تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: مدیریت و سیاست گذاری رسانه

تاریخ ارسال: پنجشنبه، 1 مردادماه 1388  

 

گرانمایه‌پور: تا ساختار مدیریت روزنامه‌‌نگاری اصلاح نشود، آمار روزنامه‌خوانی پائین است

 
 

یک استاد روزنامه‌نگاری گفت: تا زمانی که ساختار مدیریت روزنامه‌نگاری اصلاح نشده و مطبوعات خصوصی نشوند روزنامه‌خوانی در کشور پائین خواهد بود.  

 
 

یک استاد روزنامه‌نگاری گفت: تا زمانی که ساختار مدیریت روزنامه‌نگاری اصلاح نشده و مطبوعات خصوصی نشوند روزنامه‌خوانی در کشور پائین خواهد بود.

علی گرانمایه‌پور در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که چرا تعداد روزنامه‌خوان در کشور پائین است، گفت: یکی از دلایل عدم استقبال مردم از روزنامه‌ها مناسب نبودن تیراژ آن‌هاست که به سبک روزنامه‌نگاری در کشور برمی‌گردد. سبک روزنامه‌نگاری ما بسیار متفاوت با سبک روزنامه‌نگاری دیگر کشورهاست که با بالا رفتن تیراژ همراه است به طوری که روزنامه‌هایی نظیر گاردین و واشنگتن پست تیراژ‌های میلیونی دارند.

وی اظهار داشت: علت اصلی که روزنامه‌ها زیاد مورد استقبال افکار عمومی برای مطالعه قرار نمی‌گیرند این است که روزنامه‌های ما عمدتاً ساختاری دولتی یا نیمه‌دولتی دارند؛ وجود ساختار دولتی یا نیمه دولتی باعث می‌شود که اکثر مطالبی که در این روزنامه‌ها چاپ می‌شود شکل قالب اخبار گونه یا بولتن خبری داشته باشد.

این استاد روزنامه‌نگاری ادامه داد: حدود 15 ـ 10 سال است که سبک اخبار در روزنامه‌های دنیا به سمت تحلیل و تفسیر همراه با خبر رفته است یعنی امروزه خبر روزنامه‌ها را همراه با تفسیر می‌بینیم.

گرانمایه‌پور خاطرنشان کرد: روزنامه‌های کشور به این علت مورد پسند مردم نیستند که هر چیزی که در رادیو و تلویزیون در قالب خبر، تفسیر و یا گزارش وجود دارد همان را در روزنامه‌ها می‌بینند بنابراین روزنامه‌ها جذابیتی برای مردم ندارند.

وی افزود: روزنامه‌های ما بیش‌تر سعی می‌کنند بولتن خبری یک دیدگاه و جناح خاص باشند در حالی که مردم دوست دارند که روزنامه‌ها بیش‌تر به افق دید، تحلیل و دیدگاهی که دارند کمک کنند تا بتوانند درباره یک حادثه شناخت بیش‌تری داشته باشند لذا گزارش‌های خبری و گزارش‌های سیاسی که افکار عمومی را جهت دهند در روزنامه‌ها نمی‌بینیم که این امر ناشی از خودسانسوری، سانسور و غیره است.

وی تصریح کرد: همچنین سطح کیفی و کمی روزنامه‌نگاری و مطبوعات در روزنامه‌ها افت کرده است؛ هم‌اکنون مردم برخی روزنامه‌ها را خریداری می‌کنند اما این امر برای محتوای اخبار، گزارش‌ها و مطالب آن نیست، بلکه روزنامه را تهیه می‌کنند تا از آگهی‌ها و نیازمندی‌های آن استفاده کنند این در حالی است که همیشه وزن سنگین روزنامه‌ها باید به علت تعداد صفحات خبری و گزارش‌های آن باشد.

این روزنامه‌نگار ادامه داد: تا زمانی که ساختار مدیریت روزنامه‌نگاری و رسانه‌های ما اصلاح نشود و مطبوعات کشور خصوصی نشوند تا فضای رقابتی بهتری برای آن‌ها ایجاد شود و به این ترتیب هر روزنامه‌ای که تیم بهتری دارد مخاطب بیش‌تری داشته باشد؛ این وضعیت اصلاح نخواهد شد.

وی تصریح کرد: روزنامه‌نگاران ما در روزنامه‌های دولتی تبدیل به کارمندان حقوق‌بگیر شدند که ساعت 8 صبح تا 4 بعدازظهر موظفی خود را در روزنامه ‌انجام می‌دهند؛ در حالی اگر روزنامه خصوصی باشد همه را موظف می‌کند تا ضمن این‌که بهترین مطلب را تهیه می‌کنند رقابت هم داشته باشند.

گرانمایه‌پور افزود: مجموعه این عوامل سازمانی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی باعث می‌شود که روزنامه‌خوانی در بین مردم ما زیاد جلوه نداشته باشد. به ویژه این‌که مطالب مهم روزنامه‌های ما شبیه هم است و هیچ تفاوتی در دیدگاه مگر در سرمقاله‌ها و یادداشت‌ها نمی‌بینید به طوری که وقتی یک حادثه رخ می‌دهد روز بعد یک تیتر، عکس و یک دیدگاه مشابه را در سطح تمام روزنامه‌ها می‌بینیم که این امر باعث دلزدگی مردم می‌شود لذا مردم مجبورند به خاطر گرفتن اطلاعات و اخبار بیش‌تر به سمت وبلاگ‌ها، سایت‌های خبری، مجلات و فصلنامه‌ها بروند تا اطلاعات بیش‌تری کسب کنند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed