مترواینترنشنال که بزرگترین گروه روزنامه رایگان در جهان است پس از کوچک کردن فعالیتها و رشد سهم در بیشتر بازارهایش، بالاترین سود سه ماههاش تاکنون را گزارش کرد.
به گزارش ایسنا، مترو که به مسافران شهری در 19 کشور جهان روزنامه رایگان توزیع میکند، در سه ماهه چهارم 2009 سود عملیاتی 9.3 میلیون یورو را در مقایسه با ضرر 1.6 میلیون یورویی در مدت مشابه یک سال قبل کسب کرد؛ درآمد خالص این ناشر دو درصد کاهش سال به سال یافت.
این گروه سوئدی با پیشبینی کاهش جهانی درآمد تبلیغاتی که مدل کسب و کار این ناشر به آن وابسته است، بازارهای غیرسود ده را حذف و روزنامههای متعدد ضررده را به فروش رساند تا خود را با این وضعیت تطبیق دهد.
به گفته مدیر اجرایی مترو، این شرکت در وضعیت قویتر در بیشتر بازارهای خود وارد سال 2010 شده و به تلاش برای کم کردن هزینهها ادامه میدهد.
با شدت یافتن رکود اقتصادی در سال 2008، مترو پس از سالهای متعدد توسعه ناچار شد کسب و کارش را به شدت و سرعت کوچک کند زیرا درآمدهای این ناشر در مقایسه با رسانههای چاپی سنتی به کاهش مخارج تبلیغاتی خیلی بیشتر حساس بود.
نتایج مالی تمام سال مترو بازتاب تغییر اوضاع است؛ این ناشر روزنامه در سال 2009 ضرر خالص 21.7 میلیون یورو را در مقایسه با 4.1 میلیون یورو سود در سال 2008 تجربه کرد؛ مجموع درآمد خالص آن نیز در سال 2009 در مقایسه با یک سال قبل 25 درصد کاهش یافت.
روزنامه مترو که کاملا از طریق تبلیغات تامین مالی میشود و به رایگان به مسافران سرویسهای حمل و نقل شهری داده میشود، در سال 1995 در استکهلم سوئد راهاندازی شد.