امپراطوری رسانهیی نیوزکورپ در اقدامی که به گفته روپرت مرداک، رییس هیات مدیره آن تغییر جهت از محتوای خبری رایگان در اینترنت است برای دسترسی به وب سایتهای روزنامه از سال آینده از خوانندگان هزینه طلب میکند.
به گزارش ایسنا، مرداک این خبر را پس از اعلام ضرر خالص 3.4 میلیارد دلاری نیوزکورپ به دلیل هزینههای سنگین 9.2 میلیارد دلاری اعلام کرد.
این اقدام از نزدیک توسط خروجیهای خبری بسیاری دنبال میشود زیرا آنها نیز در حال بررسی دریافت هزینه از کاربران برای جبران کاهش هزینه تبلیغات چاپی هستند.
بر اساس این گزارش، هنوز مشخص نیست وب سایتهای شبکههای نیوزکورپ نیز شامل این وب سایتها هستند یا خیر. روزنامههای نیویورک پست، تایمز لندن و سان جز روزنامههای نیوزکورپ هستند. این شرکت که صاحب شبکه اجتماعی مای اسپیس است در حال حاضر برای دسترسی به وب سایت وال استریت ژورنال هزینه طلب میکند.
ایده پولی کردن دسترسی آنلاین برخلاف موضع روپرت مرداک است که در هنگام به دست گرفتن کنترل شرکت ناشر روزنامه وال استریت ژورنال، از رایگان کردن این سایت پولی سخن گفته بود.
نیاز فوری رو به رشدی در نیوزکورپ و شرکتهای دیگر برای مهار نزول درآمد تبلیغی وجود دارد. شرکت نیویورک تایمز که امسال شاهد کاهش یک سومی درآمد تبلیغاتی بود در وضعیت مشابهی قرار دارد و در حال بررسی نوعی سیستم پرداخت آنلاین برای روزنامه معتبرش است.