تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دسترسی به اینترنت

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 20 خردادماه 1388  

 

ضریب نفوذ اینترنت ایران ۳۴ درصد و بالاتر از متوسط جهانی

 
 

معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ضریب نفوذ اینترنت ایران را 9/34 درصد و بالاتر از متوسط جهانی اعلام و اظهار کرد: این میزان شامل اینترنت دایل‌آپ و پرسرعت است.  

 
 

معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ضریب نفوذ اینترنت ایران را 9/34 درصد و بالاتر از متوسط جهانی اعلام و اظهار کرد: این میزان شامل اینترنت دایل‌آپ و پرسرعت است.

به گزارش ایسنا، کمال محامدپور ـ ‌معاون آموزش و پژوهش وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات - گفت: نام مرکز تحقیقات مخابرات ایران به موسسه تحقیقات ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات تغییر کرده است که به زودی ابلاغ خواهد شد.

او ادامه داد: امروزه جامعه اطلاعاتی به‌عنوان یک مساله مهم در جوامع مختلف مطرح است و یکی از پایه‌های اساسی تحقق آن ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات است که به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی جامعه مطرح شده است.

وی در بیان چند شاخص جهانی که ازسوی ITU -اتحادیه بین‌المللی ارتباطات - در یک ماه‌ اخیر اعلام شده است گفت: این آمار که بین سال‌های 2002 تا 2007 و در جامعه آماری 150 کشور است، نشان می‌دهد که تا پایان سال 2008 بیش از 4 بیلیون تلفن همراه، 3/1 بیلیون تلفن ثابت در جهان مورد استفاده قرار گرفته است و نیز یک چهارم جمعیت جهان کاربر اینترنت هستند.

به گفته او براساس این آمار در جهان ضریب نفوذ تلفن ثابت، شش درصد، تلفن همراه، پنج درصد و مجموعه شماره‌های تلفن همراه سه برابر شماره‌های تلفن‌های ثابت است و بیش از 40 درصد اروپا و پنج درصد آفریقا به اینترنت دسترسی دارند.

وی همچنین با بیان اینکه تا پایان سال 2007 حدود 60 درصد از کشورها که 85 درصد از آن‌ها را کشورهای توسعه یافته تشکیل می‌دهند، به اینترنت با باند وسیع دسترسی دارند، اظهار کرد: میزان رشد در این دوره پنج ساله در حوزه‌ ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در آمریکای شمالی 20 درصد، آفریقای شمالی 48 درصد و اروپای شرقی نیز 58 درصد بوده است.

او افزود: در شرایطی که عوامل موثر در شاخص‌های این آمار در سه دسته زیرساخت‌ها و دسترسی به ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با 40 درصد پارامترها، کاربری ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با 40 درصد پارامترها و بخش فرهنگی با 20 درصد پارامترها تقسیم شدند.

به گفته محامدپور بر اساس شاخص‌های گفته شده از سوی اتحادیه بین‌المللی مخابرات، ایران در بین 154 کشور عضو این مجمع در سال 2002 با امتیاز 93/1 در رتبه 92 و در سال 2007 با امتیاز 94/2 رتبه 78 را کسب کرده است.

او یکی دیگر از شاخص‌ها که میزان رسیدن به جامعه اطلاعاتی را با آن محک می‌زنند، سبد هزینه‌ای افراد در یک کشور دانست و گفت: این هزینه‌ها شامل تلفن ثابت، سیار و سرویس‌های اینترنت باند پهن است.

وی تصریح کرد: برای 154 کشور عضو ITU تا پایان سال 2008 متوسط این شاخص 15 درصد است، یعنی 15 درصد از دنیا بخشی از درآمدهای خود را صرف ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات می‌کنند که سهم این هزینه در کشورهای توسعه یافته 6/1 درصد و کشورهای در حال توسعه 20 درصد است؛ دلیل کم بودن این شاخص در کشورهای توسعه یافته خدمات ارزان با کیفیت بالاست.

به گفته محامدپور اگر بخواهیم وارد جامعه اطلاعاتی شویم باید زیرساخت‌های ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات را فراهم کنید، به نحوی که بهره‌برداری‌های لازم از این زیرساخت‌های فنی صورت بگیرد، در بخش زیرساخت‌ها در کشور ما سرمایه‌گذاری‌های زیادی شده اما هنوز نتوانستیم به درستی از آن بهره‌برداریم کنیم. به طور مثال بیش از 120 هزار کیلومتر فیبر نوری در بخش شهری و بین شهری کشیده شده است که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

معاون وزیر یکی از عوامل توسعه‌ ایران بین کشورهای عضو ITU را اینترنت پرسرعت دانست و گفت: در این حوزه ما خیلی عقبیم هرچند زیرساخت‌های فنی لازم را داریم و تنها مشکل میزان بهره‌برداری از آن است.

او گفت: سهم ICT از تولید ملی در سال 2000 در ایران 5/1 درصد و در سال 2004، 4/2 درصد است، در حالی که متوسط در دنیا 5/7 درصد است؛ یعنی ما سرمایه‌گذاری را هم متناسب با متوسط جهانی بنا بر هر دلیلی انجام نداده‌ایم و در کل نگاه ما به رویکرد سرمایه‌گذاری در بخش ICT خیلی جدی نبوده است.

او درباره ضریب نفوذ اینترنت کشور تاکید کرد: البته ضریب نفوذ استفاده از پهنای باند جهان را نیز در برمی‌گیرد و در کشور ما در این مورد نسبت به کشورهای اروپایی بهره‌برداری کمتری صورت می‌گیرد و ایران در این حوزه رتبه ششم منطقه و در بخش ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت رتبه پانزدهم را در منطقه داریم.

وی افزود: باید فضایی را در کشور ایجاد کنیم که در بخش غیرفنی آسیب‌پذیری‌ها و حوادثی که مانع از بهره‌برداری از سرویس‌هاست را از بین ببریم؛ تصمیم‌گیری اینکه چه اینترنتی را با چه سرعتی داشته باشیم از حوزه تصمیم‌گیری وزارت ICT خارج است زیرا حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی نیز در این بین نقش دارند.

محامدپور تاکید کرد: اگر تمهیدات لازم را از نظر فنی بیندیشیم، می‌توانیم در بخش سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در قانونگذاری به کشور کمک کنیم؛ همچنین اگر بتوانیم به تصمیم‌گیران بقبولانیم که زیرساخت‌ها به صورت امن ایجاد شده است ملزومات تصمیم گیری را تامین کرده‌ایم.

او در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: امسال حفاظت از کودکان در فضای سایبر نامگذاری شده است که فقط بحث اخلاقی را شامل نمی‌شود و زیرساخت‌های اقتصادی را نیز دربرمی‌گیرد و در تمام جوانب باید امنیت خاطر وجود داشته باشد.

به گفته وی فضای سایبر یک فضای جنگ الکترونیکی است که در آن باید همیشه آمادگی دفاع و ضد حمله وجود داشته باشد، سیاستی که از ابتدای دولت نهم در مجموعه وزارت ICT به ویژه مرکز مخابرات ایران وجود داشته است و قصد استفاده از تمام امکانات بیرون از مرکز برای انجام بیشترین طرح‌ها و پروژه‌ها و پرداختن به کارهای کلان بوده که دارد به نتیجه می‌رسد.

محامدپور خاطرنشان کرد: 79 درصد از اعتبارات 70 میلیارد تومانی سال 87 به بیرون از مرکز داده شد که از این بین 10 درصد به شرکت‌های خصوصی و 69 درصد به دانشگاه‌ها داده شد. حضور کمرنگ شرکت‌های خصوصی به این دلیل است که شرکت‌ها تنها زمانی سرمایه‌گذاری می‌کنند که بدانند سرمایه‌ آن‌ها برمی‌گردد.

وی با بیان این که تا پایان امسال تعداد آزمایشگاه‌های ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در دانشگاه‌ها و بیرون از مرکز به 30 عدد می‌رسد گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند به‌عنوان مراجع تایید نمونه درنظر گرفته شوند و منافع بلندمدت دانشگاه‌ها را از این طریق تامین کنند.

معاون وزیر که در کنفرانس حوادث و آسیب‌پذیری‌های امنیت فضای تبادل اطلاعات سخن می‌گفت اظهار کرد: باید به طور خیلی شفاف به دسترسی فراگیر از نظر نوع سرویس و مقاطع مختلف ارائه‌ سرویس‌ها نگاه و فضایی را آماده کرد که مجموعه‌ کارهای مرکز و دانشگاه‌ها به‌عنوان نظریه‌پردازی و پیشنهاد کننده تلقی شود تا با فرآهم شدن زیرساخت و ایجاد فضای مناسب برای کاربرد ICT که به شدت در آن ضعیفیم و تمام مراجع تصمیم گیرنده در آن مقصرند، به ویژه وزارت ICT که باید به عنوان کشنده عمل کند و در مراجع تصمیم‌گیری حرفی برای گفتن داشته باشد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed