روزنامه فناوران، علی شمیرانی - فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور این روزها به شدت تحت تاثیر دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. این گرایش به حدی لااقل در تهران بالا گرفته که اخبار سایر حوزه های کشور در سایه سنگین تبلیغات انتخابات دهم پنهان شده است.
اما سبک تبلیغات دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دارای تفاوت ها و به عبارت بهتر شیوه های نوینی از تبلیغات است. در این دوره از انتخابات گرایش شدیدی به تبلیغات الکترونیکی در میان کاندیدهای انتخاباتی و حامیان ایشان مشاهده می شود.
در وهله اول این فضای وب ایرانی است که مملو از تبلیغات، سایت ها، وبلاگ ها، نظرسنجی ها و مطالب متعدد از نامزدهای انتخاباتی و حامیان ایشان است. کافی است نام یک کاندید را در اینترنت جست و جو کنید تا با صدها هزار صفحه مطلب و عکس در خصوص آنها مواجه شوید.
از محیط وب هم که بگذریم این روزها صدای زنگ دریافت پیامک کوشی ها، گاه مشترکان تلفن همراه را کلافه می کند، پیامک هایی همچون رای ما...، سخنرانی آقای فلان را در رادیو و تلویزیون گوش کنید و البته ساخت پیامک های تخریبی در قالب طنز نیز کم نیست.
حجم این پیامک ها نیز چنان بالا رفته و خواهد رفت که در خبرها بار دیگر آمده بود که مشترکان می توانند برای عدم دریافت تبلیغات به سراغ 09990 بروند و خود را از لیست دریافت پیامک های انبوه تبلیغاتی رها کنند.
بی شک اگر بعد از انتخابات به روشی حجم مالی و تعدادی تبلیغات وبی و پیامکی را محاسبه کنند، اعداد و ارقام بی سابقه ای به دست خواهد آمد.
اما گذشته از دلایل سیاسی مطروحه برای گرایش به تبلیغات الکترونیکی، دو عامل مهمترین نقش را برای رشد جهشی استفاده از ابزارهای نوین تبلیغات در این دوره ایفا می کنند.
عامل نخست به ارزانی استفاده از ابزاری های الکترونیکی و اینترنتی باز می گردد و عامل دوم نیز به رشد جهشی ضریب نفوذ اینترنت و مشترکان تلفن همراه در کشور مربوط می شود. در حال حاضر و بر اساس آمار، ایران دارای نزدیک به 25 میلیون کاربر اینترنت و 45 میلیون کاربر تلفن همراه است.
ارزانی و افزایش ضریب نفوذ اینترنت و تلفن همراه گذشته از حواشی و برخی بد اخلاقی ها، حاوی پیام های مهمی از جمله رشد استقبال و فرهنگ عمومی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات است. کسی چه می داند شاید در سال های آینده و همچون کشورهای پیشرفته شاهد شکل گیری پروسه ای برای درآمدهای ناشی از خدمات وبی و الکترونیکی نیز باشیم.