تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: report

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 2 دیماه 1388  

 

سال ۲۰۰۹ در عرصه کامپیوتر، اینترنت و مخابرات

 
 

گزارشی از تحولات حوزه کامپیوتر، اینترنت و مخابرات در سال سال ۲۰۰۹  

 
 

دویچه‌وله، محمود تجلی‌مهر - در سالی که گذشت در عرصه اینترنت، مخابرات و کلا الکترونیک و تکنولوژی دیجیتال چه رخ داده است؟ ارائه فناوری پیچیده با ساده‌ترین شکل ممکن به بخش گسترده جامعه! دست کم در این زمینه در سال ۲۰۰۹ شاهد پیشرفت هایی بوده ایم.

سال ۲۰۰۹ در چالش با بحران اقتصادی جهانی گذشت. با وجود این که بسیاری از ناظران فناوری اطلاعاتی معتقدند که بحران سنگین اقتصادی تاثیر چندانی بر رشد فناوری اطلاعاتی، مخابراتی و اینترنت نگذاشته است، باز می‌توان تاثیر بحران را دید: میزان ارایه کالاها و فناوری های جدید کاهش داشته است.

تاثیر محدودیت بودجه پژوهشی را کم کم می‌توان در برخی از عرصه ها دید. با وجود این، برخی از شرکت ها می‌دانند که نباید در بحران، از بودجه پژوهش کاست. آنهایی که از بودجه تحقیق و نوآوری می‌زنند، چند سال بعد بحران دیگری به سراغشان می‌آید و آنها از بازار پس می‌مانند. ورشکستگی و ادغام شرکت ها در یکدیگر یکی از نشانه های این کوتاهی در گذشته است.

کاهش مصرف انرژی

یکی از مهم ترین اقدامات اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹ زیر فشار گذاشتن تولیدکننده ها و مصرف کننده‌ها برای پایین آوردن مصرف انرژی بود. تلاش برای پایین آوردن مصرف انرژی و حفظ محیط زیست یکی از مسیرهای اصلی پیشرفت فناوری در حال حاضر است و هم از سوی سازمان های حفظ محیط زیست و هم از سوی دولت ها فشار زیادی بر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان واردمی‌آید تا میزان مصرف انرژی را پایین آورند. در همین راستا سطح آگاهی عمومی مردم برای استفاده آگاهانه تر از انرژی نیز بالاترمی‌رود.

تاثیر این سیاست را هم اکنون می‌توان در کالاهای جدید دید. به عنوان نمونه تلویزیون های ال سی دی جدید که هم باریک تر هستند و هم سبک تر، مصرف برق پایینی دارند. انتظار می‌رود که تلویزیون های پلاسما با دشواری زیادی در بازار روبرو شوند چون با مصرف بیشتر انرژی گرمایی زیادی نیز تولیدمی‌کننند.

اتحادیه اروپا در پی اجرای قانونی است که بر اساس آن دستگاههایی چون تلویزیون که مصرف‌کننده معمولا آنها را به صورت کامل خاموش نمی‌کند و در حال Stand-by می‌گذارد، پس از چهار ساعت باید به صورت خودکار کاملا خاموش شوند.

تلفن های همراه هوشمند

تلفن های همراه، دیگر تنها تلفن نیستند و شاید نام تلفن همه ارج و توانایی آنها را نشان ندهد. آنها دستگاههای چندمنظوره پیچیده ای هستند که کارهای بسیار زیادی را انجام می‌دهند که برقراری ارتباط تلفنی یکی از کارهای بسیار ساده آنهاست.

البته اکنون به آنها تلفن هوشمند (Smartphone)می‌گویند و شاید در آینده واژه تلفن نیز از نام آنها حذف شود.
اکنون با تلفن همراه نه تنهامی‌شود تمام سرویس های موجود چون تلفن ساده و یا تصویری، ارسال پیامک، عکس یا ویدئو را انجام داد، بلکهمی‌توان به رادیو گوش داد، ویدئو یا تلویزیون تماشا کرد،می‌توان مجموعه عظیمی تا ۶۴ گیگابایت از MP3 یا کتاب های الکترونیکی به همراه داشت، می‌توان با استفاده از ماهواره و نقشه ها مسیریابی کرد، آدرس های بسیار و تقویم الکترونیکی به همراه داشت، همه کارهای ممکن در اینترنت را انجام داد، دوربین عکاسی و فیلم برداری با کیفیت نسبتا خوب داشت، با آنها در فروشگاهها پرداخت کرد، ماشین حساب پیچیده داشت و یا حتی در فروشگاه ها بار کد کالاها را خواند. به بیان دیگر، تلفن همراه تبدیل به یک کامپیوتر قدرتمند کوچک و بسیار پیچیده شده است.

کار با این تلفن های پیچیده نیز آسان تر شده است. اپل (Apple) با iPhone دو سال پیش تحولی اساسی ایجاد کرد و مسیر جدید فناوری را نیز هم به بازار و هم به دیگر تولیدکنندگان نشان داد. اکنون اپل با iPhone 3GS جدید خود جایگاه خود را بیش از پیش محکم کرده است. شاید بزرگترین نوآوری اپل در این زمینه نه تنها ادغام بهتر و هماهنگ نرم افزارهای گوناگون در یک تلفن باشد، بلکه کاربرد موفق فناوری "فینگرتاچ" باشد که کار با تلفن را برای همگان هم آسان ساخته و هم ساخت دستگاهی زیبا بدون دکمه های گوناگون و ریز را ممکن ساخته است.

اکنون دیگر تولیدکننده ها نیز با ارایه تلفن های هوشمند زیبای فینگرتاچ گام به بازار نهاده اند. نوکیا که بیشترین سهم بازار جهانی تلفن همراه (%۵۲) را در اختیار دارد و با ارایه مدل های متنوع و جدید در هر چند ماه بازار را زیرورومی‌کند، با ارایه مدل های جدید X6، X3،N97 و چند مدل دیگر تلاش در حفظ جایگاه برتر خود و رقابت با iPhone دارد. دیگران چون اریکسون، موتورولا، ال جی و سامسونگ نیز با مدل های جدید همگی در این رقابت شرکت دارند. رقابتی که از دید نوآوری از سوی اپل دیکته شده است.

با تمام اینها انتظار ار این تلفن ها این نیز هست که مصرف انرژی پایین نیز داشته باشند که با امکانات بسیار این تلفن ها در تضاد است. این چیزی است که تولیدکنندگان در تلاشند که برایش پاسخی شایسته بیابند.

اینترنت موبایل

استفاده از اینترنت از طریق شبکه تلفن همراه شتاب زیادی گرفته است. سقوط تعرفه ها از یک سو، بالا رفتن پهنای باند و ایجاد کاربردهای جدی از سوی دیگر باعث شده است که توجه کاربران اینترنت در سطح گسترده به این راه جلب شود. اکنون همه سرویس دهنده های بزرگ همگی تعرفه های متنوع برای کاربران گوناگون ارائه می‌دهند. ارائه پهنای باند تا مرز ۱۵ MBit/s باعث ایجاد رقابت جدی میان شبکه تلفن همراه و شبکه DSL شده است. تماشای برنامه های تلویزیون یا فیلم های سفارشی، استفاده از یوتیوب و فیس بوک و یا مسیریابی با کمک اینترنت از جمله سرویس های مورد علاقه کاربران هستند.

اینترنت پرسرعت برای همه خانه های آلمانی

دولت آلمان طرحی را تصویب کرده است که بر اساس آن تمام خانه های آلمان در سراسر کشور تا سال ۲۰۱۸ باید به اینترنت پرسرعت (دست کم 10 MBit/s) دسترسی داشته باشند. هم اکنون در این مسیر شرکت های بزرگ مخابراتی در جهت گسترش فناوری VDSL کارمی‌کنند که در ویرایش کنونی می‌توان با سرعت 50 MBit/s به اینترنت وصل شد. در برخی شهرهای بزرگ هم اکنون می‌توان این سرویس را دریافت کرد.البته این فناوری و دیگر روش های انتقال پر سرعت اطلاعات، از دید فناوری تازگی ندارند. دشواری بر سر راه گسترش این فناوری ها، تاکنون کمبود و یا نبود سرویس های لازم بود. پرسش اساسی مصرف کننده در پنج یا شش سال پیش این بود که سرعت 50 MBit/s برای چه کاری لازم است؟ امروز برای این پرسش پاسخ داریم. اکنون سرویس هایی چون تلویزیون دیجیتال، بازی های گروهی در شبکه، تماشای فیلم های درخواستی و دیگر سرویس های ویدئویی قابل عرضه به مردم هستند و برای آنها نیز تقاضای جدی وجود دارد. در این راستا شبکه تلفن و DSL (چه ADSL و چه VDSL) اکنون با شبکه تلویزیون کابلی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

رایانه های کوچک و نت بوک

در کامپیوترها دیسک های سخت مکانیکی به آهستگی جای خود را به دیسک های ثابت الکترونیکی (SSD)می‌دهند. هر چند که این دیسک ها هنوز قیمت بالایی دارند، اما شرکت کره ای ASUS با نت بوک بسیار کوچک EEE PC خود که دیسک SSD داشت در ابتدای سال 2009 راه را برای این دیسک ها گشود.

سال ۲۰۰۹ سال ریزش بهای رایانه ها و نوت بوک ها نیز بود. هیچ گاه نمی شد با بهایی زیر ۸۰۰ یورو یک رایانه متوسط خرید، در حالی که این روزها با ۳۰۰ یورو می‌شود یک رایانه کامل و قدرتمند داشت. اکنون نت‌بوک ها (Netbooks) نیز به بازار آمده اند. اینها نوت‌بوک های کوچکی با صفحه تصویرهای ۹، ۱۱ یا ۱۲ اینچ هستند و از همه امکانات یک رایانه برخوردار هستند. شرکت تایوانی Asus با EEE PC خود نخستین گام را برداشت و اکنون دیگر سازنده ها نیز با نت بوک های خود روانه بازار شده اند.

برای سال ۲۰۱۰ انتظارمی‌رود که بسیاری از نرم افزارها در شبکه وب در دسترس باشند و دیگر نیازی به نصب آنها روی رایانه شخصی نباشد. با بالا رفتن پهنای باند همگانی اکنون می‌شود با سرعت قابل قبولی کارهایی را در شبکه انجام داد که تاکنون تنها با نصب نرم افزارهایی چون آفیس امکان پذیر بوده است.

فناوری اطلاعاتی در اتومبیل ها

شرکت های اتومبیل سازی هر چند فناوری دیجیتال را در کالاهای خود همیشه به کار گرفته اند، اما اکنون اتومبیل ها با امکانات جالبی به بازارمی‌آبند. ب.ام.و و مرسدس بنز اکنون در مدل های خود امکان دسترسی به اینترنت، سیستم های رهیاب پیشرفته، هدایت اتوماتیک و مطمئن اتومبیل در هنگامی که راننده کنترل را از دست دهد، تعبیه کرده‌اند. توانایی حفظ فاصله ایمنی با اتومبیل جلویی و تنظیم سرعت و یا حفظ اتومبیل میان دو خط از نوآوری‌های جالب تازه هستند. نصب دوربین در پشت و گوشه های سپر ها که امکان دیدن گوشه ها و یا پیاده رو را هنگام خروج از گاراژ رامی‌دهند، امکانات گوناگون در مسیریاب های ماهواره ای و بسیار کاربردهای جالب دیگر، اتومبیل را کم کم به یک وسیله هوشمندی تبدیل می‌کنند که دیگر تنها وسیله حمل و نقل نیست. البته این ویژگی ها بهای اتومبیل را نیز به راحتی تا دوبرابر و بیشتر بالامی‌برند.

خلاصه کنیم: فناوری اطلاعاتی، مخابراتی و اینترنت با شتاب بیشتری محدوده تنگ افراد ویژه و متخصص را ترک می‌کنند و بیشتر و بیشتر وارد زندگی روزمره تمام افراد جامعه می‌شوند و همین یکی از دشوارترین سد هایی است که بر سر راه فناوری های جدید قرار دارد: ارائه فناوری پیچیده با ساده‌ترین شکل ممکن به بخش گسترده جامعه!

دست کم در این زمینه در سال ۲۰۰۹ شاهد پیشرفت هایی بوده ایم.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed