تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: report

تاریخ ارسال: شنبه، 3 بهمنماه 1388  

 

تلاش برای سرعت بیشتر

 
 

برترین کشورهای دنیا از نظر متوسط سرعت اینترنت معرفی شدند 

 
 

روزنامه‌ی دنیای اقتصاد، ندا لهردی - سال کهنه میلادی به سر رسید تا سال جدید با امیدهای تازه آغاز شود. این امیدها اما در شرایط رکود و بحران اقتصادی برای شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی اهمیت زیادی دارد و می‌تواند در رشد بخش‌ها مختلف هم موثر باشد. در این میان اما تکنولوژی به عنوان بخشی که سرعت رشد مناسبی دارد، توانسته است روند بهبود را زودتر از بخش‌های دیگر در پیش بگیرد. درست به همین دلیل هم پایان سال 2009 به زمانی برای ارائه آمارها و گزارش‌های تحلیلی از روند رشد این صنعت تبدیل شده است.

موسسه تحقیقاتی Akamai هم درست به این دلیل به تازگی گزارشی از سرعت اینترنت، نفوذ اینترنت و همچنین میزان حملات سایبری در 226 کشور مورد مطالعه‌اش را منتشر کرده است.

این گزارش به طور کلی نشان می‌دهد که تمایل کاربران سرتاسر دنیا به استفاده از اینترنت پرسرعت تا حد چشمگیری افزایش پیدا کرده و به دنبال آن تعداد کاربران و ضریب نفوذ اینترنت هم در حال افزایش است. به این ترتیب این گزارش نشان می‌دهد که همزمان با افزایش ضریب نفوذ اینترنت پر سرعت در میان اغلب کشورهای جهان، ضریب نفوذ اینترنت کم سرعت (کمتر از 256 کیلو بیت در هر ثانیه) هم به سرعت در حال کاهش است.

از طرفی، آمارها نشان می‌دهند که تمایل کاربران به استفاده از محصولات قابل حمل به خصوص موبایل‌های هوشمند برای اتصال به اینترنت هم هر روز در حال افزایش است و به این علت هم بسیاری از اپراتورهای موبایل در سرتاسر دنیا به ارائه خدمات اینترنت همراه رو آورده‌اند. طبق این تحقیقات، در حال حاضر سرعت اینترنت ارائه شده روی موبایل‌های هوشمند در کشورهای مختلف بین 700 تا 750 کیلو بیت در هر ثانیه متغیر است. این در حالی است که کارشناسان معتقدند این سرعت در حال افزایش است.

ضریب نفوذ در حال رشد

در میان کشورهای مختلف دنیا که به سرورهای شبکه بزرگ شرکت Akamai متصل هستند، تقریبا همه روزهای آخر سال 2009 را با رشد ضریب نفوذ اینترنت گذرانده‌اند. آمار منتشر شده از طرف این شرکت که مربوط به تحقیقات انجام شده در 226 کشور مختلف دنیا است، نشان می‌دهد که کشور برزیل در سال 2009 بیشترین رشد را از نظر افزایش ضریب نفوذ اینترنت در میان کشورهای دیگر داشته است.

بر این اساس این کشور رشد فصلی 3/7 درصدی و رشد سالانه 23 درصدی را تا پایان سال 2009 تجربه کرده است. بیشترین ضریب نفوذ اما همچنان در اختیار ایالات متحده آمریکا است. در واقع آمارها نشان می‌دهند که دو کشور آمریکا و چین برای شش فصل متوالی در حدود 40 درصد کاربران را در میان این 226 کشور در اختیار داشته‌اند. کمترین رشد سالانه ضریب نفوذ در این میان اما با رشد 3 درصدی متعلق به کره جنوبی است. با این حال؛ اما ده کشور برتر این گروه از نظر میزان ضریب نفوذ این روزها بیش از 71 درصد کاربران سرتاسر دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

به طور کلی، اما در حال حاضر بیش از 444 میلیون کاربر فعال اینترنت در این کشورها وجود دارند که این رقم نسبت به سال 2008 با رشد 17 درصدی همراه بوده است. این روند رشد اما برای کاربران اینترنت پرسرعت گویا سرعت بیشتری هم داشته است.

تکنولوژی‌های جدید و نیاز به اینترنت پرسرعت

تکنولوژی‌های جدید و کاربری‌های متنوع آن‌ها این روزها نیاز کاربران به استفاده از اینترنت پر سرعت را تا حد قابل توجهی افزایش داده است. در این میان، کارشناسان معتقدند که علاقه کاربران به تماشای فیلم و ویدئوهای با کیفیت بالا یا HD بیشترین تاثیر را بر روند افزایش سرعت اینترنت داشته است. دانلود و تماشای این ویدئوهای با کیفیت طبیعتا به سرعت بالایی در اینترنت نیاز دارد. تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که برای تماشای یک ویدئوی با کیفیت استاندارد تلویزیونی به اینترنتی با سرعت 2 مگابیت در هر ثانیه نیاز دارد. این در حالی است که برای تماشای ویدئویی با فرمت DVD سرعت اینترنت 5 مگابیت در هر ثانیه کافی است؛ اما دانلود یا تماشای ویدئوهای با کیفیت بالا؛ یعنی 1080 پیکسلی به سرعت اینترنت 40 مگابیت در هر ثانیه نیاز دارد.

در واقع به همین دلیل هم کارشناسان متوسط سرعت اینترنت را در سه گروه پر سرعت، با سرعت بسیار بالا و کم سرعت تقسیم شده است که گروه اول به سرعت بالای 2 مگابیت در هر ثانیه، گروه دوم به سرعت 5 مگابیت در هر ثانیه و بیشتر و گروه سوم به سرعت کمتر از 256 کیلوبیت در هر ثانیه مربوط می‌شوند.

بر این اساس متوسط سرعت اینترنت در جهان یک بار دیگر بعد از فصل دوم سال 2009 در حال افزایش است و به رقم 7/1 مگابیت در ثانیه می‌رسد. در میان 226 کشور مورد بررسی این موسسه، کره جنوبی با متوسط سرعت 6/14 مگابیت در ثانیه همچنان در جایگاه اول قرار دارد و همراه با ایرلند دو کشور با رشد فصلی بالای 25 درصد را در میان ده کشور برتر دنیا از نظر متوسط سرعت اینترنت تشکیل می‌دهند. در این میان اما کشورهای رومانی، سوئد و جمهوری چک با وجود متوسط سرعت بالا، با کاهش رشد فصلی مواجه بوده‌اند.

بر اساس تحقیقات موسسه Akamai، در طول سال میلادی گذشته 103 کشور جهان متوسط سرعت اینترنت کمتر از یک مگابیت در ثانیه داشته‌اند که این تعداد کشور در مقایسه با 125 کشور در نیمه اول سال 2009 کاهش پیدا کرده است. در مقابل، اما این گزارش نشان می‌دهد که هفت کشور دنیا در این سال متوسط سرعت اینترنتی کمتر از 100 کیلوبیت در ثانیه داشته‌اند.

در میان کشورهای آسیایی، کره جنوبی در جایگاه ششم ده کشور برتر از نظر متوسط سرعت اینترنت قرار گرفته است و فلسطین اشغالی هم رتبه اول این فهرست را به خودش اختصاص داده است. در قاره آفریقا؛ مراکش با متوسط سرعت اینترنت 2/3 مگابیت در ثانیه در رتبه اول قرار گرفته و بعد از آن تونس با متوسط سرعت 2/2 مگابیت در ثانیه قرار گرفته است.

اما در اروپا کشورهای سوئیس، اسلواکی و بلژیک به ترتیب با متوسط سرعت اینترنت 4/2، 42/1 و 4/1 در دسته کشورهای برتر از این نظر قرار دارند. در آمریکای جنوبی هم کشورهای کلمبیا، شیلی و برزیل سه کشور برتر از لحاظ متوسط سرعت اینترنت هستند.

ایران همچنان دور از استانداردها

با تمام این‌ها اما آمارها نشان می‌دهند که سرعت اینترنت در کشور ما برای کاربران شرکت‌ها 512 کیلوبیت در ثانیه و برای کاربران خانگی تنها 128 کیلوبیت در ثانیه است.
این در حالی است که آخرین گزارش‌های رسمی منتشر شده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات ITU در این زمینه نشان می‌دهد که ایران با ضریب نفوذ اینترنت 34 درصد بعد از کشورهای دیگر منطقه مانند فلسطین اشغالی، امارات، قطر، لبنان و ترکیه در جایگاه ششم خاورمیانه قرار دارد. از نظر شاخص‌های اینترنت پرسرعت اما کشور ما جایگاه 15 را در خاورمیانه در اختیار دارد. در حالی که بر اساس استانداردهای بین‌المللی اینترنت پر سرعت به پهنای باند بالای 512 کیلوبیت گفته می‌شود، کاربران خانگی ما همچنان باید با محدودیت سرعت 128 کیلوبیت در ثانیه دست و پنجه نرم کنند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed