانند HDTVها و Blu-ray پلیرها در سال جدید میلادی این تصاویر را به خانه‌ها بیاورند. این تکنولوژی این روزها آنقدر جذابیت پیدا کرده است که شرکت‌های تولید‌کننده را به طراحی و تولید محصولات دیجیتال جدید مبتنی بر تکنولوژی تصاویر سه‌بعدی سوق داده است؛ تا جایی که کارشناسان معتقدند این روند به تدریج بازاری رقابتی و پر رونق را برای دستگاه‌ها و محصولات مرتبط به وجود می‌آورد. از طرفی تب تکنولوژی سه بعدی آنقدر داغ شده است که‌هالیوود را هم با خود همراه کرده است. فیلم موفق و پرفروش سه بعدی «آواتار» نمونه خوبی برای این اتفاق است.

با این همه اما گویا صنعت لوازم مصرفی الکترونیک همچنان برای انقلاب سه بعدی انگیزه بیشتری دارند تا جایی که شرکت‌های مختلفی اعلام کرده‌اند که اولین محصولات مرتبط با تکنولوژی سه بعدی خودشان را در تابستان آینده به بازار معرفی می‌کنند. از طرفی اما شبکه‌های تلویزیونی هم برای تولید محتوای سه بعدی دست به کار شده‌اند. شبکه BSkyB به تازگی اعلام کرده است که کار روی پروژه‌های تولید فیلم و برنامه‌های سه بعدی را آغاز کرده است و شبکه ESPN هم قرار است در ماه ژوئن 85 مسابقه ورزشی را به صورت سه بعدی پخش کند. همچنین شرکت Sony هم با همکاری Discovery و Imax قرار است در سال 2011 یک شبکه تلویزیونی سه بعدی را راه‌اندازی کند. صنعت فیلم‌سازی هم این روزها با تکنولوژی تصاویر سه بعدی همراه شده است تا آنجا که در سال 2009 بیش از 17 فیلم سه بعدی تولید و ساخته شد و پیش‌بینی می‌شود در سال جدید میلادی تعداد فیلم‌های سه بعدی تولید شده به حدود 20 فیلم برسد.

هزینه بیشتر برای تصاویر بهتر

«جنیفر کولگروف» یکی از کارشناسان بازار نمایشگر‌ها در این مورد می‌گوید: «این روزها خریداران حاضرند برای تماشای فیلم‌ها و بازی‌ها به صورت سه‌بعدی هزینه بیشتری هم بپردازند و درست به همین دلیل هم هست که شرکت‌های تولید‌کننده طبیعتا سعی دارند محصولات متنوعی مانند تلویزیون‌ها، گوشی‌های موبایل، نوت‌بوک‌ها و انواع کامپیوترهای شخصی را برای این کاربران طراحی و تولید کرده و تکنولوژی سه بعدی را به خانه‌هایشان ببرند.»

آخرین نظرسنجی انجام شده توسط بنیاد لوازم مصرفی الکترونیک در این مورد نشان می‌دهد که بیش از 50 درصد کاربران حاضرند پول بیشتری برای استفاده از چنین محصولاتی بپردازند و 40 درصد هم اعلام کرده‌اند که ترجیح می‌دهند به جای تماشای تصاویر دو بعدی معمولی، تصاویر را به صورت سه بعدی تماشا کنند.

طبق اعلام موسسه تحقیقاتی DisplaySearch، پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیون دستگاه تلویزیون مبتنی بر تکنولوژی سه بعدی در سال 2010 به سرتاسر جهان صادر می‌شوند که این تعداد در واقع 1/0 درصد از صادرات جهانی نهایی در این سال است. این پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند در سال 2018 هم این رقم به 64 میلیون دستگاه تلویزیون می‌رسد که برابر 20 درصد از بازار جهانی در آن زمان خواهد بود.



سرگرمی چند بعدی

تصاویر سه بعدی این روزها به دنیای سرگرمی‌ها هم وارد شده‌اند؛ تا جایی که بر اساس آمار اعلام شده، در حال حاضر بیش از 80 درصد بازی‌های کامپیوتری در بازار به صورت سه بعدی طراحی و تولید شده‌اند. در حالی که تلویزیون‌های سه بعدی پر طرفدارترین محصولات سه‌بعدی بازار هستند؛ اما همچنان بدون محتوای سه بعدی نمی‌توانند محبوبیت لازم را در میان کاربرانشان پیدا کنند. درست به همین دلیل هم هست که بازی‌های کامپیوتری سه بعدی این روزها پر فروش‌تر هم شده‌اند. در واقع از طرفی کارشناسان هم معتقدند که تولید و ورود بازی‌های کامپیوتری سه بعدی بازار تلویزیون‌های سه‌بعدی را هم رونق می‌دهند. تحلیل‌گران موسسه تحقیقاتی Forrester در این مورد می‌گویند: «بازی‌های کامپیوتری فضای مناسبی برای تصاویر سه‌بعدی هستند و می‌توانند باعث افزایش چشمگیر فروش تلویزیون‌های سه بعدی بشوند.»
در میان کنسول‌های بازی هم، کنسول بازی Gamecube شرکت Nintendo که در سال 2001 تولید و عرضه شده بود قابلیت اجرای بازی‌های سه بعدی را دارد و این شرکت اعلام کرده است که در سال 2010 و در صورت تقاضای کاربران نسل جدیدی از این کنسول را طراحی می‌کند.

تلویزیون‌های محبوب

با این همه اما تلویزیون‌ها همچنان تاثیرگذارترین محصولات مصرفی الکترونیک هستند که می‌توانند تکنولوژی‌های جدید مانند تصاویر سه‌بعدی را به خوبی در دسترس کاربران خانگی قرار بدهند. درست به همین دلیل هم شرکت Samsung اعلام کرده است که سال 2010 سال خوبی برای بازار تلویزیون‌های سه بعدی خواهد بود. به همین دلیل هم مسوولان این شرکت اعلام کرده‌اند که به زودی خط تولید انبوه تلویزیون‌های سه بعدی‌اش راه‌اندازی می‌شود.

به این ترتیب قرار است این شرکت پنل‌های جدیدی را برای تلویزیون‌های LED سه بعدی و LCD سه بعدی طراحی و تولید کند. این پنل‌ها در اندازه‌های 46،40 و 55 اینچی تولید شده و از تکنولوژی شیشه بهره می‌برند. همه این پنل‌ها دارای تکنولوژی 240 مگاهرتزی بوده و قابلیت نمایش تصاویر به صورت دو بعدی و سه بعدی را دارند. این شرکت همچنین ادعا کرده است که زمان پاسخ‌دهی را در این تلویزیون‌های جدید تا 20 درصد کاهش داده و به کمتر از 4 میلی ثانیه می‌رساند. طبق اعلام شرکت Samsung این پنل‌ها در شش نوع جدید و متفاوت طراحی و تولید می‌شوند. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ دیگر بازار تلویزیون مانند Panasonicو، Sony، LG، Toshiba و Vizio هم برای بازار سال 2010 طرح‌های جدیدی دارند تا سهم مناسبی از بازار پر رونق این تلویزیون‌های جدید به‌دست بیاورند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار، در واقع پخش مسابقات جام جهانی 2010 به صورت سه بعدی یکی از موثرترین عوامل در سرعت روند تولید تلویزیون‌های
سه بعدی است. بر اساس اعلام فیفا بیش از 25 مسابقه جام جهانی با استفاده از دوربین‌های سه بعدی فیلمبرداری می‌شوند. بعضی از شبکه‌های تلویزیونی هم اعلام کرده‌اند که این مسابقات را به صورت سه بعدی و البته زنده پخش می‌کنند. در این میان اما نباید از کنار دستگاه‌های Blu-ray پلیر هم به سادگی گذشت. نسل جدید این دستگاه‌‌ها قرار است با گسترش فرمت AVC H.264 فرمت جدیدی به نام MVC را برای تصاویر سه بعدی پخش کنند.

ثبت تصاویر جادویی

تصاویر سه بعدی حالا آنقدر جذاب شده‌اند که به بازار محصولات مختلف دیجیتال شخصی وارد شده‌اند. درست به همین دلیل هم شرکت Fujifilm در سال گذشته میلادی اولین دوربین عکاسی دیجیتال سه بعدی را به بازار معرفی و عرضه کرد. این دوربین که با مدل W1 به بازار معرفی شد قابلیت گرفتن عکس‌های سه بعدی را به کاربرانش می‌دهد. این دوربین امکان عکاسی با وضوح تصویر 10 مگاپیکسل را داشته و از یک نمایشگر LCD لمسی با اندازه 8/2 اینچ هم بهره می‌برد. حالا بعد از دوربین عکاسی دیجیتال سه بعدی، گویا نوبت به پرینترها هم رسیده است. شرکت Fujifilm با شروع سال نو میلادی اعلام کرد که اولین پرینتر چاپ تصاویر سه بعدی خودش را هم طراحی و تولید کرده است. این پرینتر با وزن 50 کیلوگرمی، قابلیت چاپ این تصاویر در چهار ابعاد مختلف و با سرعت 90 ثانیه را دارد. شرکت Acer هم در سال جدید مانیتور full HD جدیدش را که مبتنی بر تکنولوژی سه بعدی بود، به بازار معرفی کرده است. این مانیتور که با مدل GD235HZ به بازار معرفی شده، ابعادی برابر 6/23 اینچ دارد و می‌تواند انتخاب مناسبی برای کاربران بازی‌های کامپیوتری سه بعدی باشد. از طرفی دو شرکت Asus و Acer هم از طراحی و تولید لپ‌تاپ‌های سه بعدی خبر داده‌اند.

Google هم گویا برای آنکه از انقلاب تصاویر سه بعدی جا نماند هفته گذشته اعلام کرد با استفاده از دوربین‌های سه بعدی تصمیم دارد این تکنولوژی را به سرویس Google Earth خودش بیاورد. برای اولین نمونه این شرکت یکی از بزرگ‌ترین پل‌های شهر نیویورک را انتخاب کرده است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed