در حال حاضر فناورینانو در بیش از 24 کشور دنیا از جمله ایالات متحده آمریکا، چین، کانادا و آلمان به طور چشمگیری توسعه یافته و مواد نانومقیاس در محصولات مختلف از الکترونیک مصرفی گرفته تا مواد آرایشی- بهداشتی، اتومبیل و محصولات پزشکی استفاده میشود.
به گزارش ایسنا، بر اساس گزارشی که در ماه ژانویه منتشر شده است، دانشمندان و محققان آمریکایی اظهار میکنند که شکاف چشمگیری بین دانش فنآورینانو بین شهروندان بسیار آموزش دیده و کمتر آموزش دیده آمریکایی، نسبت به سال 2004 مشاهده میشود.
مطالعات جدید نشان میدهد که آمریکاییهای که حداقل دارای یک مدرک دانشگاهی هستند درک بیشتری از این فنآوری جدید دارند؛ این در حالی است که دانش شهروندان آمریکایی که دارای مدرک دیپلم یا پایینتر هستند، در زمینه فناورینانو، بسیار ناچیز است. افرادی که فاقد آموزش رسمی بوده یا دارای آموزش رسمی کمی هستند، اطلاعاتی زیادی در رابطه با این موضوع ندارند.
افرادی که به خوبی آموزش دیدهاند، اطلاعات بسیار گستردهای راجع به فنآورینانو دارند. با این وجود بودجه دولت آمریکا در سال 2009 برای پوشش ابعاد اجتماعی و آموزشی فنآورینانو از 2/39 میلیون دلار در سال 2007 به 5/33 میلیون دلار در این سال کاهش یافته است.
به گفته جان روس، استاد دانشگاه ویسکانسین مدیسون، هم اکنون زمان آن رسیده است تا به دنبال راههایی باشیم تا به طور اثربخشی، تمام گروههای اجتماعی را با فنآورینانو آشنا کنیم. در این رابطه ما باید شهروندان را به دو گروه تقسیم کنیم. گروهی که قادرند در این زمینه، برنامهریزی و سیاستگذاری نمایند و گروهی که قادر به این کار نیستند.
بر اساس این مطالعه، اینترنت یکی از اثربخشترین روشها برای پرکردن این شکافها و آگاه کردن شهروندان از فنآوری نانو است.
همچنین رسانههای اجتماعی و آنلاین یکی از بهترین ابزارها برای مطلع کردن تمامی اقشار جامعه از علم و فنآورینانو است.
ابزارهای مانند Digg، Twitter، فیس بوک در ردههای بعدی هستند.