تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: interview

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 28 مردادماه 1388  

 

چگونه از تکنولوژی استفاده کنیم؟

 
 

گفت‌وگو با تیم اوریلی خالق وب ۲ 

 
 

روزنامه دنیای اقتصاد، ندا لهردی - تکنولوژی اگرچه علمی جدید و نوظهور نیست، اما همچنان ناشناخته‌های بسیاری برای اغلب ما دارد که همین موضوع هم باعث می‌شود تا اخبار مربوط به این حوزه جذابیت خاصی برای ما و علاقه‌مندان این علم داشته باشد.

در این میان وجود محصولات و خدمات مختلفی که به واسطه تکنولوژی در اختیار افراد قرار می‌گیرد، انتخاب را به تصمیمی نسبتا مشکل برای آنها تبدیل می‌کند.

با این اوصاف شاید دانستن اینکه یکی از صاحب‌نظران برجسته و متخصص تکنولوژی از چه محصولات یا خدماتی در این زمینه استفاده می‌کند، برای اغلب علاقه‌مندان به تکنولوژی و محصولات وابسته به آن جالب باشد. درست به همین دلیل هم هست که عادت‌های تکنولوژیکی فردی مانند «تیم اوریلی» مبدع و مخترع Web 2.0 یکی از انقلابی‌ترین پلت‌فرم‌های تحت وب، برای بسیاری از افراد جالب و جذاب خواهد بود.

تیم اوریلی هم اکنون صاحب انتشارات اوریلی است و در طول سال کنفرانس‌های متعددی نیز در زمینه وب برگزار می‌کند. به این ترتیب بهتر است مصاحبه‌ای را که اخیرا با او درباره محصولات و خدمات متفاوت تکنولوژیکی که از آنها استفاده می‌کند، انجام شده است بخوانید:


بگذارید از ابتدا با سوالات اصلی شروع کنیم؛ شما معمولا از چه سیستم عاملی استفاده می‌کنید؟

من از سیستم عامل Mac OS X شرکت Apple روی لپ‌تاپم استفاده می‌کنم؛ اما به سیستم عامل‌های متن باز هم علاقه‌مندم. اغلب نرم‌افزار‌ها و برنامه‌هایی که استفاده می‌کنم معمولا تحت سیستم Cloud Computing (نوعی سیستم پردازش کامپیوتری که امکان دسته‌بندی و مجازی سازی منابع اطلاعاتی را به صورت یک خدمات اینترنتی به کاربرانش می‌دهد) اجرا می‌شوند.


از کدام موتور جست‌وجوی اینترنتی استفاده می‌کنید؟

تقریبا همیشه از Google به خاطر امکان جست‌وجوی وب آن استفاده می‌کنم؛ اما فکر می‌کنم بیشتر از آن از امکان جست‌وجوی شبکه‌های اجتماعی برای پیدا کردن جدیدترین اخبار و اطلاعات استفاده می‌کنم؛ به عنوان مثال وقتی در یک کنفرانس شرکت می‌کنم بهترین راه برای اینکه بدانم نظر افراد مختلف درباره کنفرانس و موضوع آن چیست، همین شبکه‌ها هستند.


معمولا کدام مرورگر اینترنتی را برای استفاده ترجیح می‌دهید؟

از هر دو مرورگرهای Firefox و Safari استفاده می‌کنم. دوست دارم از هر دو به صورت همزمان استفاده کنم تا هر وقت یکی از آنها در موردی به کارم نیامد بتوانم از آن یکی استفاده کنم؛ هر چند آرزو می‌کردم که نسخه‌ای از پلت‌فرم Adobe Air (پلت‌فرمی که با استفاده از برنامه‌های خانواده Adobe امکان استفاده از برنامه‌های اینترنتی پیشرفته را به کاربرانش می‌دهد) تحت وب وجود داشت تا می‌توانستم صفحات وب مورد علاقه‌ام را با استفاده از آن ببینم.


از کدام شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید؟

من معمولا آنچه در Twitter می‌نویسم به Facebook و Friendfeed هم منتقل می‌کنم و هر وقت کسی درباره آن‌ نظری بدهد آن را دنبال می‌کنم. علاوه بر این‌ها، از شبکه اجتماعی Goodreads هم برای به اشتراک گذاشتن کتاب‌های مورد علاقه‌ام با دوستان نزدیک استفاده می‌کنم.


وب‌سایت‌های مورد علاقه شما کدامند؟

همیشه وب‌سایت Slashdot.org را می‌خوانم. به وبلاگ‌های تخصصی درباره موضوعات تکنولوژی، تجارت و اقتصاد هم علاقه‌مندم.

علاوه بر این، وب‌سایت شخصی خودم با آدرس orielly.com هم جزو وب‌سایت‌هایی است که به طور روزانه چک می‌کنم تا به وسیله آن بتوانم از مطالبی که نویسندگان همکارم روی آن منتشر می‌کنند، مطلع شوم. سعی دارم این وب‌سایت را به یک منبع اطلاع‌رسانی برای اخبار فناوری اطلاعات تبدیل کنم.


معمولا از چه طریقی اخبار را دریافت می‌کنید؟

اغلب اوقات اخبار را از طریق شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنم. مهم‌ترین دلیل این موضوع هم این است که شما می‌توانید به راحتی و به سرعت از اخبار فوری روز حتی با عکس و تصاویر مرتبط مطلع شوید. هر چه باشد این شبکه اجتماعی میلیون‌ها کاربر از سرتاسر جهان دارد که می‌توانند در یک لحظه اخبار نقاط مختلف را مخابره کنند.


از چه گوشی موبایلی استفاده می‌کنید؟

گوشی مورد علاقه‌ام که از آن استفاده می‌کنم، iPhone است.


نرم‌افزار مورد علاقه‌تان برای استفاده روی موبایل کدام است؟

من عاشق نـــــــــرم‌افزار Google Mobile App هستم. این نرم‌افزار امکان دسترسی به تقویم روز، جست‌وجو، نقشه و اخبار مختلف را به من می‌دهد. دوست دارم به مردم نشان بدهم که چطور با استفاده از این نرم‌افزار جست‌وجو می‌کنم. این نرم‌افزار مکان فعلی من را شناسایی کرده و براساس آن نتایج جست‌وجویی مرتبط را در اختیارم می‌گذارد. کافی است کلمه پیتزا را در آن جست‌وجو کنید تا نزدیک‌ترین رستوران‌های فست فود را در اطراف شما مشخص کند. این در واقع آینده علم کامپیوتر است: آگاهی از اطلاعات موقعیتی و محیطی.


دوست‌داشتنی‌ترین ابزار تکنولوژیکی برای شما کدام است؟

من معمولا لپ‌تاپ Macbook را همراه خودم دارم؛ اما هنوز نتوانسته‌ام همه نرم‌افزارها و برنامه‌هایم را روی گوشی موبایلم منتقل کنم؛ اما با این همه همچنان شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین ابزاری است که هر روز از آن استفاده می‌کنم.


نرم‌افزار متن باز مورد علاقه‌تان کدام است؟

در زندگی شخصی‌ام هنوز هم به استفاده از سیستم عامل قدیمی Linux علاقه دارم؛ مثل دایناسورهای قدیمی! با این حال بیشترین علاقه‌ام در این زمینه مربوط به ابداع جالب و متفاوت «تیم برنرزلی» یعنی وب جهانی است. فکر نمی‌کنم ابداع او بتواند همانند دیگری داشته باشد.


به نظر خودتان چه سوال دیگری باید از شما بپرسم؟

امروزه مردم باید روی چه چیزی کار کنند؟ خودم به خودم جواب می‌دهم که مردم باید به مشکلات روزانه‌شان فکر کنند؛ به عنوان مثال تکنولوژیست‌ها دیگر لازم نیست که به شخصی‌سازی فضای اینترنت فکر کنند و در مقابل بهتر است به مهارت‌هایی برای کنترل مشکلات بزرگ جهان بیندیشند. ابزارهایی مانند Web 2.0 می‌توانند برای حل مشکلاتی مانند انرژی، دولت‌ها، بهداشت و سلامت، آموزش و ... به کمک ما بیایند.


«تیم اوریلی» کیست؟

موسس شرکت Media O’Reillyکه یک ایرلندی است، به عنوان یکی از حامیان جنبش نرم‌افزارهای متن باز و البته مبدع Web 2.0 در جهان شناخته می‌شود. او با اینکه علاقه زیادی به ادبیات دارد و حتی در دوره دبیرستان هم این رشته را دنبال کرده است، اما از سال 1975 به کامپیوتر و علوم وابسته به آن علاقه‌مند شده و آن را دنبال کرد. اوریلی در حال حاضر یکی از مدیران شرکت‌های CollabNet و MySQL است. تیم اوریلی متولد روز ششم ماه ژوئن در سال 1954 در ایرلند است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed