تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دنیای اینترنت

تاریخ ارسال: سه شنبه، 5 خردادماه 1388  

 

با عرضه جست‌وجوی معنایی؛ جنگ غول‌های اینترنتی در خواهد گرفت؟

 
 

با راه‌اندازی امکانات جدید از سوی موتورهای جست‌وجوی بزرگ گوگل، یاهو و مایکروسافت، رقابت جست‌وجو باز هم داغ شده است.  

 
 

با راه‌اندازی امکانات جدید از سوی موتورهای جست‌وجوی بزرگ گوگل، یاهو و مایکروسافت، رقابت جست‌وجو باز هم داغ شده است.

به گزارش ایسنا، گوگل در رویداد اخیر Scientology ابزارهای جدیدی برای دقیق کردن تقاضای جست‌وجو و دریافت اطلاعاتی که کاربران بدنبال آنها هستند منتشر کرد. یاهو نیز به تازگی فلسفه جست‌وجوی جدیدی را رونمایی کرده که اطلاعات را در ارتباط مستقیم با تقاضای جست وجو، در اختیار کاربر قرار می‌دهد. مایکروسافت نیز موتور جست وجوی کومو را آماده می‌کند و در صورتی‌ که شایعات و اطلاعات درزیافته درست باشند کومو بزودی با داشتن بخشهای جست و جوی متناسب با تقاضای جست‌وجوی کاربر، آغاز به فعالیت می کند.

در حالی که این سه شرکت راههای تا اندازه‌ای متفاوت را برای جست وجو معرفی می‌کنند تمامی آنها به دنبال یک چیز هستند: جست و جوی معنایی یا قابلیت یک رایانه‌ برای درک آنچه کاربر به دنبال آن است بر معنای تقاضا جست‌وجوی کاربر و نه فقط برگرداندن فهرستی از نتایج بر مبنای کلید واژه‌ها. هیچ کس هنوز این کار را انجام نداده اما شرکت‌های جست‌ وجو به این هدف نزدیک تر از قبل شده‌اند.

اما آیا جست و جوی معنایی می‌تواند تغییر دهنده بازی باشد؟

صحبت از جست‌وجوی معنایی و متودهای جدید برای نادیده گرفتن 10 Blue Links معروف (فهرست سایت‌هایی که کاربر هنگام وارد کردن تقاضای جست وجوی خود در هر موتور جست‌وجویی از زمان آلتا ویستا تاکنون دریافت می‌کند) ممکن است هیجان انگیز باشد اما حقیقت این است که واقعا دیگر هیچ مسابقه‌ای در زمینه جست‌وجو ندارد. طبق جدیدترین آمار موسسه کام اسکار، گوگل با در اختیار داشتن 64.2 درصد از سهم بازار بر دنیای جست‌وجوی آمریکا حکمرانی می‌کند. یاهو با 20.4 درصد در مکان دوم و مایکروسافت با 8.2 درصد پس از این دو قرار می‌گیرد. در نتیجه در حالیکه یاهو و مایکروسافت بازیگران بزرگی در بازار جست‌وجو دانسته می‌شوند مقایسه کردن آنها با گوگل مانند گذاشتن یک شرکت چند ملیتی و یک شرکت متوسط و یک فروشگاه معمولی در کنار یکدیگر است.

گوگل چه چیزی دارد که دیگران ندارند؟

این مسئله مربوط به نتایج جست‌وجو نیست. به عنوان مثال واژه پالم پری را در نتایج هر سه موتور جست و جو بررسی کنید. تمامی آنها در بالای نتایج خود کاربر را به صفحه‌هایی از Palm.com هدایت می‌کنند؛ ویکی پدیا را در صفحه نخست نتایج جست‌وجو قرار می‌دهند و باقی صفحه آنها با وبلاگ‌ها، اخبار و بررسی پالم پری پر می‌شود. مقایسه موارد دیگر نیز نشان می‌دهد نتایج صفحه اول هر سه موتور جست و جو در مورد یک موضوع تقریبا نزدیک به هم است.

چه چیز فوق العاده‌ای در مورد گوگل وجود دارد؟

خوب اگر شما می‌توانید اطلاعات مشابه را از هر سه موتور جست‌وجوی بزرگ به دست آورید چرا اصلا از گوگل استفاده کنید؟ برای جست و جوی موضوع مورد نظر چرا به Ask.com یا AOL نروید که جز پنج موتور جست‌وجوی اصلی هستند. گوگل برای سادگی شهرت دارد اما رابطه کاربری لایو نیز به سادگی رابط کاربری گوگل است. تمامی این سه موتور جست‌وجو ویژگی‌های کلیدی مانند ایمیل و پیام فوری دارند و تمامی آنها صفحه‌های خبری و جست‌وجوهای ویدیویی و تصویری دارند اما با وجود این تشابهات، گوگل همواره با اختلاف زیادی در صدر بازار جست وجو است.

اگر تمامی موتورهای جست‌وجو کاملا در زمینه نتایج و سرویس‌های کلیدی نزدیک به هم هستند پس شاید این مساله به ویژگی‌های جدید یا نتایج جست وجوی بهتر ارتباطی نداشته باشد. شاید ترجیح جست‌وجو تنها مربوط به آنچه باشد که به آن عادت کرده‌اید. صفحه خانگی گوگل طی 10سال گذشته تغییر نکرده و همواره کاربران را در اینترنت به جای که مورد نظر آنهاست هدایت می‌کند. اکنون که گوگل با یکپارچه کردن سرویس‌های مختلفش مانند جی‌میل، گوگل داکس و گوگل ریدر به مقصد منتخب کاربران تبدیل شده، ضرورتا بهتر از رقیبانش نیست اما هر آنچه را که کاربران نیاز دارند یک جا عرضه می‌کند.

پس اگر مساله این است و محبوبیت سرویس‌های جست‌وجو بیشتر مربوط به عادت است تا امتحان ویژگی‌های جدید، چه نوع تغییر اساسی لازم است تا مردم را از گوگل دور کند و به پلتفرم‌های جست و جوی دیگر بکشاند؟ و آیا مایکروسافت و یاهو می‌توانند به اندازه کافی قوی باشند تا گوگل را کنار بزنند؟

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed