تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: report

تاریخ ارسال: دوشنبه، 19 بهمنماه 1388  

 

حال و هوای اینترنت ایرانی در این روزها

 
 

بررسی دغدغه‌ها، نگرانی‌های کاربران و پاسخ‌ مسوولان  

 
 

خبرگزاری ایسنا - شاید بتوان گفت که وضعیت توسعه اینترنت در کشور در سال‌های اخیر نسبت به چندین سال گذشته بهتر شده اما هم‌چنان موضوعاتی وجود دارد که کاربران از آن به عنوان دغدغه خود برای استفاده از این ابزار ارتباطی یاد می‌کنند؛ موضوع افت کیفیت و سرعت اینترنت بیش‌ترین نارضایتی کاربران را به خود اختصاص داده است همچنین بالا بودن هزینه اینترنت در کشور و دسترسی نیافتن به همه سایت‌ها نیز از دیگر موضوعات و به‌عنوان دغدغه‌ کاربران ایرانی محسوب می‌شود.

متاسفانه هنوز برخی مناطق شهری مانند تهران فاقد امکانات مورد نیاز برای ارائه سرویس ADSL هستند و کاربران مجبورند همچنان از دایل‌آپ استفاده کنند و استفاده از دایل‌آپ نیز با توجه به سرعت پایین آن مشکل‌ساز شده است و برای دانلود برخی فایل‌ها نیز نمی‌توان با استفاده از این سرعت کاری کرد و مدت زمان زیادی باید برای این کار باید صرف شود.

این سرعت کم در حالی است که به تاکید مدیر یک شرکت اینترنتی هزینه پهنای باند اینترنت در کشور بالاست و این یکی از مهمترین دغدغه‌های کاربران اینترنت به شمار می‌رود.

کاربران مجبورند به سمت وایمکس بروند

شواهد نشان میدهد که سرعت اولین موضوعی است که در زمینه دسترسی به عنوان دغدغه مهم کاربر محسوب می‌شود در حالی که وقتی کاربران در کشور به اینترنت وصل می‌شوند، سرعت بسیار پایین است و عمدتا کاربران مجبور می‌شوند به سمت سرویس‌های Adsl و وایمکس بروند.

اما محمدحسن محمدی اردهالی، یک فعال حوزه اینترنت است که تاکید دارد در زمینه سرویس‌های Adsl - اینترنت پرسرعت - به دلیل اینکه اکثر خطوط به صورت PCM است و هنوز به خطوط PSTN (زوج سیم معمولی) تبدیل نشده این موضوع مشکلاتی را برای کاربران Adsl ایجاد می‌کند.

خطوط PCM معمولا به صورت موقت و راهکار موقت مخابرات سایر کشورها برای ارائه این سرویس است اما در ایران این خطوط به صورت راه‌حل دائمی تبدیل شده و با توجه به اینکه تبدیل خطوط PCM به Adsl وجود ندارد و در ابتدا باید به خطوط PSTN تبدیل شوند، کاربران مجبورند از دیگر راهکارها برای استفاده از اینترنت استفاده کنند که آن‌ها هم هزینه‌های بالاتری داشته و برای کاربران مشکل‌ساز می‌شود و نکته دیگر در بحث دسترسی موضوع قیمت است زیرا قیمت اینترنت در کشورمان به نسبت سایر کشورهای همسایه در سطح قابل قبولی نیست.

انتظار طولانی برای بازشدن سایت‌ها

زمانی که قطعی فیبر نوری به هر دلیلی به وجود می‌آید، اینترنت قطع شده و یا اگر به هر دلیل دیگری اینترنت با اختلالاتی مواجه شود برای مدتی که به علت اختلال بستگی دارد، سرعت اینترنت بسیار کاهش یافته و کاربران در برخی مواقع برای باز کردن هر سایتی مدت‌ها به انتظار می‌نشینند و این موضوع خود باعث شکایت کاربران شده و آن‌ها به شرکت‌ها مراجعه کرده و از این وضعیت اعتراض می‌کنند.

هزینه اینترنت در کشور گران‌تر از قیمت‌های جهانی؟

اما مسؤول امور مالی یک شرکت اینترنتی گفت: گرانی هزینه اینترنت مشکلی اساسی برای شرکت‌های اینترنتی و کاربران است؛ هزینه‌ای که شرکت‌های ارایه‌دهنده‌ی اینترنت در کشور برای خرید اینترنت از مخابرات پرداخت می‌کنند، بسیار گران‌تر از قیمت‌های جهانی است.

پروین شمسایی می‌گوید: هزینه‌ی اینترنت در کشور ما حتی نسبت به کشورهای هم‌جوار همچون افغانستان بسیار بالاست؛ در این کشور قیمت اینترنت با کاربرد فیبر نوری به یک ششم قیمت پیشین کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه گران بودن هزینه اینترنت مشکلی اساسی برای شرکت‌های ISDP و کاربران است، عنوان کرد: وعده‌های زیادی مبنی بر کاهش قیمت اینترنت به شرکت‌های ISDP داده‌ شده اما تاکنون این وعده‌ها عملی نشده است.

در حال حاضر ارتباط با اینترنت از سه طریق انجام می‌شود؛ نخستین روش از طریق خط تلفن است که به صورت دایل‌آپ و با شماره‌گیری انجام و به اشغال شدن خط تلفن منجر می‌شود؛ اما روش دوم استفاده از خطوط تلفن به‌صورتی است که دیگر نیازی به شماره‌گیری نیست و تلفن اشغال نمی‌شود که همان روش اینترنت پرسرعت است و روش سوم استفاده از اینترنت از طریق امواج رادیویی است که از سرویس‌دهنده به محل دریافت‌کننده منتقل می‌شود؛ وقتی که این نوع اینترنت برقرار می‌شود با ایجاد هات اسپات، اینترنت به شکل بی‌سیم به محل‌هایی مثل فروشگاه‌های بزرگ و مراکز خرید وصل می‌شود تا افراد بتوانند به شکل بی‌سیم با استفاده از رایانه‌های لپ‌تاپ با اینترنت ارتباط برقرار کنند.

ظاهرا استقبال مردم از استفاده از سرویس IN برای استفاده از اینترنت بیش‌تر از کارت اینترنت است چراکه کارت اینترنت محدود بوده و کاربر باید زمانی که اعتبار آن تمام می‌شود، دوباره کارت جدیدی برای استفاده از اینترنت خریداری کند که این موضوع باعث شده مردم بیش‌تر به سرویس IN روی بیاورند؛ کاربران در این سرویس با وارد کردن شماره‌هایی که در روزنامه‌ها چاپ شده و یا در بروشورهای تبلیغاتی وجود دارد و با ورود آن در رایانه خود و با استفاده از خط تلفن‌ ثابتشان از این سرویس استفاده می‌کنند و دیگر نیازی به خرید کارت اینترنت و نگرانی از اتمام اعتبار آن ندارند.

البته سرعت استفاده از سرویس دایل‌آپ بسیار پایین است؛ در برخی جاها که از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند هم سرعت در مواقع پیک، کاهش می‌یابد زیرا معمولا شرکت‌ها اینترنت را بین چندین مشترک توزیع می‌کنند و از مسیری که کاربران از اینترنت استفاده می‌کنند، بسته به زمان پیک این افراد افزایش می‌یابند و در نتیجه سرعت بسیار کاهش می‌یابد.

اما علی توسلی - مدیر یک شرکت اینترنتی - تاکید دارد که قطعی اینترنت یا کاهش سرعت ربطی به ما ندارد و ما فقط در این زمینه وظیفه انتقال سرویس را به کاربران انتهایی و نقش واسط داریم اما بسیاری کاربران از این موضوع اطلاعی نداشته و به ما شکایت می‌کنند. محدودیت دسترسی به پهنای مناسب و کافی نیز از دیگر مواردی است که می‌توان آن را دغدغه کاربران دانست.

به نظر می‌رسد معضل کنونی در این حوزه این باشد که در زمان استفاده از اینترنت پرسرعت میزان پهنای باندی که در قرارداد نوشته شده در اختیار کاربران قرار نمی‌گیرد زیرا به‌صورت اختصاصی نبوده و حتی ممکن است در ساعات پرترافیک بین 10 تا 15 نفر share (اشتراک) شود و سرعت واقعی کاهش می‌یابد و درمواقعی از سرعت دایل‌آپ نیز کمتر می‌شود که این موضوع به ضرر مصرف‌کننده است، حال این سوال مطرح میشود که آیا موضوع به اشتراک‌گذاری پهنای باند قانونی است؟ و آیا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر این موضوع نظارت و یا راهکاری برایش دارد یا خیر؟

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در گفت‌وگوی اخیرش با خبرنگار ایسنا‌، در پاسخ به این پرسش که چرا پهنای باند اینترنت 128 کیلوبایتی در کشور آنطور که باید در اختیار کاربران خانگی قرار نگرفته و به اشتراک‌گذاری پهنای باند میان چند کاربر به افت سرعت و کیفیت اینترنت منجر شده است، اظهار کرد: این که میزان پهنای باند بین یک تعداد مشخصی به اشتراک گذاشته می‌شود در سطح جهان نیز معمول است و این موضوع هم برابر پروانه شرکت‌های ندا مجاز اعلام شده است.

تقی‌پور تاکید کرد: البته شرکت‌ها باید رعایت کنند که همان تعداد که می‌توانند و باید، به‌صورت مشترک از یک خط استفاده کنند و طبیعتا اگر تعداد مجاز افراد به طور مشترک از یک پهنای باند استفاده‌ کنند بیش از حد باشد، کیفیت و سرعت آن از وضعیت مجازش پایین‌تر می‌آید.

به گفته او البته موضوع کیفیت اینترنت به‌طور مرتب از طرف رگولاتوری یا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال پایش است و آمارها از ارتقاء کیفیت حکایت دارد؛ یعنی این که در حال نزدیک شدن به کیفیت 128 کیلوبایت هستیم.

وی با بیان این که اگر قرار باشد به هر کاربری میزان پهنای باند 128 کیلوبایت را به‌طور اختصاصی ارائه دهند، این کار از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست و گران تمام می‌شود گفت: در پروانه نیز به شرکت‌های ندا اجازه داده شده و مجازند که پهنای باند را مشترک کنند.

اخیرا شرکت فن‌آوری اطلاعات این امکان را فراهم کرده که با نرم‌افزاری که به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده بتوانند سرعت ارتباط با اینترنتشان را اندازه بگیرند و اگر استاندارد نباشد، می‌توانند به سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی شکایت کنند.

دغدغه‌های مطرح شده کاربران در شرایط عادی وضعیت اینترنت است؛ طی روزهای گذشته اینترنت کشور بسیار کند و اختلال در شبکه به نارضایتی کاربران منجر شده که خواستار پاسخگویی مسوولان هستند؛ به گفته وزیر ارتباطات علت مشکل به وجود آمده در اینترنت و کاهش سرعت آن این است که فیبر نوری جاسک - فجیره که یکی از کابل‌های اصلی ماست و 30 درصد روی حجم ظرفیت ما درمورد اینترنت تاثیر می‌گذارد قطع شده است.

این فیبر نوری در زیر دریا قرار دارد و علت قطعی آن رفت و آمد کشتی‌ها و لنگر انداختن آن‌هاست. ما متوجه این موضوع شده‌ایم؛ نقطه قطعی تقریبا مشخص شده و پیمانکار مربوطه فعالیت‌های لازم را در این زمینه آغاز کرده تا مشکل برطرف شود.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed