مطالعه صورت گرفته توسط دو دانشگاه نشان داد، بیشتر آمریکاییها بر خلاف ادعای افرادی که در حوزه بازاریابی اینترنتی فعالیت میکنند، تمایلی به مشاهده آگهیهای آنلاین حین مشاهده مطالب مورد نظر خود ندارند.
این مطالعه در "مرکز قانون و فناوری برکلی" وابسته به موسسه حقوق دانشگاه کالیفرنیا و "موسسه ارتباطات آننبرگ" وابسته به دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد و کارشناسان بر پایه آن دریافتند، 66 درصد کاربران تمایل ندارند که حین مشاهده صفحات اینترنتی مورد علاقه خود هدف آگهیهای تبلیغاتی قرار گیرند.
در پاسخ به این سوال که اگر شرکتها آگهیهای تبلیغاتی را متناسب با رفتارهای آنلاین هر کاربر در سایتهای اینترنتی مربوطه منتشر کنند، از بین 1000 شرکتکننده در این تحقیق 86 درصد اعلام کردند که تمایلی به مشاهده این آگهیها هم ندارند.
در گزارش مربوط به این مطالعه اعلام شد: «طرفداران حقوق کاربر با انتشار آگهیها بر مبنای رفتارهای آنلاین مخالفند. زیرا بررسی رفتارهای آنلاین کاربران و تحلیل علایق آنها در دنیای اینترنت در حالی اتفاق میافتد که آنها هیچ اطلاعی از این جریان ندارند یا متوجه این اتفاق نمیشوند. در مقابل، شرکتهای تبلیغاتی به این صورت از این جریان دفاع میکنند که با این کار، ابزارها و کالاهای مورد نیاز کاربر را به صورت مستقیم در اختیار وی میگذارند. به هر حال، نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که بخش عمده آمریکاییها با نظر مدافعان حقوق اینترنتی کاربران موافق هستند و تمایلی به مشاهده این قبیل آگهیها ندارند».
"جان لیبویتز"(Jon Leibowitz) مدیر کمیسیون فدرال بازرگانی آمریکا نتایج حاصل از این تحقیق را بسیار "پرمعنی" خواند و اعلام کرد که این جریان میتواند قانونگذاران آمریکا را به تمرکز بیشتر بر تصویب قوانین جدید در این زمینه وادار کند. به عقیده او، این نتایج میتواند شرکتهای تحقیقاتی را نیز مجبور کند تا بر سیاستهای خود بازنگری داشته باشند.