همکاران سیستم - به نظر میرسد سایتهایی مثل Twitter و Facebook خود برنده صحنه درآمدزایی در شبکههای اجتماعی نباشند، بلکه نامهای تجاری شناخته شده توانستهاند از طریق این شبکهها فروش بیشتری کسب کنند. روشهایی مانند محافل تبادل نظر مشتریان در مورد محصولات و برندهای شناخته شده، ارسال خبر در مورد محصولات جدید، ارائه پشتیبانی و خدمات از طریق Twitter همگی از راهکارهایی محسوب میشود که شرکتهای بزرگ در شبکههای اجتماعی در پیش گرفتهاند و توانستهاند فروش خود را از این طریق افزایش دهند. مثلاً شرکت دل توانسته در سایت Twitter معادل یک میلیون دلار محصول و تجهیزات جانبی بفروشد.
آستین هرد، مدیرعامل موسسه مشاوره اینترنتی Bazaarvoice معتقد است برندهای شناخته شده تجاری در شبکههای اجتماعی بیشترین تعاملات مالی را ایجاد میکند. افراد هنگامی که خواهان خرید اقلام خاصی هستند از دوستان خود در این زمینه نظرخواهی میکنند و این دقیقاً کاربردی است که شبکههای اجتماعی میتواند در حوزه تبادلات تجاری ارائه دهد.
در این میان، امکانات متنوعی در زمینه مشورتهای تجاری برای کاربران در شبکههای اجتماعی قابل دسترسی است. بهطور مثال، شرکت Bazaarvoice کار خود را از طریق کمک به شرکتها برای گزارشگیری از نظرخواهی مشتریان و دریافت پیشنهادات ایشان آغاز کرد و سپس وارد حوزه شبکههای اجتماعی شد تا به کاربران اجازه دهد با استفاده از همین نرمافزار با دوستان خود در مورد خریدهای اینترنتی تبادل نظر کنند.
نرمافزار Bazaarvoice امکاناتی همانند ”امتیاز دهی کاربران“ و ”نقد“ سایت شرکتهای تولیدکننده و خردهفروش را ارائه میدهد و بدین طریق ابزاری برای ”بازاریابی دهان به دهان“ یا ”بازاریابی ویروسی“ محسوب میشود. سایتهای شبکه اجتماعی این ویژگی را دارد که به کاربران اجازه میدهد با یکدیگر تبادل نظر کرده و از این نظرات در تصمیمگیری خرید خود استفاده کنند.