تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: نمایشگاه

تاریخ ارسال: جمعه، 1 آبانماه 1388  

 

نگاهی به نشریات استانی حاضر در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

 
 

امسال در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برروی ستون راهنمای بخش مطبوعات استان‌ها، نام تمامی استان‌های کشور درج شده که نمایانگر حضور تمام استان‌ها در نمایشگاه شانزدهم است اما تعداد غرفه‌ها کمتر از این تعداد به نظر می‌رسد و نکته قابل توجه این است که مسوولان این غرفه‌ها فعالیت و تلاش بیش‌تری برای جذب هرچه بیش‌تر بازدید‌کننده‌ها انجام داده‌اند. 

 
 

خبرگزاری ایسنا - امسال در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برروی ستون راهنمای بخش مطبوعات استان‌ها، نام تمامی استان‌های کشور درج شده که نمایانگر حضور تمام استان‌ها در نمایشگاه شانزدهم است اما تعداد غرفه‌ها کمتر از این تعداد به نظر می‌رسد و نکته قابل توجه این است که مسوولان این غرفه‌ها فعالیت و تلاش بیش‌تری برای جذب هرچه بیش‌تر بازدید‌کننده‌ها انجام داده‌اند.

در شانزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برروی یکی از ستون‌های قرمز که در انتهای شبستان مصلی قرار دارد نوشته شده است: مطبوعات استان‌ها که بازدیدکنندگان را به غرفه‌های روزنامه و مجلات محلی و شهرستانی هدایت می‌کند.

غرفه‌های مربوط به استان‌های مختلف با نمادی که نشانگر آن استان است، آرایش و تزیین شده‌اند که شاید حاضران نمایشگاه به‌ویژه نمایندگان دیگر کشورها را با گوشه‌ای از جاذبه‌های ایران آشنا کنند.

در غرفه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران شهر فرهنگی نصب شده که بر خلاف روز اول و افتتاحیه که با صدای بلند مردم را به دیدار شهری که از همه رنگ است، دعوت می‌کرد امروز آرام و بدون هیاهو پاسخگوی حاضران در غرفه است.

نمای کل اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی قزوین هم با کتابی باز که دو صفحه آن منقش به تیترهای خبری مطبوعات آن است است زیر پای مهمانان غرفه باز شده است؛ برای حضور در استان فارس باید از زیر دروازه قرآن عبور کرد، استان گلستان نیز تور ماهیگری را به امید شکار مخاطب بر فراز غرفه خود پهن کرده است.

غرفه استان بوشهر نیز پنجره‌ای به سوی دریای جنوب و نخل و لنجی باز کرده تا گرمای آن سرزمین در ملسی هوای پاییز تهران برای بازدیدکنندگان جاذبه داشته باشد.

اما در غرفه استان قم می‌توان رو به ضریح حضرت معصومه (س) ایستاد و از دور به این بانو عرض ارادت کرد؛ اما غرفه استان کرمان با دکوری از ارگ بم برای لحظاتی بازدیدکنندگان را به یاد فاجعه زلزله چند سال پیش می‌اندازد.

غرفه اداره کل استان لرستان با تجهیز غرفه خود به یک واژه فروش روزنامه در کنار آن نوشته است: "انواع تنقلات، آجیل، پفک، شکلات، کارت شارژ سیگار و... موجود نیست" در این راستا تنها روزنامه و مجلات محلی این استان روی گیشه فروش دیده می‌شود.

در این غرفه با قرار دادن دو قلک سفالی که برروی یکی از آن‌ها نوشته شده نیاز امروز و برروی دیگری نوشته شده است نیاز فردا؛ در دهانه ورودی اولین قلک، اسکناس و دومی صفحه‌ای از روزنامه قرار داده شده و سعی کرده به این ترتیب نیاز واقعی امروز را کسب اطلاعات عنوان کند.

دکور مطبوعات استان خراسان رضوی هم بیننده را به سمت گنبد حرم مطهر امام ‌رضا (ع) می‌برد. غرفه‌های دیگر نیز با نصب نمادهایی چون گلیم، گبه و دیگر المان‌های سنتی و محلی استانی همه و همه سعی در ایجاد تامل و تحمل از سوی بازدید‌کنندگان در این غرفه‌ها و آشنایی حاضران در نمایشگاه با مطبوعات محلی استان‌ها دارند.

همچنین در بخش مطبوعات استانی یک کافه مطبوعاتی قرار دارد که علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در آن روزنامه‌ها و مجلات موجود در آن را مطالعه کنند.

اما درددل و گلایه غرفه‌داران

سیروس محمودیان - معاون فرهنگی ارشاد استان خوزستان و مسوول غرفه این استان در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها - درگفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این که بعد از جدایی جشنواره مطبوعات از نمایشگاه کتاب، عده‌ای فکر می‌کردند چندان مورد استقبال قرار نگیرد، این تفکیک را خدمت بزرگی به حوزه مطبوعات عنوان کرد.

او درباره نحوه چیدمان غرفه‌ها به محجور بودن غرفه‌های استانی در نمایشگاه امسال اشاره و اظهار کرد: اگر دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه قصد معرفی نشریات استان به علاقه‌مندان و مخاطبان پایتخت‌نشین را دارند، باید با لطف بیش‌تری به غرفه‌های استانی نگاه کنند.

وی افزود: جشنواره مطبوعات می‌توانند به تغییر نگاه‌های مردم به کار خبر و اطلاع‌رسانی کمک کرده و سمت و سوی فکر آن‌ها را به قرار دادن نشریات در سبد اقتصادی خانوارها هدایت کند، اگر بتوانیم از پتانسیل این جشنواره استفاده کنیم می‌توان به تلفیق رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب در اعتلای فرهنگ ایرانی امیدوار باشیم.

محمودیان همچنین اظهار کرد: این جشنواره می‌تواند به حرفه‌یی شدن مطبوعات از طریق ارائه راهکارهای مناسب برای قطع وابستگی نشریات به آگهی‌های دولتی کمک کند؛ اگر این وابستگی قطع شود، می‌توان امیدوار بود که چشم‌انداز روشنی را در رسیدن به رسالت‌های مطبوعاتی پیش رو خواهیم داشت و بیان شفاف کاستی‌ها را ایجاد کنیم زیرا رسانه‌ها زبان گویای مردم هستند ولی نباید به دلایل مالی و اقتصادی برخی نشریات دچار بیماری مزمن خودسانسوری شوند.

او خاطرنشان کرد: در جشنواره مطبوعات باید برروی موضوع مالکیت معنوی کار کرد به طور مثال خبرگزاری‌ها در تولید اخبار تلاش بسیار می‌کنند و نشریات بدون ذکر منابع از دسترنج تولیدی آن‌ها بهره می‌گیرند که این در حوزه اخلاق حرفه‌یی نیست و باید اصلاح شود.

عقب‌گرد مسوولان نسبت به غرفه‌های استانی

اما آرین رزم‌جویی - کارشناس مطبوعات استان فارس که در غرفه این استان حضور دارد - معتقد است: با توجه به اینکه استان فارس 13 سال است در جشنواره مطبوعات شرکت می‌کند، امسال نه تنها شاهد پیشرفت در این نمایشگاه حداقل در بخش استان‌ها نبوده است بلکه آنچه که مشهود است عقب‌گرد در عملکرد مسوولان نسبت به غرفه‌های استانی در نمایشگاه امسال است.

وی از دلایل نارضایتی خود از نحوه برگزاری نمایشگاه امسال به ورودی نمایشگاه اشاره و اظهار کرد: ورودی نمایشگاه طوری برنامه‌ریزی شده که انگار بیش‌ترین ارزش به مطبوعات خارجی حاضر در نمایشگاه داده شده است، در شرایطی که مسوولان نمایشگاه می‌توانستند با باز کردن ورودی نزدیک به غرفه استان‌ها بازدیدکنندگان را به سمت این غرفه‌ها هدایت کنند.

ضعف در اطلاع‌رسانی داخل سالن

او همچنین از حذف کلمه فرهنگ در تابلوی سر در غرفه‌های استانی که توسط مسوولان نمایشگاه صورت گرفته است نیز ابراز گلایه کرد و گفت: اطلاع‌رسانی داخل سالن در نمایشگاه امسال بسیار ضعیف است، به نحوی که تنها محل غرفه‌های بخش‌های مختلف به طور کلی مشخص شده و بازدیدکننده برای یافتن غرفه مورد نظر سردرگم می‌شوند.

او از اعتراض مسوولان غرفه‌های استانی به مسوول سالن خبر داد و گفت: از این مقام مسوول خواستیم ورودی سمت غرفه‌های استانی را باز کند که بنا بر دلایلی این کار غیرممکن عنوان شد، در شرایطی که غرفه‌های استانی نمایندگانی از کل نشریات 29 استان کشور به جز استان تهران هستند.

سرپرست اداره مطبوعات استان یزد نیز با بیان اینکه غرفه‌های استانی امسال متفاوت‌تر از سال گذشته و با تلاش بیش‌تر برای حضور در نمایشگاه به تهران آمده‌اند گفت: جای غرفه‌هایی که به استان‌ها اختصاص داده شده بسیار بد است، در شرایطی که ما برای حضور در تهران هزینه کرده اما بعد از حضور در نمایشگاه امسال متوجه شدیم خارج از مسیر بازدیدکنندگان هستیم.

توجه مسوولان باعث دلگرمی

به گفته وی اگر بازدیدکنندگان هم به سمت غرفه‌های ما نمی‌آیند اما توجه از سوی مسوولان نمایشگاه به غرفه‌های ما می‌تواند برای سال‌های آینده به ما دلگرمی بدهد.

فردین یزدانی - مسوول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد - به خبرنگار رسانه‌ ایسنا گفت: نمایشگاه از نظر نوع برگزاری رو به پیشرفت است اما اگر غرفه‌های استانی را بین غرفه‌های خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های مطرح تقسیم می‌کردند مورد بازدید قرار گرفته و دیده می‌شدند.

گلایه برخی غرفه‌داران از محل نامناسب اختصاص داده شده به نشریات استانی در حالی است که دست‌اندرکاران نمایشگاه در ویژ‌ه‌نامه نمایشگاه شانزدهم اعلام کرده‌اند که تغییر در محل قرارگیری غرفه‌های نشریات استانی با خبرگزاری‌ها از جمله تغییرات اساسی نمایشگاه است؛ به این معنی که امسال غرفه‌های استانی در محل مناسبی قرار گرفته و خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها هم با چیدمان مناسب و به صورت متمرکز استقرار یافته‌اند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed