سومین کنفرانس مهندسی رسانه با حضور اساتید و کارشناسان رسانه در 28 آذرماه در دانشکده صداوسیما برگزار شد.
به گزارش ایسنا، سومین کنفرانس مهندسی رسانه با سخنرانی محمدرضا دوشابچی رییس سومین کنفرانس مهندسی رسانه، پروانه شکیبا دبیر کنفرانس و غلامعلی علیعسگری معاون توسعه و فناوری صداوسیما همراه بود.
محمدرضا دوشابچی با اشاره به اینکه برگزاری کنفرانس مهندسی رسانه تنها در سطح کشور و به احتمال قوی در سطح منطقه صورت گرفته است، گفت: از جمله اهداف این همایش میتوان به معرفی و بررسی جدیدترین مقالات رسانه و ارایه نتایج آن و نیز شناسایی اساتید و پژوهشگران متخصص در سطح کشور و استفاده از آنها در اهداف علمی، تخصصیسازی و بسط در گسترش فعالیتهای علمی پژوهشی مرتبط با نیازهای مهندسی است، اشاره کرد.
رییس سومین کنفرانس مهندسی رسانه در ادامه خاطرنشان کرد: در سطح کشور کنفرانسهای مشابه دیگری همچون برق، کامپیوتر وجود دارد که اهداف آنها تنها بخش بسیار کوچکی از اهداف این کنفرانس را پوشش میدهد.
رییس کنفرانس مهندسی رسانه با بیان آنکه هدف اصلی در فعالیتهای این کنفرانس پرداختن و تمرکز روی مقولههای علمی و مورد نیاز مهندسی رسانه، سازمانها و سایر موسسات رسانه بوده است، تصریح کرد: محورهای اصلی این فراخوان در زمینه صدا و اکوستیک، مهندسی تصویر و ویدئو، سیستمهای ارتباطی و فرستندههای رادیو و تلویزیون است.
دوشابچی در خصوص جنبههای علمی کنفرانس گفت: بخشهای علمی و تخصصی این کنفرانس در چهار زمینه ارایه مقالات علمی به صورت سخنرانی و پوستر، برگزاری کارگاههای آموزشی، برگزاری نشستهای علمی و نیز معرفی بهروزترین و جدیدترین تجهیزات رسانه از طریق برگزاری غرفه در نمایشگاه توسط شرکتهای صوتی تصویری بسیار معروف و سرآمد صورت میگیرد.
دوشابچی در پایان به تشکر و قدردانی از تمامی دستاندرکاران سومین کنفرانس مهندسی رسانه پرداخت.
***
پروانه شکیبا دبیر سومین کنفرانس مهندسی رسانه نیز به ارایه گزارشی از فعالیتهای این کنفرانس پرداخت.
دبیر اجرایی کنفرانس مهندسی رسانه با بیان اینکه این همایش به صورت دوسالانه اجرا میشود، اظهار کرد: اولین کنفرانس توسط دانشجویان فعال و علاقهمند گروه مهندسی رسانه تحت عنوان سمینار علمی پژوهشی برودکست در خردادماه 85 و دومین کنفرانس در سطح وسیعتر در تاریخ 26 آبانماه 86 برگزار شد.
وی با بیان اینکه سومین کنفرانس در بخشهای متنوعتر و سطحی متناسب با پیشرفتهای فناوری روز برگزار شد، خاطرنشان کرد: از میان 90 مقاله ارسالشده 9 مقاله در زمینههای صداوتصویر، آیسیتی پس از بررسی داوران انتخاب شده است که در طول این سه روز ارایه خواهد شد.
شکیبا افزود: در این سه روز شاهد هفت سخنرانی کلیدی توسط اساتید برودکست و چهار سمینار توسط جهاد خودکفایی سازمان صداوسیما، 18 کارگاه آموزشی توسط مهندسین سازمان و سه نشست علمی در زمینه راهبردی آموزش فنی در حوزه رادیو تلویزیون خواهیم داشت.
دبیر اجرایی کنفرانس مهندسی رسانه با بیان اینکه نمایشگاهی با حضور شرکتهای مختلف صوتی تصویری در حاشیه این کنفرانس وجود دارد تصریح کرد: در میان شرکتکنندگان نمایشگاه، شرکت صوتی تصویری سروش با در اختیار داشتن نمایندگی انحصاری کمپانی سونی ژاپن، سالچر آلمان، کانن ژاپن در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
***
غلامعلی علیعسگری معاون توسعه و فناوری صداوسیما با اشاره به اینکه یکی از محورهای اصلی فناوری رسانه نقص توزیع پیام است گفت: در تمام آثار کیفیت فناوری تأثیر دارد و اگر بخواهیم پیشرفت بسیار و فاخری داشته باشیم احتیاج به فناوری رسانه است.
وی در خصوص پیشرفتهای اخیر سازمان صداوسیما تصریح کرد: در صداوسیما تحولات زیادی از جهت فنی و دیجیتالسازی استودیو و نیز سیگنالرسانی ماهواره، تدوین غیرخطی و شبکهای در تهران و 17 استان انجام شده است.
علی عسکری اظهار کرد: یکی از وسیعتری و حساسترین کارهای این سازمان MBGFOR و HD است که این امر تنها در تهران صورت گرفته و در این اواخر در نروژ و پاریس درحال ساخت است.
وی با بیان اینکه در جهانیسازی تکنولوژی نقش کلیدی دارد تصریح کرد: از جمله عوامل در جهانیسازی میتوان به تکنولوژی، تبادل تجاری، آسوده سفرکردن و تلویزیون اشاره کرد.
معاون توسعه و فناوری صداوسیما در پایان خاطرنشان کرد: عامل بنیادی و کلیدی در فرهنگ و یکپارچهسازی در کارها، فناوری رسانه است.