تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: note

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 23 دیماه 1388  

 

تحقیقات کپی‌برداری

 
 

یادداشت حمید ضیایی‌پرور درباره‌ی تحقیقات کپی پیستی در دانشگاه‌های ایران  

 
 

روزنامه‌ی همشهری، حمید ضیایی‌پرور - در پستی وبلاگی که بعدا از طریق ای‌میل انتشار عمومی یافت به طعنه درباره روش تحقیقات دانشگاهی در ایران آمده بود:

۱- Ctrl+A
۲- Ctrl+C
۳- Ctrl+V
۴- Ctrl+P

دوستی به شوخی پرسیده بود یعنی حتی Ctrl+S هم نمی‌کنند؟ والبته در هر شوخی، کمی جدی نهفته است. اگر از مقابل در ورودی بزرگ‌ترین واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی یعنی واحد علوم و تحقیقات تهران با پای پیاده عبور کنید، می‌بینید که با حروف درشت روی کف خیابان نوشته‌اند: «پایان نامه».

البته به گمانم هیچ‌یک از مسئولان این واحد دانشگاهی نیز این نوشته بزرگ بر کف خیابان را دنبال نکرده‌اند تا ببینند به کجا ختم می‌شود، شاید به این دلیل که هیچ‌یک از مسئولان مربوطه با پای پیاده از این در عبور نمی‌کنند!

ماجرا فقط به دانشگاه آزاد ختم نمی‌شود مقابل دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف آن نیز چنین وضعی دارد و از آن بدتر اینکه امروز قبح تحقیقات بازاری در ایران ریخته است.

من خود شاهد بودم صحاف پایان نامه‌ام می‌گفت که هر روزه مشتریانی دارد که به‌دنبال پایان نامه آماده هستند و جاهایی را نیز می‌شناسد که در کار خرید و فروش چنین تحقیقات آکادمیکی هستند.

خدا برکت بدهد به اینترنت ! منبعی لایزال از همه نوع اطلاعات! چه کسی می‌گوید علم بهتر از ثروت است ؟ ثروت داشته باش مقاله ISIنیز می‌توانی بخری، در همین مهد علم و فرهنگ و هنر: تهران !

چه بر سر نظام دانشگاهی ما آمده است ؟ کدام استادان، کدام بخش‌های تحقیقاتی، کدام راهنمایان، کدام مراکز و پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها، کدام رسانه‌ها، کدام رفیق ناباب، برخی دانشجویان را به سمت خرید یا حداکثر کپی پیست کردن تحقیقات دیگران سوق داده است؟ چرا نظام دانشگاهی ما از کشف ریشه‌ها و درمان آن عاجز است؟ چرا و به چه دلیل سر در برف فرو برده و مشکل را از اساس نادیده می‌گیریم تا به تریج قبایمان بر نخورد؟

آیا روش تحقیق در دانشگاه به‌صورت جدی و عمیق و البته با متدهای پیشرفته روز دنیا تدریس می‌شود و دانشجویان چنان که باید و شاید راه علم آموزی و دانش جویی را فرا می‌گیرند؟

آیا نظام مقاله محور دانشگاهی ما افراد را راغب به تقلب و کپی‌برداری از تحقیقات دیگران نمی‌کند؟ چگونه است که فردی در دانشگاه با کمترین توان علمی که حتی توان سخن گفتن چند دقیقه‌ای در باره موضوع تخصصی‌‌اش را ندارد مقالات مشعشعی در باره بغرنج‌ترین موضوعات حیطه علمی رشته‌اش ارائه داده و حتی در ژورنال‌های علمی و پژوهشی منتشر می‌کند؟ چه مکانیزم‌ها و ساز و کارهایی برای کشف تقلب‌های علمی در محیط‌های آکادمیک ما وجود دارد و آیا اساسا این مکانیزم‌ها از عهده رفع این مشکل برآمده‌اند؟ اگر پاسخ منفی است مشکل در کجاست و راه چاره چیست؟

می‌گویند حرمت امامزاده را متولی آن باید نگه دارد. در جایی که شبهاتی در باره تقلب‌ها و
کپی برداری از مقالات و تحقیقات دیگران توسط برخی افراد صاحب منصب علمی در ایران مطرح می‌شود و رفع شبهه نیز نمی‌شود چگونه می‌توان از زیردستان انتظار داشت که اصول و قواعد اخلاق علمی را مو به مو رعایت کنند؟

تا وقتی یک بانک اطلاعاتی جامع و در دسترس برای بررسی امکان کپی برداری تحقیقات وجود نداشته باشد راه بر هر نوع سوءاستفاده تنبل‌ها و و متقلبان باز خواهد بود. شاید وقت آن فرا رسیده باشد که حتی برای جلوگیری از تحقیقات تکراری و موازی‌کاری‌های پژوهشی هم که شده نرم افزاری مشابه «دژاوو» برای بانک اطلاعات پژوهش‌های انجام شده در ایران طراحی و در سطح ملی به کار گرفته شود. نرم افزار تقلب یاب.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed