تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

تاریخ ارسال: دوشنبه، 9 شهریورماه 1388  

 

متن کامل برنامه پیشنهادی رضا تقی‌پور برای وزارت ارتباطات

 
 

رضا تقی‌پور وزیر پیشنهادی دولت به مجلس برنامه‌های کاری و اولویت‌های خود را به طور کامل تشریح کرد. 

 
 

ایتنا - رضا تقی‌پور وزیر پیشنهادی دولت به مجلس برنامه‌های کاری و اولویت‌های خود را به طور کامل تشریح کرد. متن کامل برنامه‌‌های وی به این شرح است:

نام و نام خانوادگی: رضا تقی‌پور انوری
تاریخ تولد: 1336 مراغه
تحصیلات: کارشناسی مهندسی کامپیوتر از دانشگاه شهید بهشتی - کارشناسی ارشد مهندسی صنایع- مدیریت سیستم و بهره‌وری از دانشگاه علم و صنعت ایران - کارشناسی ارشد پژوهشی علوم مدیریت از دانشگاه بوردو فرانسه
- دوره دکترای علوم مدیریت- دوره مشترک دانشگاه بوردو فرانسه و سازمان مدیریت صنعتی (در حال دفاع پایان‌نامه)

مسئولیت فعلی: معاون وزیر ارتباطات و فناوری و رئیس سازمان فضایی

سوابق اجرایی: مدیرعامل صنایع الکترونیک شیراز به مدت 5 سال - مدیرعامل صنایع مخابرات ایران - قائم مقام مدیرعامل صنایع الکترونیک ایران به مدت 8 سال (1384-1377) - معاونت تحقیقات صنعتی گروه الکترونیک و مخابرات - مدیر صنایع امنیت مخابرات به مدت 8 سال - مدیر صنعت الکترونیک و کامپیوتر گروه الکترونیک و مخابرات - عضو شورای عالی (هیأت مدیره) شرکت صنایع الکترونیک ایران به مدت 13 سال (1375 تاکنون) - رئیس هیأت مدیره صنایع الکترونیک شیراز به مدت
3 سال- رئیس هیأت مدیره صنایع اپتیک شیراز به مدت 4 سال - رئیس هیأت مدیره ایزایران به مدت 3 سال

با توجه به برنامه‌های توسعه، چشم‌انداز 20 ساله، سیاست‌های کلی نظام و سند ملی توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات، برنامه‌های ذیل به اجرا درمی‌آید:

مدیریت ساختار و نیروی انسانی

علی‌رغم تحولات و اقدامات انجام شده، هنوز مشکلات فراوانی در مدیریت اجرایی کشور مشاهده می‌شود. بوروکراسی کند و لخت، تأخیر در اجرای پروژه‌ها و عدم پاسخگویی به موقع و مناسب به مسئولیت‌ها از مشکلاتی است که باید به آن توجه جدی داشته باشیم. بالا بردن بهره‌وری اجزا و مدیریت‌ها، سهل و ساده و روان کردن سیستم‌ها، توسعه و بهره‌گیری بهینه در سطح مدیریت ICT (ارتباطات و فناوری اطلاعات) راه‌حل اساسی رفع معضلات مذکور است که باید همچنان موردتوجه ویژه قرار گیرد. سازمانها بدون داشتن ساختاری اثربخش که متناسب با مأموریت، اهداف و شرایط محیطی و درونی آنان باشد، نمی‌توانند به اهداف موردنظر خود برسند و یا به عبارتی اثربخش نخواهند بود. ساختار سازمانی از ارکان سازمان است که تمامی تصمیمات مدیریت در چارچوب آن اخذ می‌شود و تعیین کننده مسیر حرکت به سمت اهداف سازمانی است و ضعف ساختار روند حرکت به سمت اهداف سازمانی را کند می‌کند. لزوم توجه به ساختار و تناسب آن در جهت جوابگویی به نیازهای منعطف و درحال تغییر «تجدید ساختار سازمان» را ضروری می‌گرداند.

تنظیم مقررات

اکنون که شبکه‌های مخابراتی غیردولتی مختلف در کشور ایجاد شده و در آینده به سرعت ایجاد و توسعه خواهند یافت و از فناوری‌های جدید هم استفاده خواهند کرد، تهیه و تدوین مقررات و نظام‌های کنترلی در شبکه های پستی و مخابراتی یک امر حیاتی برای شبکه‌ها و تضمین تداوم ارائه خدمات آنهاست.
* تدوین مقررات زیرساخت‌های ارتباطات مخابراتی و پستی.
* تدوین نظامات و مقررات لازم برای توسعه شبکه‌های اطلاع رسانی.
* تداوم اصلاح نظام قیمت‌گذاری خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات.
* تحقق فضای رقابتی با ابلاغ مقررات و آیین‌نامه‌های لازم آزادسازی و خصوصی‌سازی و رفع انحصار.
* تهیه، تدوین و اعمال مقررات و استانداردها در سرویس‌ها در مراحل صدور مجوز، نظارت و بهره‌برداری.
* تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در زمینه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات.
* به روز رسانی مقررات، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و رویه‌های پستی و مخابراتی.
* تهیه وتدوین مقررات لازم و آیین‌نامه های ضروری برای جلوگیری از فعالیت و بهره‌برداری از شبکه های غیرمجاز و سیستم‌های ارتباطی غیرمتعارف.
* تهیه طرح جامع شماره‌گذاری (Numbering) در حوزه ICT.
* تنظیم روابط متقابل بین ارائه دهندگان خدمات حوزه ICT.

آموزش، پژوهش و فناوری

ادامه سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش، پرورش و جذب فناوریهای جدید یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه علمی در این زمینه است. حمایت از ایجاد آزمایشگاه‌های پیشرفته و تخصصی در سطح کشور در دستور کار اصلی قرار خواهد داشت.
سیاست برون سپاری پروژه‌های تحقیقاتی نیز ادامه خواهد یافت.

بازار خدمات و سرمایه‌گذاری

در حال حاضر بازار خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات، بازاری چند هزار میلیارد تومانی است که متناسب با آن، شرکت‌هایی که وارد این بازار می‌شوند باید توانایی کافی و سازوکار مناسب را از نظر سرمایه، تخصص، مدیریت و راهبری داشته باشند.
با توجه به رشد سرمایه‌گذاری انجام گرفته خصوصاً در دولت نهم و وجود زمینه و بستر و متقاضی و کشش زیاد، حمایت‌های لازم جهت رشد و شکوفایی هر چه بیشتر این فعالیت‌ها باید انجام شود. با ادامه تلاش‌ها و با توجه به امکانات موجود، می‌توان کشور را به یک قطب ترانزیت ارتباطات مخابراتی و پستی منطقه تبدیل نمود. اقدامات اولیه انجام گرفته و باید پیگیری‌های لازم در دولت دهم صورت پذیرد.
شبکه‌های ارتباطی

* ایجاد شبکه ملی اطلاعات.
* راه‌اندازی شبکه‌های پشتیبان برای مواقع بحرانی و حوادث.
* تکمیل و توسعه ارتباطات پرسرعت با شبکه‌های جهانی.
* اجرا و راه‌اندازی طرح‌های توسعه شبکه‌های تجمیع داده استانی.
* استفاده از فیبر نوری، به منظور ترانزیت ترافیک و برقراری ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی.
* توسعه و تجهیز شبکه‌های هوشمند مخابراتی و عرضه سرویس‌های جدید.

شبکه‌های تلفن همراه
* افزایش ضریب نفوذ.
* افزایش پوشش استاندارد شبکه.
* افزایش جاده‌های اصلی و فرعی تحت پوشش.
* افزایش متوسط میزان موفقیت مکالمات در شبکه تلفن همراه
* راه‌اندازی شبکه‌های بیسیم وای‌مکس.
* فعال نمودن و راه‌اندازی اپراتور سوم از دیگر فعالیت‌های این وزارت در دوره جدید خواهد بود.

شبکه‌های تلفن ثابت

این شبکه در حال حاضر از نظر کمیت و کیفیت در وضع نسبتاً مناسبی قرار دارد. بحمدالله در دولت نهم همه شهرها و روستاهای بالای 50 خانوار دارای تلفن خانگی به روز شده و بیش از 86 در صد روستاهای بالای 30 خانوار نیز دارای تلفن خانگی به روز شدند. بر‌ای این شبکه تمهیدات زیر اندیشیده می‌شود:
* تأمین تلفن ثابت برای همه خانوارهای روستایی.
* افزایش متوسط میزان موفقیت مکالمات در شبکه تلفن ثابت.
* افزایش خدمات ارزش افزوده.
* توسعه خدمات خانواده DSL.
* باید در مورد تکنولوژی مورد استفاده با حساسیت بیشتری برخورد و تدبیر شود سیستمهای شبکه تلفن ثابت را مقرون به صرفه نمود و از ضرردهی آن در برخی مناطق به دلیل درآمد کم جلوگیری کرد.

تقویت نظام ارتباطات و فناوری اطلاعات

نظام فناوری اطلاعات در دولت نهم تدوین و تصویب شده است، لذا لازم است مراحل باقی‌مانده این نظام در اسرع وقت اجرایی شود و نقش کلیه سازمان‌ها و حیطه فعالیت‌ها و تقسیم‌بندی حوزه IT کشور مشخص گردد.کاربردهای عمومی فناوری اطلاعات شامل دولت الکترونیکی، سلامت الکترونیکی، کسب و کار الکترونیکی، فراگیری الکترونیکی، اطلاع‌رسانی و رسانه‌های ارتباطی الکترونیکی در چارچوب نظام فناوری اطلاعات به تصویب رسیده و طبیعی است که برای هر یک از این کاربردهای عمومی برنامه‌ریزی ملی در هر فصل مشترک در این حوزه باید مورد بررسی قرار گیرد.کاربردهای خاص فناوری اطلاعات نیز با اجزای مختلف در چارچوب نظام ملی فناوری اطلاعات برای توسعه فناوری اطلاعات کشور و زمینه‌های بهره‌گیری از IT در پیشرفت کشور، فعالیت‌ها و نهادهای عمومی فناوری اطلاعات در مجموعه رویکرد ملی در توسعه IT نیز مد‌نظر قرار می‌گیرد. با اهمیت دادن به مباحث نرم‌افزاری در زمینه فناوری اطلاعات سعی می‌شود یکی از مهمترین مقولات فناوری اطلاعات و ارتباطات توسعه گسترده‌تری پیدا کند. یکی از سیاست‌های کلان تقویت این بخش از IT است. باید در این زمینه از تمامی عناصر فعال حمایت گردد. امیدواریم با حضور مدیران توانمند در دولت آینده صنعت IT کشور رشد چشمگیری کند و موجب رونق بیشتری گردد تا نقش اساسی‌تری را در تحولات اجتماعی، اقتصادی و پیشرفت کشور بازی کند.

اینترنت

تلاش ما در فراهم سازی زیرساخت‌های دسترسی آحاد مردم به شبکه، باید با تلاش مضاعف سایر دستگاه‌ها برای تأمین منابع اطلاعاتی و ایجاد نظامات خدمات‌دهی و خدمات‌رسانی الکترونیکی روی شبکه اینترنت نظیر دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک، خدمات‌دهی و خدمات‌رسانی الکترونیکی روی شبکه اینترنت نظیر دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک، بهداشت الکترونیک، آموزش الکترونیک و کتابخانه‌های الکترونیکی باشد. علی رغم کاهش چند مرحله‌ای قیمت اینترنت در دولت نهم، قیمت آن هنوز با توجه به سطح درآمد خانواده بالاست و برای کاهش آن باید تلاش و برنامه‌ریزی کرد.
مبحث اینترنت پرسرعت (Broad band) یکی از موارد مهمی است که باید مورد توجه بیشتر واقع شود. اکنون عمده ارتباطات کشور، بر بستر فیبرنوری واقع شده و فیبر نوری کشور از مسیرهای مختلف توسعه یافته است.در این راستا اقدامات زیر صورت خواهد گرفت: ادامه سالم‌سازی و گسترش خدمات اینترنت و استفاده بهینه از این فناوری برای توسعه همه جانبه. متصل کردن مراکز دستگاه‌های مختلف کشور به اینترنت. افزایش ظرفیت اینترنت کشور به حد مورد نیاز. افزایش ضریب نفوذ کاربران داده‌ها.افزایش تعداد پورت‌های پرسرعت واگذار شده.

ارتباطات رادیویی، فضای فرکانسی

تخصیص، واگذاری، مدیریت و برنامه‌ریزی بهتر برای استفاده از طیف رادیویی، فرکانس و باندهای فرکانسی.کنترل فضای فرکانسی و جلوگیری از تداخل شبکه‌ها. ادامه اعمال سیاست صدور مجوز فرکانس به عرضه‌کنندگان سرویس به جای بهره‌برداران نهایی.
ملحوظ نمودن بیشتر توجیهات اقتصادی و مدیریتی در فرآیند صدور مجوز فرکانس.
- تداوم تهیه و تدوین ضوابط و معیارهای فنی به منظور ضابطه‌مند کردن فرآیند صدور مجوز فرکانس.
- استمرار بهنگام‌سازی و تکمیل جدول ملی تخصیص طیف امواج رادیویی کشور.
- استفاده بهینه از فضای فرکانسی کشور براساس اهداف، منابع و امنیت ملی به عنوان سرمایه و ابزار حاکمیت و ایجاد نظام جامع هماهنگی و مدیریت و نظارت بر طیف فرکانسی.

فناوری‌های فضایی

- تلاش برای کسب توانمندی طراحی، ساخت، تست، پرتاب، بهره‌برداری، هدایت و کنترل ماهواره‌های مورد نیاز.
- تعریف و اجرای ماهواره‌های مشترک با سایر کشورها.
- پیگیری و حمایت از ایجاد رشته‌های تخصصی فضا و گرایش‌های آن در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا.
- تعریف و اجرای پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی فضایی با مشارکت دانشگاه‌های داخلی و خارجی.
- تعریف پروژه‌های دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در زمینه علوم و فناوری‌های فضایی.
- ایجاد آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و کارگاه‌های ساخت در صنایع و دانشگاه‌ها.
- تلاش برای دستیابی به فناوری طراحی، مهندسی و ساخت ماهواره‌های متوسط چندمنظوره.

خدمات پستی

* ایجاد بستر مناسب برای ارزیابی کیفیت خدمات پستی در استان‌های مختلف کشور و شناسایی فرصت‌های بهبود.
* هدفمند نمودن سرمایه‌گذاری‌ها در جهت بهبود کیفیت ارائه خدمات و تأمین رضایت مشتریان.
* جداسازی وظایف و امور حاکمیتی و تصدی‌گری در جهت واگذاری و خصوصی‌سازی در بخش پست.
* با توجه به تکیه فعالیت‌های پستی نیروی انسانی، توانمند کردن پست از نظر نیروی انسانی با انگیزه.
* تفکیک امور سیاستگذاری و اجرا در فعالیت‌های پستی از طریق ایجاد نهاد سیاستگذار در وزارت.
* مشارکت در بهره‌وری ملی و توسعه اجتماعی (تحقق عدالت اجتماعی، فرصت‌های برابر در دسترسی به IT و ایفای نقش در تحول و توسعه نظام اداری کشور و تحقق اهداف دولت از طریق ایفای نقش پیشخوان دولت از طریق ایجاد ارزش افزوده، کاهش هزینه‌های اجتماعی (مصرف انرژی، زمان، ترافیک،...)

* ارائه خدمات متنوع پستی با تأکید کیفیت خدمات (سرعت، دقت، امنیت) و هزینه متعارف.
* همکاری با شرکت‌ها و مؤسسات داخلی و بین‌المللی در زمینه خدمات فنی، آموزشی.
* حضور فعال در صحنه فرهنگی داخلی و بین‌المللی از طریق انتشار تمبرهای یادبود.
* ارتقای جایگاه و موقعیت پست ایران در کشور و جهان و تقویت ارتباطات پستی بین‌المللی.
* عرضه خدمات نوین پستی و همگامی با تحولات جهانی.
* توسعه رقابت‌پذیری و ایجاد اپراتورهای مستقل و موازی پستی.
* گسترش دفاتر ارائه خدمات اینترنتی و پستی نوین.
* گسترش سرویس‌های جدید پستی از قبیل پست ترکیبی، پست مستقیم، پست الکترونیکی و پست مالی.

خدمات پست بانک

توجه بانک‌ها به کارآفرینان کوچک و متقاضیان تسهیلات خرد می‌تواند کمک مؤثری در زمینه افزایش سطح اشتغال باشد. اکثر بانک‌ها معمولاً به این دسته از مشتریان به عنوان مشتریان کم‌اهمیت و مشکل‌ساز می‌نگرند. در صورتی که تجربه
پست بانک مزیت‌های این بازارها را درک نمود و علاوه بر کاهش مشکلات اقتصادی و اجتماعی به سودآوری نیز رسید. با توجه به نکات یاد شده و با توجه به این امر که رسالت پست بانک خرده بانکداری می‌باشد، می‌تواند با سرمایه‌گذاری در صنعت تأمین مالی خرد نه تنها فقر و بیکاری را کاهش دهد و سبب اشتغالزایی شود بلکه خود نیز با جمع‌آوری پس‌اندازهای سرگردان روستائیان و تجهیز منابع برای اعطای تسهیلات در بخش روستایی به سوددهی مناسب برسد. پست بانک در حال حاضر در بیش از 8500 روستا خدمات بانکی ارائه می دهد و از آنجا که این مهم توسط شبکه بانکی به لحاظ مقرون به صرفه نبودن ارائه نمی‌گردد لذا به منظور جبران بخشی از بار مالی و هزینه‌های آن باید برای پست بانک امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی

توجه به اهمیت سطح جهانی سازمان‌های مهم نظیر ITU (اتحادیه جهانی مخابرات) و UPU (اتحادیه جهانی پست) و حضور مؤثر و فعال کشورهای عضو به‌منظور تأمین منابع کشور خود، ساز‌و‌کار مناسب برای رعایت استانداردها، تهیه و تدوین استانداردها در حوزه ارتباطی و فناوری اطلاعات و ارسال به جوامع بین‌المللی و مراجع داخلی جهت تصویب توسط وزارت مربوطه و مرتبط، تنوع و تعداد و نوع تخصصی و به روز رسانی استانداردها، حضور مؤثر در اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای ارتقای نقش کشور در تصمیم‌گیری‌های جهانی و نیز تقویت همکاری‌های علمی و فنی و اقتصادی بین‌المللی و بالا بردن سهم کشور در بازار جهانی ارتباطات و تلاش در صدور خدمات فنی و مهندسی متکی بر توانمندی‌های داخلی، از مواردی است که باید برای آنها برنامه‌ریزی کرد.

حمایت از تولید‌کنندگان الکترونیک و مخابرات

حذف وابستگی صنایع کلیدی به واردات، مهمترین دغدغه سال‌های دور و نزدیک مسئولان و صاحبنظران حوزه‌های مختلف صنعتی بوده و به همین سبب در اغلب موارد نیز جدی‌ترین راهکار به‌ثمر نشستن آن در قالب بحث حمایت از تولیدات داخلی عنوان شده است. ارتباطات و فناوری اطلاعات محور تحولات جاری آینده جهانی است. استقلال در این حوزه شاید کاملاً میسر نباشد، اما تلاشی نسبی را می‌طلبد. بنابراین توجه به تولید داخلی بویژه در قالب نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تضمین‌کننده استقلال ملی خواهد بود. پیاده‌سازی هرگونه طرح درباره حمایت از تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان داخلی کالا و خدمات ICT (ارتباطات و فناوری اطلاعات) در کشور، مستلزم تنظیم مدل‌ها، نمونه‌ها، شاخص‌ها و هرگونه ضوابط و مقررات تکمیلی و دارا بودن اراده تداوم‌بخشی به این امر خواهد بود.
در این راستا اقدامات زیر باید انجام گیرد:
* بازشناسی دقیق وضعیت صنعت مخابرات بویژه توانمندی‌های تولیدی.
* شناخت نیازهای مخابراتی.
* ارائه تعریف جامع و ملموس از تولید داخلی.

خصوصی‌سازی و آزادسازی

در کشور ما با اجرای اصل 44 قانون اساسی در پی ابلاغیه مقام معظم رهبری بیش از پیش ضرورت مشارکت مردم در توسعه همه‌جانبه کشور مطرح گردید. این کار با جدیت پیگیری و اجرا خواهد شد.

امنیت فضای تبادل اطلاعات

برقراری امنیت در شبکه‌های اطلاعاتی بین نقاط تماس مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است و حفظ محرمانگی اطلاعات بحثی است که ذهن همه مدیران و سازمان‌های استفاده کننده از شبکه‌های کامپیوتری را به خود مشغول داشته است. با پیشرفت فناوری، قدرت و توانایی خرابکاران و سوء‌استفاده‌گران شبکه‌ای نیز افزایش می‌یابد و آمار جرایم اینترنتی بالاتر می‌رود. از طرفی ابزارهای امنیتی که برای برقراری امنیت در شبکه و جلوگیری از نفوذ نفوذگران به‌کار برده می‌شود، هر یک توانایی محدودی دارند، لذا پرداختن به مقوله توسعه امنیت در فضای تبادل اطلاعات امری اجتناب‌‌ناپذیر است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed