تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: شرکت‌های آی‌تی

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 13 خردادماه 1388  

 

گوگل‌ویو، موجی تازه در ارتباطات

 
 

جنز و لارس راسموسن، دو برادر که ایده اولیه نرم‌افزار گوگل‌مپ را مطرح و آن‌را خلق کردند، تمام دو‌سال گذشته را به کار بی‌وقفه در شعبه استرالیای گوگل مشغول بودند. 

 
 

روزنامه، محبوبه عمیدی - جنز و لارس راسموسن، دو برادر که ایده اولیه نرم‌افزار گوگل‌مپ را مطرح و آن‌را خلق کردند، تمام دو‌سال گذشته را به کار بی‌وقفه در شعبه استرالیای گوگل مشغول بودند. آنها که رؤیای ساخت نرم‌افزاری را داشتند که بتواند به عنوان ابزار ارتباطی تازه، شکل جدیدی از ارتباطات را به وسیله شبکه فراهم کند؛ پنج‌شنبه گذشته و در کنفرانس گوگل برای توسعه‌دهندگان وب در سن‌فرانسیسکو، نتیجه این تلاش‌ها را رونمایی کردند: گوگل ویو

گوگل‌ویو، برنامه‌ای کاربردی است که پیشخوانی اشتراکی برای دو یا چند کاربر مختلف در درون مرورگرها به وجود آورد؛ جایی که کاربران بتوانند به سادگی به تبادل اطلاعات با فرمت‌های گوناگون بپردازند. آنها می‌توانند پیام‌ها را مانند پست الکترونیکی ردوبدل کنند، از سیستم پیام‌رسان فوری استفاده کنند، مستندات با حجم بالا و حاوی متن، تصویر و گرافیک را به اشتراک بگذارند یا با کمک یکدیگر ویرایش کنند، ابزارک‌ها را به درون گوگل‌ویو بکشند و برای استفاده در اختیار بگیرند و به عنوان مثال در فضای گوگل‌ویو به بازی‌های چند کاربره بپردازند. کاربران می‌توانند پس از اتمام کار، نتیجه را ذخیره و حاصل کار را در وب منتشر کنند.

لارس راسموسن در گفتگو با نیویورک‌تایمز می‌گوید: «ما دوست داریم این‌طور فکر کنیم که ابزار ارتباطی جدیدی ابداع کرده‌ایم. ابزاری برای ارتباطات و همکاری، ما آنرا گوگل‌ویو می‌نامیم که به معنی موجی از بررسی مستندات و گفتگو در مورد آنهاست».

گوگل‌ویو تا اواخر 2009 در اختیار کاربران عادی قرار نخواهد گرفت، اما گوگل آن‌را به توسعه‌دهندگانی که در این کنفرانس شرکت کرده‌اند، ارائه داده و امیدوار است آنها افزونه‌هایی جدید و ابزارهایی تازه برای بهبود آن خلق کنند.

برای مثال، راسموسن می‌گوید مهندسان گوگل، افزونه‌ای را طراحی کرده‌اند که می‌تواند توییت‌های کاربران (پیامک‌های توییتری) را ذخیره کند. او اضافه کرده است کارمندان شرکت‌های مختلف هم می‌توانند از طریق گوگل‌‌ویو، درون شرکت به‌سادگی با یکدیگر همفکری و همکاری کنند تا مدارک و مستندات جدیدی به وجود بیاورند، یا گوگل‌ویو را برای سایر ارتباطات کاری به کار ببرند.

راسموسن می‌گوید: « ما هنوز هم به دنبال کشف راه‌های جدیدی هستیم که بتوانند همکاری‌ها و ارتباطات شما را مؤثرتر کند و بی‌صبرانه منتظر افزونه‌ها و ابزارهای جدید توسعه‌دهندگان وب می‌مانیم. بخش اعظمی از فناوری ویو نیز درقالب نرم‌افزار منبع باز در اختیار همگان قرار خواهد گرفت».

اما برای گوگل، ویو صرفا یک محصول تازه نیست؛ گوگل با ارائه آن در این کنفرانس پیغامی برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار‌ها داشته است: مرورگرها آن‌قدر نیرومند شده‌اند که می‌توان از آنها به عنوان پشتوانه‌ای برای توسعه نرم‌افزارهای کاربردی پیچیده استفاده کرد. گوگل با این کار، کامپیوترهای رومیزی را که برای بیش از یک‌دهه در سیطره نرم‌افزارهای مایکروسافت بوده‌، به دنیای محاسبات ابری می‌کشاند.

اما آیا گوگل تمام سرور‌های ویو را در اختیار خواهد گرفت؟ مطمئنا نه!

چیزی که گوگل از طراحی این فضای تازه می‌خواهد، موجی از ارتباطات است. گوگل اعلام کرده می‌خواهد موج‌ها را با هم متحد کند، این یعنی هر کسی یا هر شرکتی که توانایی‌اش را داشته باشد، می‌تواند یک سرور برای موج‌های خودش راه بیندازد. مثال ساده پست الکترونیکی را در نظر بگیرید. هر کسی می‌تواند خدمات پست الکترونیکی به کاربران ارائه کند و به آنها این امکان را بدهد که با استفاده از فضای اینترنت، پیغام‌هایی را بفرستند یا دریافت کنند.
در حقیقت، تنها نکته این است که جی‌میل و گوگل‌ویو در انحصار گوگل خواهند بود.

به گزارش سی‌نت، وقتی هر فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند موجی اختصاصی داشته باشد، مطمئنا می‌تواند در مورد استفاده انحصاری از آن یا به اشتراک گذاشتنش با دیگران نیز تصمیم بگیرد. بسیاری از شرکت‌های خصوصی می‌توانند در فضایی امن و محصور‌شده توسط دیوار آتش به تبادل اطلاعات بپردازند، یا تصمیم بگیرند، اطلاعات را با جهان بیرون مبادله کنند. شرکت‌های دولتی، نهادهای مرتبط با سلامتی و تمام شرکت‌هایی که باید به دقت از داده‌ها و اطلاعاتشان محافظت کنند، نیز می‌توانند نرم‌افزارهای تازه‌ای به این موج اضافه کنند تا تمام نیازهای آنها را برآورده کند. تعدادی از شرکت‌ها هم می‌توانند موج های تازه‌ای به وجود بیاورند و بفروشند، البته اگر بازاری برای این کار وجود داشته باشد.

با این وجود، منابع آشنا با پیچیدگی‌های کار معتقدند گوگل رقبای چندانی نخواهد داشت. وقتی کاربران افزایش پیدا می‌کنند، نگهداری این سیستم و ایجاد افزونه‌های تازه بسیار پیچیده می‌شود و از عهده چندین شرکت قدرتمند بیشتر برنمی‌آید. شاید به همین دلیل هم هست که نسخه ارائه شده در کنفرانس، نمایشی بوده است.

ویو از پروتکل XMPP استفاده می‌کند که به کاربر اجازه می‌دهد با دیگر سامانه‌‏های IM که از همین پروتکل استفاده می‌کنند ارتباط برقرار کند. بنابراین تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان وب قادر خواهند بود به سرعت برای نوشتن افزونه‌ها و ابزارهای تازه برای آن، در کنار ساخت سروری برای خودشان در صورت نیاز اقدام کنند.

می توانیم به زودی شاهد امکانات جالب توجهی باشیم که توسط توسعه‌دهندگان وب به این موج‌ها اضافه خواهد شد. شاید این موج ها در طول زمان بتوانند برخی بازارها را مانند بازار شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات ارتباط تلفنی، یا نرم‌افزار برای کامپیوتر‌های شخصی یا ارائه‌کنندگان پست‌های الکترونیکی متزلزل کنند. باید صبر کرد و دید.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed