تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: مطالعات ارتباطی

تاریخ ارسال: جمعه، 27 آذرماه 1388  

 

توسعه حقوق و رعایت اخلاق در محیط سایبر

 
 

در سمینار ملی فضای مجازی، ملاحظات اخلاقی، حقوقی و اجتماعی، مهندس نصرالله جهانگرد و مهندس محسن پازری درباره حقوق و رعایت اخلاق در محیط سایبر مقاله‌ای ارائه کردند. 

 
 

مدیانیوز - در سمینار ملی فضای مجازی، ملاحظات اخلاقی، حقوقی و اجتماعی، موضوع «توسعه حقوق و رعایت اخلاق در محیط سایبر» مورد بررسی قرار گرفت.

در این سمینار که با هدف شناخت بهتر ماهیت و ابعاد دگرگونی‌های جامعه اطلاعاتی و تبعات کاربردهای فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، جنبه‌های مختلف اخلاقی و حقوقی فضای مجازی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مهندس نصرالله جهانگرد، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات مخابرات و مهندس محسن پازری، مدیر گروه حقوق و مقررات ICT مرکز تحقیقات مخابرات ارائه دهندگان مقاله‌ای درباره حقوق و رعایت اخلاق در محیط سایر بودند. در خلاصه ارائه شده از این مقاله آمده است:

«در یک نگاه اجمالی توسعه حقوق در هر جامعه‌‌ای که بر اساس گردش اطلاعات و شبکه (جامعه اطلاعاتی) شکل گرفته باشد شامل تدوین و رعایت قوانین حقوقی کلاسیک و شناخته شده امروزی می‌باشد، موضوعاتی که فهرست زیر می‌تواند نمونه‌ای از آنها باشد: قانون آزادسازی اطلاعات، قانون حفاظت و شخصی‌سازی داده، قانون دولت الکترونیکی، قانون تجارت الکترونیک، قانون ارتباطات الکترونیکی، قانون امضای دیجیتال، قانون تدارک الکترونیکی، قانون استفاده مجدد از اطلاعات بخش دولتی، قانون مالیات الکترونیکی ...

ولی آیا توسعه این قوانین به تنهایی می‌تواند تضمین کننده شرایط جامعه برای زندگی انسان هوشمند باشد. در بعد دیگر تضمین اخلاقیات جامعه اطلاعاتی به‌چه صورت رعایت می‌شود؟ آیا عنوان کردن نکات اخلاقی و سرمشق قراردادن بخشنامه‌ای آن برای آحاد جامعه همه نگرانی‌های ممکن در این زمینه را حل خواهد کرد؟ آیا رعایت انتزاعی نکات زیر آسودگی لازم برای متولیان فرهنگی جوامع جدید را ایجاد می‌کند؟

حفظ حریم خصوصی، رعایت حق مالکیت معنوی، ترویج اطلاعات پاک، اعتمادسازی در محیط سایبر، ایجاد اصل انکارناپذیری و جلوگیری از نشر غیرصحیح چگونه حاصل خواهد شد؟ تلاش می‌‌کنیم کوچ انسان به جامعه الکترونیک را با حفظ حقوق انسانی و نکات اخلاقی ترسیم کنیم و نشان دهیم که مهاجرت مناسب به جامعه اطلاعاتی زمانی تحقق می‌یابد که مسائل حقوقی و اخلاقی آن جامعه نه با نگاه جامعه صنعتی فعلی بلکه با خصوصیات جامعه اطلاعاتی بررسی شود.»

جهانگرد همچنین در ارائه مقاله اضافه کرد: نظام اداری و سیاسی ما دارای رویکرد تهدید انگاری نسبت به توسعه فناوری است و ما ناخواسته مولد تهدید در این زمینه شده‌ایم در حالی که با این امر مخالفیم. هم‌اکنون ما از لحاظ فنی و علمی در زمینه فناوری اطلاعات جلوتر از نظام اداری هستیم و متاسفانه سازمان اداری ما هیچ تحولی در خود ایجاد نکرده است و به گونه‌ای می‌توان گفت پیکره ICT کشور با وجود ساختار سازمانی عقب مانده، ناقص‌الخلقه رشد می‌کند. همین راستا روال‌ها و مقررات ICT باید برای مردم کاملا مشخص باشد تا آنها با افزایش مشارکت عمومی در تمامی زمینه‌ها خود مشتاقانه به استفاده از فناوری اطلاعات بپردازند.

این سمینار دوشنبه ۲۳ آذر با همکاری سه نهاد مرکز پژوهشی سیاست‌های فضای مجازی، موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران و کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed