غول اینترنتی بهسوی منتقدان دست یاری دراز میکند.
گوگل در مواجه با موج مداوم انتقادها ازسوی صنعت روزنامه، در برابر مدیران و ناشران روزنامه حاضر شد تا ثابت کند این شرکت دشمن نبوده بلکه دوست آنهاست.
به گزارش ایسنا، دیوید دروموند، مدیر مشاور حقوقی گوگل هفته گذشته در کنفرانس کنگره جهانی روزنامه که در حیدرآباد هند برگزار شد، خطاب به ناشران خشمگین گفت: «لطفا شلیک نکنید. من مسلح نیستم».
اظهارات دروموند ممکن است بذلهگویی باشد اما بازگوکننده روابط تیره میان غول اینترنتی و صنعت روزنامه است که در عصر دیجیتالی با آینده نامطمئنی مواجه است.
سالهاست است گوگل متهم شده نگرانیهای روزنامهها را نادیده و همزمان میلیاردها دلار درآمد از تبلیغات در اینترنت به دست آورده است اما این مساله ممکن است تغییر کند.
حضور دروموند در کنگره جهانی روزنامه تنها یکی از مجموعه اقدامات انجام گرفته ازسوی این شرکت آمریکایی برای با مقابله با منتقدانش است.
مدیر اجرایی گوگل از صفحات روزنامه متعلق به روپرت مرداک، رییس اجرایی شرکت نیوزکورپ استفاده کرده تا از غول اینترنتی در برابر اتهامات وارده از سوی ناشران مبنی بر سود بردن از محتوای متعلق به آنها دفاع کند.
بر اساس این گزارش، به گفته اریک اشمیت، با کم شدن درآمد و از بین رفتن منابع، مدیران خشمگین روزنامهها بهدنبال کسی برای سرزنش کردن هستند.
اشمیت ضمن رد کردن اتهامها که گوگل را مسوول مشکلات روزنامهها معرفی می کنند، خواستار تغییر لحن در این منازعه شده و اظهار کرده شرکتش خواهان همکاری با ناشران برای کمک به آنها بهمنظور ایجاد مخاطبان بیشتر، خوانندگان مجذوبتر و پول درآوردن است.
گوگل در یک پیشنهاد صلح به طور همزمان انجام تغییراتی در سایت گردآوری اخبار گوگل نیوز را اعلام کرد که هدف عمده خشم روزنامه ها به دلیل فراهم کردن لینک به اخبار بدون شریک کردن آنها در درآمد تبلیغاتی بوده است.
ناشران میتوانند تحت این تغییرات، شمار گزارشهایی را که کاربران از طریق گوگل به رایگان به آنها دسترسی مییابند به پنج گزارش محدود کنند و ناشران امکان مییابند کنترل بیشتری برروی محتوای ایندکس شده اعمال کنند.
بنا بر استدلال گوگل، این شرکت با حدود چهار میلیارد کلیکی که در ماه در گوگل نیوز صورت میگیرد ترافیک را به وب سایتهای روزنامه هدایت میکند و روزنامهها میتوانند به سادگی از دسترسی محتواهایشان از طریق این موتور جستوجو ممانعت کنند.
مرداک تهدید کرده مانع ایندکس کردن روزنامههایش توسط گوگل میشود و گویا مذاکراتی را با مایکروسافت انجام داده تا محتوای نیوزکورپ را بهطور انحصاری از طریق موتور جستوجوی بینگ این شرکت قابل دسترس کند.
به گفته یک دستیار استاد ژورنالیسم در دانشگاه نورت ایسترن، انعطافپذیری جدید گوگل ممکن است از بینش آرمانگرایانه این شرکت برای ایندکس کردن تمامی اطلاعات جهان ناشی باشد زیرا اگر ناگهان آنها بهعنوان مثال صد روزنامه بزرگ جهان را نداشته باشند به تصویر آنچه گفته و انجام میدهند لطمه وارد میشود.
وال استریت ژورنال در حال حاضر تنها روزنامه شرکت نیوزکورپ است که هزینه اشتراک دریافت میکند اما مرداک اعلام کرده که قصد دارد این شیوه را برای تمامی روزنامههایش در اینترنت در پیش بگیرد.
بسیاری از روزنامهها نیز در حال بررسی برای برپا کردن سیستمهای اشتراک در وبسایتهایشان هستند، در حالی که وب سایتهایی مانند گوگل نیز راه گریزی برای برخی از خوانندگان بهمنظور دسترسی رایگان به محتوای اشتراکی هستند.
گوگل میگوید ناشران بهمنظور دوام آوردن در اینترنت و حفظ علاقهمندی خوانندگان، باید فنآوریهای جدید ساخته و نحوه کار پلتفرمها را فراگیرند که این شرکت در این زمینه حاضر به کمک است.