تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: شرکت‌های آی‌تی

تاریخ ارسال: پنجشنبه، 9 مهرماه 1388  

 

آینده شرکت‌های اینترنتی کوچک در ایران با نابودی رقم می‌خورد؟

 
 

برخی فعالان حوزه اینترنت ریشه گرفتاری و ورشکستگی امروز شرکت‌های اینتنرتی - ISPها - که از ماه‌های گذشته آغاز شده را مدیریت غلط و حرکت‌های غیرعلمی گذشته مخابرات دانسته معتقدند مساله باید از ریشه حل شود و هر کسی که مجوز فعالیت در این حوزه را دارد باید بتواند در همه عرصه‌ها فعالیت داشته باشد. 

 
 

خبرگزاری ایسنا - شرکت‌های ISP (رسا) در گذشته به‌عنوان نخستین شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت مجوز فعالیت گرفته و اینترنت را به صورت دایل‌آپ به کاربران ارائه کردند اما اکنون با توجه به رشد و گسترش شاهراه‌های ارتباطی و دسترسی پرسرعت، ارزان و با کیفیت هستی و آینده این شرکت‌های کوچک به دلایل مختلف زیر سوال رفته است و این موضوع مطرح شده که آیا این شرکت‌ها با حفظ ساختار فعلی‌شان می‌توانند به حیات خویش ادامه دهند و یا باید وظیف خود را به سمت ارائه خدمات ارزش افزوده و سایر خدمات موردنیاز مردم تغییر دهند و یا راهکار برون رفت از مشکل بوجود آمده و ورشکستگی ISPها چیست؟ و آیا حرکت‌های غیرعلمی گذشته مخابرات به ورشکستگی امروز شرکت‌های اینترنتی منجر شد؟

برخی فعالان حوزه اینترنت ریشه گرفتاری و ورشکستگی امروز شرکت‌های اینتنرتی - ISPها - که از ماه‌های گذشته آغاز شده را مدیریت غلط و حرکت‌های غیرعلمی گذشته مخابرات دانسته معتقدند مساله باید از ریشه حل شود و هر کسی که مجوز فعالیت در این حوزه را دارد باید بتواند در همه عرصه‌ها فعالیت داشته باشد.

رئیس انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران می‌گوید ما در ایران از ابتدا راه کج رفتیم؛ در اوایل که مجوز ISPها ارائه شد تعاریف متضادی را برای ISPها، ISDPها(شرکت‌هایی که می‌توانند علاوه بر وظیفه اصلی خود و توزیع اینترنت به ISPها به کاربران نهایی نیز خدمات ارایه دهند) و Voip عنوان کردند که فکر می‌کنم این موضوع به شکست بخش خصوصی در این زمینه منجر شد در حالی که بخش خصوصی جلوتر از دولت‌ها با گذاشتن دیش‌های ماهواره اینترنت را در کشور باب کرد.

مسعود ریاضیات ریشه مشکل را در حرکت‌های غلط مدیران آن روز مخابرات دانست که این گونه طبقه‌بندی‌ها را بوجود آوردند و باعث شد این مشکلات بوجود آید.

به گفته او ابتدا باید شرکتی که مجوزی دریافت می‌کند بتواند همه سرویس‌های مخابرات را ارائه دهد و طبیعی بود شرکت‌های ISP خدمات وسیع‌تر و مناسب‌تری در اختیار مشتریان قرار داده و می‌توانستند با آوردهای نقدینگی خود را توسعه داده، بزرگ کنند و به اعتقاد من این حرکت اولیه باعث شد آن‌ها به صورت کوچک نگه داشته شوند و هر بخش در این حوزه و ارائه سرویس در اختیار یک شرکت با یک مجوز خاص قرار گرفت.

این فعال حوزه اینترنت درباره راهکار برون رفت از مشکل بوجود آمده و ورشکستگی ISPها میگوید بارها بر متحد شدن این شرکت‌ها تاکید کردیم که با ایجاد یک شرکت تعاونی که مقدمات آن نیز انجام شده از این مشکل رهایی یابند و اگر مقامات مسوول نیز در این زمینه با ما همکاری کنند این مشکل حل شده و این شرکت تعاونی می‌تواند یکی از بازیگران اصلی در حوزه اینترنت باشد.

شرکت‌های ISP نیازمند حمایت

یک مدیر یک شرکت ISP (رسا) معتقد است: ظاهرا روال به این صورت است که شرکت‌های رسا کم‌کم از میدان فعالیت خارج شده و کار به دست سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ‌تر این حوزه واگذار شود.

محمودرضا جولایی با تاکید بر این که متاسفانه هیچ حمایتی از شرکت‌های ISP صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: حدود هشت سال گذشته که شرکت‌های ISP وارد این حوزه شده و به ارائه سرویس اینترنت به صورت دایل‌آپ پرداختند هنوز هیچ شرکتی وارد این حوزه نشده بود و ما با سرمایه کم و فعالیت شبانه‌روزی در این حوزه فعالیت کردیم، اما با گذشت زمان شرکت‌های قدرتمند با سرمایه بیش‌تر وارد این عرصه شدند و به ارائه سرویس‌ ADSL -اینترنت پرسرعت - پرداخته و کم کم شرکت‌های ICP وPAPها وارد عرصه شدند.

دولت به شرکت‌های کوچک اینترنتی وام دهد

از شواهد چنین برمی‌آید شرکت‌های ISP (رسا)به‌زودی از میدان فعالیت در حوزه اینترنت خارج می‌شوند، هادی مهمانی دراین باره تاکید کرد که در همه جای جهان این گونه است که دولت به شرکت‌های کوچک اینترنتی وام می‌دهد ولی متاسفانه در کشور ما عکس این موضوع صادق است. شرکت‌های کوچک اینترنتی در ابتدای فعالیت وام دریافت می‌کنند اما در ایران این کار اتفاق نیافتاده و به عنوان نمونه ما در ابتدای کارمان با سرمایه خود وارد فعالیت شدیم.

این فعال حوزه اینترنت تصریح کرد: در زمانی که حتی مخابرات بستر لازم و متخصص‌های مورد نیاز را در این زمینه و برای ارائه اینترنت نداشت کار را آغاز کرده و توانستیم سرویس اینترنت را به صورت دایل‌آپ به مردم ارائه دهیم تا اینکه این سرویس با تلاش فراوان و کار کارشناسی و فعالیت شبانه‌روزی جاافتاده و به مشتریان ارائه شد.

کاهش قیمت برای شرکت‌های کوچک

اما به راستی راهحل این مشکل چیست؟ طالب شرفی - دبیر انجمن شرکت‌های اینترنتی فارس - بر کاهش قیمت تمام شده اینترنت برای شرکت‌های کوچک ISP به عنوان یک راهکار تاکید کرده و می‌گوید: فاصله بسیاری بین خرید پهنای باند و عرضه آن به ISPها وجود دارد.

شرفی با بیان این که دادن وام به شرکت‌های کوچک اینترنتی یکی از راه‌های مهم و تاثیرگذار در این زمینه و جلوگیری از ورشکستگی شرکت‌های کوچک ISP خواهد بود گفت: کسانی که سرمایه‌گذاری بیش‌تری برروی وایمکس یا ADSL انجام می‌دهند و خرید بیش‌تری از پهنای باند دارند، هزینه کمتری برای پهنای باند می‌پردازند.

ورشکستگی ISPها کاملا قابل پیش‌بینی بود

به اعتقاد یک مدیر شرکت اینترنتی ورشکستگی و از دور خارج شدن شرکت‌های ISP(رسا) کاملا قابل پیش‌بینی بوده و دور از انتظار نیست.

امید مزارعی با بیان این که ISPها و درواقع شرکت‌های اینترنتی چاره‌ای جز خروج از میدان فعالیت در این حوزه ندارند گفت: تکنولوژی در حال پیشرفت است و طبیعتا سرمایه‌گذاران با سرمایه و تکنولوژی بالاتر و بهتری وارد حوزه ICT می‌شوند و این موضوع روال طبیعی است که در هر حوزه و عرصه‌ای اتفاق می‌افتد.

به عقیده او زمانی که شرکت‌های ISP با سرمایه کم وارد این حوزه شدند فعالیتشان را با کارشناسان و فعالیت شبانه‌روزی آغاز کرده و برای اولین بار به ارائه اینترنت به مردم پرداختند اما بعد از مدتی شرکت‌های ISDP (شرکت‌هایی که می‌توانند علاوه بر وظیفه اصلی خود و توزیع اینترنت به ISPها به کاربران نهایی نیز خدمات ارایه دهند) وارد کار شدند و پس از آن شرکتهای ندا و اکنون نیز اپراتورهای وایمکس فعالیت می‌کنند.

با تمام این اوصاف بعد از ورود شرکت‌های بزرگ با تکنولوژی و سرمایه بالاتر بسیاری از شرکت‌های ISP با ورشکستگی مواجه شده‌اند و بسیاری نیز در حال ورشکستگی هستند اما چطور می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد؟ این سوالی است که مسوولان امر باید به آن پاسخگو باشند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed