تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

تاریخ ارسال: پنجشنبه، 22 مردادماه 1388  

 

شکست ادغام راه و ارتباطات در ایتالیا

 
 

بررسی وضعیت فناوری اطلاعات در ایتالیا 

 
 

خبرگزاری مهر - موافقان طرح ادغام دو وزارت راه و ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید می کنند که این ادغام در کشورهای توسعه یافته نیز اجرایی شده است. به همین منظور گروه فناوریهای نوین خبرگزاری مهر در سلسله گزارشهایی به بررسی جایگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشورهای توسعه یافته می پردازد. در بخش سوم به بررسی وضعیت فناوری اطلاعات در ایتالیا می پردازیم.

ایتالیا یکی از کشورهای توسعه یافته گروه 8 است. در این کشور وزارت ارتباطات یکی از اعضای مجموعه بزرگ وزارت توسعه اقتصادی است و وزارت زیرساختها و حمل و نقل وزارت مستقلی است که به ساماندهی امور حمل و نقل می پردازد. به طوری که حتی برخلاف ژاپن که توریسم در وزارت حمل و نقل گنجانده شده است در این کشور به دلیل اهمیتی که به این صنعت مهم داده می شود وزارت جداگانه ای به امور گردشگری و جذب توریست بین المللی اشتغال دارد.

وزارت ارتباطات

در ایتالیا نیز همانند کشورمان وزارت ارتباطات جایگزین وزارت پست و تلگراف شده است. جالب است در 1944 به دلیل اینکه در آن زمان سیستم ارتباطات به ویژه پست به حمل و نقل وابسته بود، وزارت ارتباطات با وزارت حمل و نقل ادغام شد اما پس از به پایان رسیدن حکومت موسولینی در این کشور و در راستای توسعه سیستمهای مخابراتی در دنیا عنوان این وزارتخانه به وزارت پست و تلگراف و مخابرات تغییر یافت و سرانجام در سال 1997 و در آستانه آغاز قرن 21 که به قرن ارتباطات معروف است عنوان آن به وزارت ارتباطات تبدیل شد. در سال 2008 و براساس نیازی که بازار فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات و اطلاعات به رشد اقتصادی دارد و اقتصاد نیز برای توسعه خود به همکاری با ارتباطات نیازمند است دولت برلوسکونی وزارت ارتباطات را در زیر مجموعه گروههای وزارت بزرگتری با عنوان توسعه اقتصادی قرار داد.

همکاری موثر وزارت توسعه اقتصادی و ارتباطات، ضامنی برای رقابت صحیح اپراتورهای موبایل و اینترنت در بازار ایتالیا به شمار می رود.

وزارت ارتباطات در این کشور مسئول ثبت واحد اپراتورهای بخش ارتباطات، آزادسازی در بخش مخابرات همراه و تنظیم و حل اختلاف نظرهای این بخش و حمایت از حق مولف در بخش انفورماتیک و صوتی تصویری است.

همچنین حل اختلاف میان اپراتور و کاربر، توزیع یکسان کالا و خدمات ICT در تمام مناطق کشور، هماهنگی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در بخش رادیو تلویزیون، دنیای نشر و مخابرات و توسعه فناوریهای دیجیتال از دیگر وظایف این وزارت است.

ایجاد آزادی رقابت میان اپراتورها در بازار ICT با هدف رشد و توسعه اقتصادی از موارد مهمی است که این وزارتخانه با احترام به ضوابط موجود برای انجام تبلیغات سالم و آزادی کاربر در انتخاب سرویسهای ارائه شده از سوی اپراتورها آنها را اجرا می کند.

به گزارش مهر، جالب است که اهمیت نقش ارتباطات در رشد اقتصادی بین المللی تاحدی مورد توجه است که وزارت ارتباطات ایتالیا در سال 1999 ملزم به همکاری همه جانبه با وزارت صنایع، بازرگانی، صنایع دستی و وزارت تجارت خارجی شد و به این ترتیب هر سه این وزارتخانه ها در گروه مجموعه وزارت فعالیتهای تولیدی قرار گرفتند که مجموعه بزرگ فعالیتهای تولیدی در سال 2008 به وزارت توسعه اقتصادی تغییر نام داد.

فضاهای عملکردهای وزارت ارتباطات

ارتباطات و فناوری اطلاعات، طرح ملی تقویت بسامدها، خدمات پست و پست بانک، تولیدات چندرسانه ای و فناوری اطلاعات فضاهایی است که این وزارت در آنها مانور می دهد.

سازمان‌های وابسته به وزارت ارتباطات

سازمان تشکیل منابع انسانی، سازمان سرویسهای ارتباطات الکترونیک و گسترش رادیویی، سازمان تشکیل منابع تجهیزاتی و انفورماتیکی، سازمان نظارت بر بخش پست و موسسه عالی ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله سازمانهای وابسته به این وزارتخانه هستند.

همچنین کمیته اجرایی پهنای باند، شورای عالی ارتباطات و کمیسیون مطالعه و بررسی تمبرهای پستی از نهادهای فعال در این وزارتخانه به شمار می روند.

وزارت زیرساخت و حمل و نقل

به گزارش مهر، این وزارتخانه وظیفه ساماندهی شبکه های زیرساخت (جاده ها، آزاد راهها، راه آهن، بنادر، خطوط هوایی) و سرویسهای حمل و نقل را به عهده دارد. این وزارتخانه در سال 1861 به عنوان بخشی از وزارت کار عمومی تشکیل شد. سپس در 12 دسامبر 1944 وزارت حمل و نقل و ارتباطات تاسیس شد. سپس این وزارت به دو وزارت حمل و نقل و وزارت پست و تلگراف و تلفن تقسیم شد.

سازمان‌های وابسته به وزارت زیرساخت و حمل و نقل

دپارتمان زیرساختها، امور عمومی و فردی که به زیرمجموعه های توسعه زمین، برنامه ریزی و پروژه های بین المللی، زیرساختهای جاده ای، تنظیم و قرادادهای عمومی، امنیت زیرساختها، زیرساختهای راه آهن و زیرساختهای آبی و الکتریکی تقسیم می شود. همچنین سازمان آماری مجموعه های امنیت جاده ای، حمل و نقل جاده ای، حمل و نقل راه آهن، حمل و نقل در آبهای داخلی، فرودگاهها و حمل و نقل هوایی و سیستمهای انفورماتیکی، آماری و ارتباطات سیستمهای حمل و نقل در دپارتمان حمل و نقل، ناوبری و سیستمهای انفورماتیکی قرار دارند.

نگاهی گذرا به چارت دولت ایتالیا نشان می دهد که این دولت اهمیت ویژه ای به ارتباطات و فناوری اطلاعات می دهد و چون اقتصاد را وابسته به فناوری می داند جاده فناوری را درست در مسیر اقتصاد کشانده است.

البته نگاه به فناوری اطلاعات در تمامی بخشهای یک کشور و دولت که می خواهد دولت الکترونیک نیز داشته باشد ضروری است. در کشورهای توسعه یافته هیچگاه به فناوری و فناوری اطلاعات نگاه تک بخشی نمی شود بلکه سازمانها و وزارتخانه ها در حیطه کاری خود به این فناوریها توجه ویژه دارند.

اما نکته قابل تامل این است که در ایتالیا بر خلاف آنچه گفته می شود و بسیاری از کارشناسان کشورمان نیز به آن انتقاد می کنند "راه" و "ارتباطات و فناوری اطلاعات" مسیر مستقلی ندارند و این نشان می دهد سیاستگزاران این کشور سنخیتی در این دو حوزه کاری تشخیص نداده اند.

بحث ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و راه و ترابری در کشورمان اسفند ماه سال 83 مطرح شد اما مدتی پیش با تصویب کمیسیون صنایع و معادن مجلس زمینه این ادغام هموار شد. با این ادغام، وزارتخانه جدیدی تحت عنوان وزارت ارتباطات و حمل و نقل متولد خواهد شد.

این ادغام در حالی صورت می گیرد که کلیه کارشناسان را با یک سئوال بزرگ مواجه کرده است. آنها به دنبال جواب این سئوال هستند که با توجه به اینکه عصر آینده عصر جامعه اطلاعاتی است، فناوری اطلاعات چه جایگاهی خواهد داشت؟ آیا با این اقدام می توانیم به آینده فناوری اطلاعات و جبران عقب ماندگی ها امیدوار باشیم؟

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed