بر اساس یافتههای یک بررسی در آمریکا، وبلاگها و سایتهای شبکه اجتماعی اکنون منابع مورد استفاده خبرنگاران برای گزارشهای تحقیقی هستند.
به گزارش ایسنا، طبق نظرسنجی انجام گرفته از 371 خبرنگار آمریکایی در روابط عمومی استراتژیک در دانشگاه جورج واشنگتن، 89 درصد آنها از وبلاگها، 65 درصد از شبکههای اجتماعی و 55 درصد آنها از سایتهای میکرووبلاگنویسی در بخشی از پژوهش خود استفاده میکنند.
این بررسی نشان داد که 72 درصد از خبرنگاران روزنامه و آنلاین و 58 درصد از خبرنگاران مجله، از سایتهای شبکه اجتماعی برای پژوهش آنلاین قابل توجه استفاده میکنند، در حالی که خبرنگاران فقط اینترنتی بیشترین استفاده را از توییتر میکنند.
به گفته معاون پژوهش Cision North America، نتایج این بررسی نشان داده است که استفاده رسانههای عمومی از شبکه های اجتماعی برای انجام تحقیق و گزارش به نقطه اوج رسیده، با این همه واضح است که رسانههای اجتماعی با وجود تکمیل کردن پژوهش خبرنگاران، جایگزین اتکای دبیران و خبرنگاران به منابع اصلی، بررسی حقایق و روشهای سنتی دیگر در ژورنالیسم نمیشوند.
به اعتقاد 84 درصد از خبرنگاران مورد نظرسنجی، اخبار ارسال شده در شبکههای اجتماعی کمتر از اخبار خروجیهای خبری سنتی قابل اطمینان هستند.