در حالی که ماموران صلیب سرخ، سازمان ملل متحد و سازمان بینالمللی غذا مستقر در هائیتی میکوشند هرچه سریعتر زیرساختهای تخریب شده این کشور را بازسازی کنند، ساکنان دیگر کشورها نیز با استفاده از آخرین فناوریهای روز دنیا به جمعآوری کمکهای مالی برای مردم این کشور مشغول هستند.
به گزارش فارس به نقل از پیسیورلد، شاهدان عینی و ماموران سازمان ملل متحد اظهار داشتند که پس از زلزله مهیب 12 ژانویه در شهر پورتوپرنس(Port-au-Prince) پایتخت هائیتی، کلیه سیستمهای ارتباطی زمینی و ماهوارهای این مرکز آسیب دیده و امکان برقراری ارتباط با دنیای بیرون بسیار مشکل شده است.
در این میان، بزرگترین شرکتهای فناوری در دنیا آمادگی خود را اعلام کردهاند تا علاوه بر کمکهای مالی، سیستمهای تخریب شده ارتباطی و دیجیتالی را بازسازی کنند.
با زلزله 4/7 ریشتری دوازدهم ژانویه در شهر پورتوپرنس، میلیونها نفر بدون دسترسی به غذا، آب سالم، خانه و مسایل بهداشتی، بیخانمان شدند و در این میان شرکت گوگل اعلام کرد که یک میلیون دلار برای کمک به این مردم اختصاص داده و صفحه ویژهای در سایت خود راهاندازی کرده است تا از طریق آن کمکهای مردمی را دریافت.
این شرکت از طریق سرویس اینترنتی Google Maps بهصورت مرتب تصاویر ماهوارهای مربوط به مناطق زلزلهزده هائیتی را منتشر میکند و آخرین اطلاعات بهدست آمده در این زمینه را در اختیار عموم کاربران میگذارد.
علاوه بر گوگل، شرکت مایکروسافت نیز اقدامات گستردهای را برای کمک به مردم این کشور انجام داده است. این شرکت برای کمک به مردم زلزلهزده هائیتی 25/1 میلیون دلار در نظر گرفته است و بر اساس برنامه استاندارد خود در زمینه کمکهای مالی به مردم نیازمند، از هر یک از کارمندان خود 12 دلار دریافت میکند تا پول بهدست آمده را در اختیار هائیتی بگذارد.
شرکت اپل نیز برای کمک به مردم هائیتی مکانیزم مخابراتی ویژهای راهاندازی کرده است و از طریق آن، کمکهای مردمی را نیز جمعآوری میکند. این مکانیزم در فروشگاه اینترنتی iTunes و با همکاری شرکت مخابراتی وریزون راهاندازی شده و به گفته سخنگوی شرکت وریزون، شرکت اپل همکاری گستردهای را با سازمان صلیب سرخ جهانی آغاز کرده است تا پول بهدست آمده را در اختیار آنها بگذارد.
شرکت اپل در فروشگاه اینترنتی iTunes سامانهای راهاندازی کرده است که از طریق سرویس پیامک، کمکهای مالی کاربران را دریافت میکند که بر اساس آخرین گزارشهای رسیده، تاکنون بیش از 4 میلیون دلار از طریق این سرویس کمک مالی دریافت شده است.
دولت آمریکا نیز سرویس پیامک ویژهای راهاندازی کرده است که مشترکان مخابراتی این کشور میتوانند پیامکی حاوی کلمه Haiti را به شماره 90999 ارسال کنند تا به قبض تلفنهمراه آنها هزینه 10 دلاری افزوده شود و از این طریق کمک مالی خود را به دست مردم زلزلهزده این کشور برسانند. تمامی پول جمع شده از این طریق نیز در اختیار سازمان صلیب سرخ قرار داده میشود.
طبق گزارشهای موجود، به جز سازمانهای مذکور شرکت مخابراتی تی-موبایل، بنیاد اینتل، شرکت ایامدی، شرکتهای Goddady.com، سیمانتک، Salesforce.com، سیسکو، Telecoms Sans Frontieres نیز کمکهای مالی قابلملاحظهای را به این کشور اختصاص دادهاند.
در کنار این کمکهای مالی، ماموران سازمان ملل متحد به همراه مرکز جهانی غذا(WFP)، مرکز بینالمللی پیشگامان مخابراتی و دیگر سازمانها در شهر پورتوپرنس حضور یافتهاند تا سیستمهای جدید مخابراتی را هرچه سریعتر راهاندازی کنند و امکان برقراری ارتباط با دنیای بیرون را فراهم سازند.
با توجه به اینکه بسیاری از مردم در سراسر دنیا نگران اقوام و دوستان خود در هائیتی هستند، برقراری این خطوط ارتباطی از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر این، گروههای کمکرسان حاضر در این شهر برای ارسال گزارشهای لحظه بهلحظه و اعلام وضعیت خود، نیازمند سیستمهای ارتباطی مستقیم هستند که باید هرچه سریعتر این سیستمها راهاندازی شوند.
زلزله مهیب دوازدهم ژانویه بهگونهای بوده است که نخستین تکانهای آن کلیه سیستمهای ارتباطی شهر پورتوپرنس را به طور کامل تخریب کرده و باعث شده است سازمانهای بینالمللی حاضر در این شهر نیز به طول کامل ارتباط خود با بیرون را از دست بدهند.