تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دنیای مطبوعات

تاریخ ارسال: پنجشنبه، 19 شهریورماه 1388  

 

فرقانی: فقدان خواننده دائمی علت ویترینی بودن صفحات اول روزنامه در ایران است

 
 

یک استاد ارتباطات معتقد است: در ایران به دلیل نداشتن خوانندگان دائمی برای روزنامه‌ها، صفحه اول روزنامه مجموعه‌ای از تیترها برای جذب مردم در حال عبور از جلوی پیشخوان روزنامه‌فروشی است زیرا در این شرایط مهم است که برای بالا بردن فروش، مخاطب با یک نگاه همه چیز را ببیند.  

 
 

یک استاد ارتباطات معتقد است: در ایران به دلیل نداشتن خوانندگان دائمی برای روزنامه‌ها، صفحه اول روزنامه مجموعه‌ای از تیترها برای جذب مردم در حال عبور از جلوی پیشخوان روزنامه‌فروشی است زیرا در این شرایط مهم است که برای بالا بردن فروش، مخاطب با یک نگاه همه چیز را ببیند.

محمدمهدی فرقانی ‌در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در کشورهایی که روزنامه خوانی به صورت یک فرهنگ و عادت جا افتاده و مردم برروی دکه برای خرید روزنامه تصمیم‌گیری نمی‌کنند، معمولا تای اول روزنامه خیلی ویترینی چیده نمی‌شود و به انتشار دو یا سه تیتر و عنوان کل مطالب مربوطه می‌پردازند.

او با بیان این که در هر نوع روزنامه‌نگاری اعم از مکتوب و الکترونیک فرم و محتوا در خدمت هم هستند، ادامه داد: طراحی و صفحه‌آرایی روزنامه باید زیبا و چشم‌نواز باشد تا مخاطب تشویق شود با علاقه و کنجکاوی‌ مطالب را دنبال کند و حوصله مکث کردن روی مطالب را داشته باشد؛ این اصل در روزنامه‌نگاری مکتوب بیش‌تر اهمیت دارد.

وی افزود: طراحی روزنامه همواره حائز اهمیت بوده به طوری که موسسات مطبوعاتی بزرگ به دلیل اهمیت این موضوع سعی می‌کنند بهترین طراحان صفحه را در اختیار داشته باشند و از آنجاکه صفحه اول درست مثل ویترین مغازه است، بنابراین ساختار و ترکیب‌بندی‌ این صفحه اعم از انتخاب حروف، نوع ستون‌بندی، اندازه قلم، آرم روزنامه‌، رنگ و هم‌نشینی آن‌ها در کنار هم یکی از کلیدهای موفقیت برای هر روزنامه است.

به گفته این استاد ارتباطات در کشور ما روزنامه‌های سراسری و آن‌هایی که وضعیت اقتصادی بهتری دارند کم و بیش در زمینه صفحه‌آرایی روزنامه سرمایه‌گذاری بهتری کرده‌اند، به ویژه بعد از زمانی که روزنامه‌های رنگی متولد شدند، چشم نوازی روزنامه در جذب مخاطب تاثیر گذاشت و امکان مقایسه بین روزنامه‌های رنگی و سیاه و سفید را برای خوانندگان ایجاد کرد.

او ادامه داد: اما نمی‌توان از مشکلاتی که روزنامه‌های کوچک و مطبوعات شهرستانی در زمینه اقتصادی و درنتیجه ناتوانی از ارائه روزنامه‌ای با ویترین زیبا دارند، چشم‌پوشی کرد.

او وجود تبلیغات در نیم‌تای دوم صفحه اول روزنامه‌ها را عادی دانست و گفت: نیم‌تای اول صفحه اول روزنامه‌ها، روی پیشخوان روزنامه‌فروشی و درمعرض دید مردم قرار می‌گیرد. البته برخی از مطبوعات داخلی را داشتیم که برای نیمه اول صفحه اول خود نیز تبلیغات اختصاص می‌دادند که این عدول از قوانین روزنامه‌نگاری است هرچند این امر در مطبوعات معتبر دنیا کمتر معمول است.

فرقانی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه در کشور ما متداول بوده و هنوز مرسوم است این که صفحه اول روزنامه‌ها ویترینی چیده شود و معدود روزنامه‌ای بوده است که سعی کرده با الهام گرفتن از روزنامه‌های معتبر دنیا با تعداد کم تیتر و استفاده از عکس حرفه‌یی به بیان مطالب در این صفحه بپردازد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed