تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دنیای مطبوعات

تاریخ ارسال: پنجشنبه، 9 مهرماه 1388  

 

برپایی کافه مطبوعات در نمایشگاه مطبوعات

 
 

معاون وزیر ارشاد با اشاره به شعار امسال نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های که ارتقاء جایگاه رسانه و تعمیق اخلاق حرفه‌یی روزنامه‌نگاری است گفت: امسال نیازمند همکاری دست‌اندرکاران رسانه و فرهنگ‌سازی در جامعه و مسوولان هستیم تا رسانه جایگاه خود را پیدا کند و اخلاق حرفه‌یی روزنامه‌نگاری تعمیق یابد. در این راستا باید به آزادی بیان در چارچوب‌های قانون احترام گذاشت و در آن مسیر حرکت کرد. 

 
 

معاون وزیر ارشاد با اشاره به شعار امسال نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های که ارتقاء جایگاه رسانه و تعمیق اخلاق حرفه‌یی روزنامه‌نگاری است گفت: امسال نیازمند همکاری دست‌اندرکاران رسانه و فرهنگ‌سازی در جامعه و مسوولان هستیم تا رسانه جایگاه خود را پیدا کند و اخلاق حرفه‌یی روزنامه‌نگاری تعمیق یابد. در این راستا باید به آزادی بیان در چارچوب‌های قانون احترام گذاشت و در آن مسیر حرکت کرد.

به گزارش ایسنا، علیرضا ملکیان ـ معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در نشست خبری به مناسبت برگزاری شانزدهمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات که از تاریخ 28 مهرماه در محل مصلای امام خمینی (ره) به مدت یک هفته برگزار می‌شود گفت: اختتامیه جشنواره و نمایشگاه پنجم آبانماه در تالار وحدت خاتمه خواهد یافت.

برپایی کافه مطبوعات در نمایشگاه

او از برپایی محل‌هایی با عنوان کافه‌ مطبوعات در سالن‌های اصلی نمایشگاه امسال خبرداد و گفت: بین 5 تا 8 کافه مطبوعات که در نمایشگاه امسال فعالیت می‌کنند ضمن عرضه‌ی نشریات روز به مردم برای مطالعه از حاضران پذیرایی به عمل می‌آورند. در محوطه باز مصلا نیز دکه‌های مطبوعاتی مانند آنچه در سطح شهر وجود دارد به عرضه‌ی نشریات می‌پردازند.

پیش‌بینی امنیت فضای نمایشگاه

وی در بیان امنیت فضای نمایشگاه در شرایط کنونی گفت: محل مصلا از شش ماه پیش برای برگزاری نمایشگاه امسال آماده شده است به نحوی که هماهنگی با نیروی انتظامی، آتش‌نشانی، اورژانس و دیگر سازمان‌های مرتبط در بخش ارائه‌ی امکانات رفاهی و امنیتی در این باره همکاری لازم را خواهند داشت و با توجه به اینکه ساخت و سازهای حال حاضر مصلا در فضای باز آن صورت می‌گیرد و نمایشگاه در شبستان مصلا برگزار خواهد شد، از این منظر نیز هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

پاسخ به گلایه غرفه‌داران

معاون وزیر ارشاد در پاسخ به گلایه‌های برخی از غرفه‌داران در نمایشگاه سال گذشته مبنی بر اینکه به نشریات بخش دولتی فضا و مکان بهتری اختصاص یافته بود گفت: نحوه‌ی آرایش غرفه‌ها در کنار هم براساس موسسات خبری، روزنامه‌ها، نشریات تخصصی، نشریات اختصاصی، نشریات دینی، نشریات فرهنگی هنری، نشریات ورزشی است و متراژی به آن‌ها اختصاص می‌یابد که خود در خواست کردند. اما امسال به خاطر نوع نگاهی که قبلا بوده است ورودی نمایشگاه را طبقه بالا قرار و خروجی آن را ضلع جنوبی شبستان اصلی قرار دادیم تا شاید ناراحتی و برداشت‌های گذشته صورت نگیرد.

جایگاه اخبار حوادث پس از انتخابات در نمایشگاه

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا انعکاس حوادث بعد از انتخابات در مطبوعات و خبرگزاری‌ها در نمایشگاه امسال دیده خواهد شد یا خیر؟ گفت: جشنواره و نمایشگاه هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد اما در نمایشگاه امسال علاوه بر کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی که سال‌های گذشته داشتیم امسال نیز نشست‌های سیاسی داریم که در آن می‌توان به موضوعات مختلف پرداخت.

به گفته او این نشست‌ها با موضوعات متنوع در حوزه‌ی رسانه، رسالت رسانه و عملکرد رسانه‌ها در انتخابات و هر آنچه که با سیاست و رسانه ارتباط پیدا می‌کند می‌توانند با حضور افراد و گروه‌های مختلف به منظور تنوع آراء برای بهره‌برداری حاضران برگزار شود.

وی با بیان این که 124 دفتر و نمایندگی مطبوعات و رسانه‌های خارجی در ایران حضور دارند اظهار کرد: اینکه برخی از رسانه‌ها و خبرنگاران آنان نخواهند در جشنواره امسال حضور داشته باشند به موضوعی که با عنوان اخراج خبرنگاران از کشور مطرح می‌شود، ربطی ندارد؛ من این موضوع را رد می‌کنم و می‌گویم درهای کشور به روی خبرنگاران خارجی باز است.

او از 12 متر به عنوان متراژ پایه‌ی غرفه‌ها برای هر نشریه‌ نام برد و افزود: اگر کسی تقاضای متراژ بیش‌تری داشته باشد با توافق مسوولان و در صورت امکان دریافت خواهد کرد.

آثار جشنواره امسال افت نداشت

ملکیان همچنین تاکید کرد: آثار جشنواره امسال نه تنها افت نداشته که با استقبال خوبی نیز مواجه بوده است همچنین اسامی هیات داوران هفته آینده اعلام خواهد شد.

او گفت: نشست‌های سیاسی که در روزهای نمایشگاه برگزار می‌شود چند گونه است؛ یکی اینکه با هماهنگی از سوی مدیران مسوول، مسوولان نمایشگاه با موضوع مشخص برگزار می‌شوند و دیگر نشست‌های سیاسی با دعوت از طیف‌های گوناگون فکری به صورت نوعی مناظره با موضوعات خاص از سلایق مختلف که البته موضوع‌ها مشخص شده است برگزار می‌شود.

از آمریکا دعوت نکردیم

وی با بیان اینکه آمریکا و نمایندگان رسانه‌یی آن برای نمایشگاه امسال دعوت نشده‌اند در بیان دلیل آن گفت: قرار نیست هر سال همه‌ی کشورها دعوت شوند قصد ما دعوت از 30 کشور بود که صورت گرفت.

ملکیان خاطرنشان کرد: متاسفانه بعضی از دوستان می‌خواهند به همه چیز از زاویه سیاست نگاه کنند اما کار ما در نمایشگاه مطبوعات به جناح‌بندی‌های سیاسی مربوط نمی‌شود؛ از قبل شنیده بودیم که شاید نمایشگاه امسال با استقبال خوبی مواجه نشود اما واقعیت چیز دیگری بود.

فقدان دید بدبینانه‌ای برخی احزاب سیاسی

به گفته او نمایشگاه مطبوعات نمایشگاه آزادی است و هیچ محدودیتی برای هیچ نشریه و خبرگزاری برای حضور قائل نیست، همه از نظر ما یک تن هستند، هر کس علاقه ندارد، می‌تواند نیاید. دید بدبینانه‌ای که از سوی بعضی احزاب سیاسی بر جامعه رسانه‌یی القاء می‌شد در نمایشگاه وجود ندارد.

وی با اشاره به نوع آزادی بیان موجود در بین خبرگزاری‌های داخلی و خارجی گفت: بارها شاهد بوده‌ام خبرنگارانی از خبرگزاری‌های مختلف داخلی درخواست مصاحبه با مسوولان دولت‌های خارجی را داشته‌اند که با مخالفت آن‌ها مواجه شده و هیچ جوابی نگرفتند. این تنها ادعای آزادی بیان از سوی آنان است.

وی به بیان تفاوت‌های جشنواره امسال با دوره‌های گذشته پرداخت و گفت: در بخش ویژه جشنواره امسال شش موضوع اصلاح الگوی مصرف، دهه‌ی چهارم انقلاب، دهه عدالت و پیشرفت، پایداری مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین اخلاق انتخاباتی، اهداء عضو، پلیس، رسانه و امنیت، در تمام بخش‌ها آثار ارسالی را پذیرفته است.

او با بیان این که بخش اصلی جشنواره نیز با سال گذشته تفاوت‌هایی دارد اظهار کرد: سرمقاله، مقاله‌ی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی فرهنگی هنری عکس خبری و غیر خبری، مصاحبه، خبر، تیتر، طنز مکتوب و تصویری و فرهنگ دینی بخش‌هایی بودند که مطبوعات سراسری در آن شرکت کردند.

به گفته او مطبوعات محلی نیز در موضوعات محدودتری چون سرمقاله، مقاله، مصاحبه، گزارش، خبر، عکس، طراحی و صفحه‌آرایی و نیز خبرگزاری‌ها در بخش‌های مصاحبه، گزارش، خبر و عکس در جشنواره امسال حضور دارند.

او بخش کودک و نوجوان، زن و خانواده، ورزش همگانی و قهرمانی را موضوعات خاصی دانست که در تمام رشته‌ها آثار ارسالی را پذیرفته است و خاطرنشان کرد: در بخش نمایندگی‌های رسانه‌های خارجی مقیم کشور همچون سال گذشته نمایندگان رسانه‌ها آثاری را ارسال کردند که از میان آن‌ها برندگان انتخاب خواهند شد.

ملکیان با بیان این که در بخش جشنواره سه موضوع جنبی پلیس، رسانه و امنیت نشریات دانشجویی و بخش مطبوعاتی جشنواره فرهنیگ هنری امام رضا (ع) نیز برگزار شده که نفرات اول آن در محل نمایشگاه با حضور مسوولان ذی‌ربط تجلیل خواهند شد، به تعداد آثار رسیده به دبیرخانه‌ جشنواره اشاره و یادآوری کرد: در مجموع هزار و 354 اثر از مطبوعات مختلف، 266 اثر از خبرگزاری‌ها، 643 اثر از مطبوعات استانی، محلی و منطقه‌ای، 433 اثر در موضوعات ویژه، 58 اثر از پایگاه‌های اطلاع رسانی اینترنتی، هزار و 50 اثر از نشریات دانشجویی، و 10 اثر از رسانه‌های خارجی مقیم ایران به دبیرخانه‌ شانزدهمین جشنواره‌ مطبوعات و خبرگزاری‌ها رسیده‌ است.

۷۳ داور آثار را بررسی می‌کنند

به گفته ملکیان این آثار توسط 25 کمیته‌ی داوری با 73 داور بررسی شده و در هر بخش سه اثر تجلیل خواهند شد؛ روان‌ بودن نگارش اثر کوتاه و موثر بودن آن، بهره‌گیری از پیام غیرمستقیم، استفاده از واژه‌ها با بیش از یک هدف، عنصر زبان، تحلیل درست مسائل، آینده‌نگری در تحلیل‌ها، زاویه‌ی دید بدیع و جالب، جذابیت در متن و نقد منصفانه و سازنده شاخص‌های داوری در این دوره از جشنواره است.

دعوت از ۳۰ کشور در بخش بین‌الملل

وی همچنین درباره بخش نمایشگاه مطبوعات امسال گفت: امسال 30 کشور برای بخش بین‌الملل نمایشگاه دعوت شده‌اند که کشورهای اندونزی، انگلیس، ایتالیا، برزیل، بحرین، بوسنی، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، چین، ژاپن، سوریه، عراق، فلسطین، قطر، کویت، گرجستان، لبنان، نیجریه، ونزوئلا، هندوستان،‌ یونان، جمهوری آذربایجان، آلمان، ارمنستان، اسپانیا، افغانستان، امارات متحده‌ی عربی، اکراین و مالزی تاکنون برای حضور در نمایشگاه امسال اعلام آمادگی کردند که از این کشورها دو یا بیشتر از آن نماینده‌ی رسانه‌یی در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

ملکیان با اشاره به اینکه نمایشگاه سال گذشته از نظر میزان بازدیدکننده و نیز حضور نشریات، مطبوعات و خبرگزاری‌ها نمایشگاه موفقی نسبت به سال‌های گذشته بود، پیش‌بینی کرد امسال این نمایشگاه مورد اقبال بیش‌تری قرار بگیرد و افزود: تاکنون برای حضور در 600 غرفه، بیش از هزار و 500 نشریه ثبت نام و حضور آن‌ها قطعی شده است.

ملکیان در بیان زمان تحویل غرفه به غرفه‌داران با بیان اینکه از 20 مهرماه غرفه‌ها تحویل غرفه‌داران خواهد شد به نحوه‌ی حضور نمایندگان رسانه‌های خارجی در غرفه‌ها اشاره و گفت: برای جشنواره امسال طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که برنامه‌های جنبی نمایندگان رسانه‌های خارجی باعث نشود آن‌ها در غرفه حضور نداشته باشند و باید حداقل یک نماینده در غرفه داشته باشند.

به گفته او ضمن اینکه امسال تاکید کردیم کسانی از رسانه‌های خارجی برای حضور در غرفه‌ها معرفی شوند که خبرنگار نبوده و مدیر اجرایی نشریه باشند تا وقت بیش‌تری برای برقراری تعامل با نشریات داخلی صرف کنند و صرفا به کار خبری نپردازند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed