یک استاد ارتباطات معتقد است: در ایران به دلیل نداشتن خوانندگان دائمی برای روزنامهها، صفحه اول روزنامه مجموعهای از تیترها برای جذب مردم در حال عبور از جلوی پیشخوان روزنامهفروشی است زیرا در این شرایط مهم است که برای بالا بردن فروش، مخاطب با یک نگاه همه چیز را ببیند.
محمدمهدی فرقانی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در کشورهایی که روزنامه خوانی به صورت یک فرهنگ و عادت جا افتاده و مردم برروی دکه برای خرید روزنامه تصمیمگیری نمیکنند، معمولا تای اول روزنامه خیلی ویترینی چیده نمیشود و به انتشار دو یا سه تیتر و عنوان کل مطالب مربوطه میپردازند.
او با بیان این که در هر نوع روزنامهنگاری اعم از مکتوب و الکترونیک فرم و محتوا در خدمت هم هستند، ادامه داد: طراحی و صفحهآرایی روزنامه باید زیبا و چشمنواز باشد تا مخاطب تشویق شود با علاقه و کنجکاوی مطالب را دنبال کند و حوصله مکث کردن روی مطالب را داشته باشد؛ این اصل در روزنامهنگاری مکتوب بیشتر اهمیت دارد.
وی افزود: طراحی روزنامه همواره حائز اهمیت بوده به طوری که موسسات مطبوعاتی بزرگ به دلیل اهمیت این موضوع سعی میکنند بهترین طراحان صفحه را در اختیار داشته باشند و از آنجاکه صفحه اول درست مثل ویترین مغازه است، بنابراین ساختار و ترکیببندی این صفحه اعم از انتخاب حروف، نوع ستونبندی، اندازه قلم، آرم روزنامه، رنگ و همنشینی آنها در کنار هم یکی از کلیدهای موفقیت برای هر روزنامه است.
به گفته این استاد ارتباطات در کشور ما روزنامههای سراسری و آنهایی که وضعیت اقتصادی بهتری دارند کم و بیش در زمینه صفحهآرایی روزنامه سرمایهگذاری بهتری کردهاند، به ویژه بعد از زمانی که روزنامههای رنگی متولد شدند، چشم نوازی روزنامه در جذب مخاطب تاثیر گذاشت و امکان مقایسه بین روزنامههای رنگی و سیاه و سفید را برای خوانندگان ایجاد کرد.
او ادامه داد: اما نمیتوان از مشکلاتی که روزنامههای کوچک و مطبوعات شهرستانی در زمینه اقتصادی و درنتیجه ناتوانی از ارائه روزنامهای با ویترین زیبا دارند، چشمپوشی کرد.
او وجود تبلیغات در نیمتای دوم صفحه اول روزنامهها را عادی دانست و گفت: نیمتای اول صفحه اول روزنامهها، روی پیشخوان روزنامهفروشی و درمعرض دید مردم قرار میگیرد. البته برخی از مطبوعات داخلی را داشتیم که برای نیمه اول صفحه اول خود نیز تبلیغات اختصاص میدادند که این عدول از قوانین روزنامهنگاری است هرچند این امر در مطبوعات معتبر دنیا کمتر معمول است.
فرقانی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه در کشور ما متداول بوده و هنوز مرسوم است این که صفحه اول روزنامهها ویترینی چیده شود و معدود روزنامهای بوده است که سعی کرده با الهام گرفتن از روزنامههای معتبر دنیا با تعداد کم تیتر و استفاده از عکس حرفهیی به بیان مطالب در این صفحه بپردازد.